Löpning Träning 8 inlägg 7565 visningar

Transportlöpning varje dag hela veckan

Ronny Lövstrand
1967 • Borås
#1
17 april 2015 - 15:45
Gilla
Denna veckan har jag kört "transportlöpning", d.v.s. transporterat mig till och från jobbet springandes med en ryggsäck på ryggen. Jag råkade missa förnya mitt körkort och när jag kom på detta så skickade jag in foto och betalning men det tar ju en vecka innan nya kortet kommer. Så hur ta sig till jobbet? Punka på cykeln och så gillar jag ju löpning så svaret var givet, jag springer naturligtvis! Tar lika lång tid att ta bussen som att gå till jobbet som att springa och duscha så tidsmässigt spelar det ingen roll för mig.

Detta är enda träningen jag ska göra den här veckan tänkte jag för jag är inte van att springa riktigt så mycket och så ofta. Så idag när det är fredag har jag redan klarat av 9 stycken pass (har inte sprungit hem från jobbet ännu, ska strax ge mig av). Jag har strax över 5 km till jobbet så tack vare detta samlar jag på mig drygt 5 mil den här veckan bara på att ta mig till och från jobbet.

Det har funkat över förväntan, trodde jag skulle vara helt förstörd i kroppen på fredagen men det känns OK. Har dock känt mig lite vimmelkantig ibland men tror det är att blodtrycket blir lägre när man motionerar regelbundet. Jag äter förresten blodtrycksmedicin vilket kanske är onödigt en sådan här vecka, men det får jag väl ta med doktorn i så fall.

Så vill man samla på sig mycket "gratisträning" rekommenderar jag att kombinera det med transport till/från jobb om avståndet är OK. Är det för kort avstånd kan man ta omväg och är det för långt får man väl typ kliva av bussen på halva vägen eller något sådant. Har tidigare aldrig fixat en hel vecka varje dag men har haft "ovanan" att ta omvägar till jobbet de gånger jag sprungit eftersom jag tyckt 5 km är för kort sträcka att springa (inte värt besväret att duscha för så lite träning liksom). Men då har jag istället inte orkat springa varje dag. Men kör jag några sådana här veckor så ska jag nog orka kunna ta omvägar emellanåt också så småningom även om jag springer varje dag.

När jag kollar träningsdagboken så inser jag plötsligt att det jag nu gjort den här veckan är ju någon sorts intervallträning. 5 km två gånger om dagen 5 dagar i sträck. Har nog aningen högre medelhastighet jämfört med om jag hade sprungit färre längre pass (jag vet jag är en långsam löpare men det har varit relativt snabbt för mig). Vilka effekter kan man förvänta sig att detta ger på min kropp? Antar jag blir bra på att springa 5 km två gånger om dagen 5 dagar i sträck om jag kör på med detta. Borde ge en boost konditionsmässigt också för hjärtat har ju fått jobba en del.

I helgen ska jag vila så får jag se hur jag gör nästa vecka. Är nog vettigt att bryta av med någon annan variant, kanske något långsamt långpass och något mellanpass men försöka vila lite mellan och så kör vi hårt igen veckan därpå. Eller ska man mala på med en likadan vecka till? Man vill inte dra på sig skador heller så viss vila för återuppbyggnad är nog att rekommendera.

Logistikmässigt har jag en uppsättning kläder på jobbet (jeans och tröja) samt handduk, schampoo och sådant liggande. Tar med mig rena underkläder och strumpor. Sköljer ur svettiga löpartröjan i jobbduschen på morgonen när jag duschar och hänger upp den på tork. Långbyxor och jacka jag sprungit i hänger jag också upp men tvättar dem inte (det får lukta lite svett). Har det inte regnat så hinner det torka, annars fuskar jag och stoppar in kläderna i något av våra värmeskåp på jobbet (egentligen avsedda för provning av elektronikprodukter men skit samma, är det ledigt så lånar jag det lite).

Sedan när jag ska hem lämnar jag jobbjeansen och tröjan på jobbet och byter om till löparkläderna och springer hem. Då har jag kvar samma uppsättning på jobbet nästa dag och behöver inte släpa med mig så mycket i ryggsäcken. Löparkläderna tvättar jag på kvällen så hinner de torka till nästa dag. Kan vara smart att ha någon extra uppsättning löparkläder både hemma och på jobbet så man kan torka dem längre tid om det skulle behövas. Även en extra uppsättning jobbkläder kan vara bra på jobbet. Man kan ta hem och tvätta emellanåt för det får plats lite extra i ryggsäcken om man vill. Man lär sig lite tricks när man transportlöpt ett tag.

Säg att jag nöjer mig att springa 2x5 km 5 dagar i veckan och inget mera. Hur bra kan jag bli på det? Och vad är det jag borde bli bra på? Typ 5 km-lopp? Eller kanske 10 km för det blir ju 10 km om dagen. Får nog komplettera med långpass ibland och kanske ta någon dag med bilen om jag behöver vila men hoppas kunna köra transportlöpning som huvudsaklig mängdträning.

Vilka erfarenheter har ni av transportlöpning? Är det värt besväret? För egen del blir det inte så mycket löpning om jag inte springer till jobbet så för min del är det nog värt. Och mängden vinner väl i längden?
1984 • Stockholm
#2
17 april 2015 kl 16:39
Gilla
Knappt nån erfarenhet alls av Transportlöpning, ffa för att jag inte trivs superbra med att springa på morgonen, särskilt inte kort - långpass är ok för då vaknar jag under tiden. Efter jobbet brukar va lite stressigt så det passar inte så bra. Däremot cyklar jag och började rätt nyligen konsulta lite längre bort (8km istället för tidigare 3km). Ändrade inte min löpträning när jag gjorde den förändringen vilket gjorde att jag kände mig väldigt sliten första månaden. Nu känns det bättre men jag är långt ifrån toppform (även om jag också känner att min grundnivå höjts tack vare den ökade mängden - så när jag väl släpper upp mängden och ökar farten tror jag att det kan bli rätt bra.

Jag tror 5km 2 ggr om dan ger ganska mkt. du kan nog utvecklas riktigt bra på det. Säkert ännu bättre om du kör 1-2 av gångerna lite hårdare och de andra tillräckligt lugnt för att inte bli skadad eller övertränad. Tror det kan bli rätt slitigt om du kör halvhårt varje gång och då kan nog uppbyggnaden bli lidande. Men kan du ligga på rätt nivå så lär det väl vara ett jättebra upplägg, ffa för milen (du bygger mestadels grunduthållighet och pressar syratröskeln en del med den typen av pass och kommer ligga runt milfart de gånger du trycker på). Det är nog OK för halvmaran också men då ska du kanske in med ett par längre pass också. Tänker jag. sen är ju variation lite av en nyckel i all träning, kroppen anpassar sig tills den känner sig nöjd. En fartlek i veckan skulle nog inte skada för att pressa lite olika system.
1984 • Stockholm
#3
17 april 2015 kl 16:54
Gilla
Å andra sidan kanske inte 5km i milfart utan uppvärmning är sådär superbra, kanske bättre att fokusera på progressiva pass isåfall, där du ökar farten efter hand - om du inte vill köra en liten uppvärmningsomväg de ggr du kör hårt alltså. Att köra "lite snabbare än vanligt" 10 ggr i veckan tror jag kan bli extremt slitigt om du inte är van så jag tycker du ska ta det väldigt lugnt på majoriteten av turerna i början. Annars är det nog risk att du ångrar dig om nån månad.
Mikael Jansson
1971 • Södertälje
#4
17 april 2015 kl 17:28
Gilla
När jag körde som hårdast sprang jag tre dagar i veckan till och ifrån jobbet. Skönt att komma hem tränad och klar och sen ha kvällen fri. Dom andra dagarna körde jag intervaller två dagar långpass en dag och ett mellan pass. Det ja kände var att köra två pass i stället för ett som jag gjorde några år var att jag blev mindre sliten och fick ihop mer mil. Den säsongen blev nog min bästa. Vad kan du bli bra på. Ja 5 mil i veckan borde du klar milen ok. Byter du ett av dubbelpassen till ett långpass 25-35km så kommer du runt maran bra. Eller byta ut ett pass mot intervaller så blir du snabbare på dom kortare sträckorna
Lars Lindefelt
1958 • Borlänge
#5
17 april 2015 kl 20:28
1 Gilla
Under min tid som satsande löpare körde jag löpning till och från jobbet mån-tors, till jobbet fredag. Långpass lördag morgon samt ett pass runt timmen på söndagarna. Jag körde 8-10 km på morgonpasset och 10-20 km hem beroende på min sambos arbetstider. Jag fick ihop 11 pass löpning i veckan. Jag upplevde att jag löpte snabbare genom att musklerna fick veckodosen uppdelad.
2006 • Alingsås
#6
17 april 2015 kl 20:55
Gilla
Något som passat mig fint och som jag brukar använda mig av i min transportlöpning är att till musik gå en låt och sen jogga en låt.
Ronny Lövstrand
1967 • Borås
#7
17 april 2015 kl 22:29
Gilla
Har kört en hel del transportlöpning tidigare också men typ 2-3 dagar i veckan och då 10 km med omväg till jobbet och 5 km hem. Alternativt springer jag på lunchen. Men aldrig sprungit varje dag tidigare. Var också därför jag begränsade sträckan till 5 km och stålsatte mig att inte förlänga något av passen, visste det skulle bli för tufft nästa dag då. Har även låtit bli att ta i hårt så de flesta passen har varit lugna och behagliga. Var väl igår kväll jag körde på extra i nerförsbackarna för att känna lite fart i benen (och så var det skönt med kortbyxor).

De gånger jag förlängt passen har jag oftast gjort det på morgonen eftersom kroppen springer lite långsammare då och så har jag kört snabbare kortaste vägen hem på kvällen. Någon enstaka gång har jag kört 10 km båda hållen men det har då varit fredag inför någon helg jag vetat att det inte skulle bli tid för löpning.
1965 • Täby
#8
18 april 2015 kl 10:43
1 Gilla
Transportlöpnning is da shit!

Jag är inte rätt person att svara på det ur ett träningsperspektiv (dvs längd/mängd, vad man blir bra på etc), men har för övrigt en del egna erfarenheter...

2012 började jag transportlöpa till och från jobbet. Var hos den uppdragsgivaren kanske i snitt 2,5 veckor i månaden, bara hela veckor. 7.8 km enkel väg. Lade på ca en minut på mitt en-snabb-mil-tempo, förutom en eller två vändor där jag laddade på.

Efter ett halvår gick jag med i TNT så då blev det bil på tisdagar och TNT träning den kvällen.

Efter ytterligare ett halvår så insåg jag att jag kunde springa hem genom skogen, 12 km totalt - 3 km asfalt, resten blandat skogsspår och stig. Sprang hem genom skogen 3 dagar i veckan. Nu var alltså dom veckorna 7.8 km * 5, 12 km * 3 och en TNT träning (tisdag).

Sen rann TNT ut i sanden, men ofta blev den en vilodag i veckan ändå. Här låg jag väl typiskt på ca 7 mil vardagarna och ett långpass 2,5 - 3 mil på helgerna. Men inte alla veckor såg ut så här, jag hade annat jobb än hos den uppdragsgivaren, så tex antal mil 2014 blev 331 mil.

Nu har denna uppdragsgivare splittat på sig och ibland är jag 13 km bort. Då blir det ofta spring 3 km till&från bussen på morgonen och spring 13 km hem. Eller så är jag 18 km bort och där blir det buss till jobbet och spring hem. Fredagar bil. Såna veckor har under ett antal månader kompletterats med 20 km lör och 20 km sön, båda i ganska hårt tempo. Men igen, inte alla veckor ser ut så här.

Vad vill jag säga med den är novellen? Jo, att det går att flexa en hel del, Typ vilka dagar man springer, hur man kombinerar med kommunalt, vilken väg man springer, vilka dagar man laddar på och vilka man softar. A och O är naturligtvis att backa tillbaka när kroppen börjar bli sliten. Lättare sagt än gjort! Logistiken är ett kapitel för sig, men där är du ju redan en bra bit på väg, och man märker hur man finslipar allt eftersom.
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.