Löpning Träning 5 inlägg 2942 visningar

Utnyttja transportsträcka - råd sökes.

Helmer Tampongförtäraren
1985 • Türinge
#1
20 april 2015 - 06:32
Gilla
Jag har cirka 60-65km till arbetet. Innan hade jag 30km, inga problem att köra löpning och-/eller cykling den biten innan arbetsdagen. 65km löpning är uteslutet innan arbetspass, cykling fungerar utmärkt, dock vill jag få ut så mycket som möjligt på transporten till/från jobbet. Brukar iofs träna löpning och-/eller styrka innan jobbet, men nu är det strul med kollektivtrafiken. Vägrar buss. Det tar lång tid dit/hem, så sömn och träning kan bli lidande.

Vill inte utesluta löpningen heller - hur bör jag lägga upp ett träningsschema? Bara lugnt trampande, slänga in löpning vid stationer, styrkepass?

Hur kan jag få ut mest genom cykling så det överförs till löpning (kondition)?
1980 • Staffanstorp
#2
20 april 2015 kl 07:21
Gilla
6,5 mil är ju en styv bit att löpa enkelväg =) Hade kollektivt varit ett alternativ skulle jag säga att delsträckor såsom halva tåg/halva cykel kunde vara något för att spara tid -hur ser det ut med pendlarparkeringar utmed vägen? Kanske cykel/löptransportera till en av dem och samåka? Alt. samåka till 10-20km från jobbet och ta sista till fots?

Jag har ibland växlat mellan cykel till/löpning från så att jag t.ex. tagit cykeln till jobbet på fredagen, löpt hem och sen löpt till jobbet på måndagen -vips har man två långpass i veckan(kräver kanske delsträckor också tyvärr, 4-5h löpning innan måndags arbetspass är kanske inte den bästa uppladdningen för en jobbvecka).

Min egen erfarenhet av cykling är att jag tjänade mer än jag trodde rent löpmässigt så bara du underhållslöper kommer flåset hänga kvar.
Helmer Tampongförtäraren
1985 • Türinge
#3
20 april 2015 kl 17:07
Gilla
Tack för intressant svar. Upplevelsen att cykla transportsträckor gynnar löpningen har jag märkt av, även periodvis jag cyklat långsamt (20-25km/h i snitt) och kombinerat med korta löpturer med inslag av styrke, koordinations och balansövningar.

Kollektivtrafiken är hopplös gällande längre reparationer här, inget synkat, så svårt få in tiderna - lägg till att cykel ombord ersättningsbuss är uteslutet.
Tänker mig cykla 30-45km till större station, springa i området, tåg/buss resten. Sedan hem med tåg, hoppa av, cykla resten/ta med cykeln ombord innan/därifrån.

Samåkning finns inte. Arbetar för varierat.

Cykla ena vägen, springa efter jobb, tåg hem, sen cykla hem dagen efter. Frågan är då hur jag ska disponera träningsformerna mest effektivt.
Just nu är löpning uteslutet pga stelt knä (cykling och styrketräning verkar funka).
Helmer Tampongförtäraren
1985 • Türinge
#4
4 maj 2015 kl 06:14
1 Gilla
Har lagt upp att jag cyklar halva sträckan (Åstorp/Bjuv), sedan tåg, springa får bli kort innan avgång.
Mest cyklat pga stelhet i knä det senaste, fungerat att cykla in hela/större delar av sträckan. Osäker hur effektivt cykling 30-65km i 22km/h fart är för kondition/överförbart till löpning. Fungerade för par år sedan när jag hade 30km till arbete (2ggr/dag) att pressa tider på löpning.
1980 • Staffanstorp
#5
4 maj 2015 kl 08:08
Gilla
Låter som ett smidigt upplägg trots trassliga omständigheter, bra planerat! =) Farten kvittar egentligen, när det gäller cykel hade effekt/watt varit en bättre referens.

Mina jobbpendlade cykelmil hade såklart givit mer om tiden lagts på ren löpning men det hade inte kroppen pallat och det hade inte heller varit möjligt alla gånger rent tids- eller logistikmässigt. Flera extra träningstimmar i veckan ger ändå något och utan att öka löpmängden förbättrade jag tiderna på alla distanser.

Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.