Cykel Prylar 16 inlägg 8064 visningar

Bianchi vs Focus i nytt racerköp?

1996 • Vänersborg
#1
11 april 2015 - 12:31
Gilla
Hej!
Jag är en student som har cyklat en del de två senaste säsongerna, ca 800 mil. Jag har cyklat mest landsväg fast på en MTB och har även rullat några mil på en gammal Peugeot-racer som är något för stor för mig.
Jag cyklade Vätternrundan förra året och ska göra det i år igen och häromdagen klämde jag ett pass på 26mil, så långdistans är något jag vill kunna utöva och bli bättre på.

Jag står nu och väljer mellan två cyklar för prislappen 14.000. Dessa är; http://www.alvangenscykel.se/butik/b...-ultegra-2014/ (Bianchi)
och http://www.evaldsmtb.se/landsvag-cyk...bro-sl-10-2015 (Focus)

Vilken tror ni är den bästa cykeln för distans? Är ingen snabb cyklist än, utan ser mig mer som uthållig.
Vissa komponenter på cyklarna är lika (t.ex. Ultegra växlar). Vad jag kan urskilja har Bianchin bättre hjul, men Focusen har fått bättre betyg i någon recension jag läste.

Sedan finns Focusen i strl 54&56, medan Bianchin finns i 55&57. Jag har fått 54/55 enligt formlerna för längd och innerben. Är det små skillnader som inte känns av, eller vilken ger bäst komfort, en stor eller liten ram? En smaksak naturligtvis.

Detta blev ett långt inlägg, men tack på förhand!
/Freddie
Håkan Smedman
1965 • Köklot / Finland
#2
11 april 2015 kl 16:47
Gilla
Val av cykel tar jag inte ställning till, är väl ganska långt en smaksak. Däremot säger min erfarenhet att en mindre ram är att föredra. Lycka till med cykelköpet!
HåkanC
2000 • -
#3
11 april 2015 kl 18:05 Redigerad 11 april 2015 kl 18:13
Gilla
Zappa:
Eftersom "alla" ramar i dag är "slopade" (finns det ngt bra svenskt namn?) så är det svårt, på gränsen till omöjligt, att rekommendera en strl enbart baserat på sadelrörets längd. Dessutom är längden viktigare.
Det gör att styrhuvudets placering i förhållande till vevlagret, dvs vertikal höjd och och horisontell längd, är det viktiga
LÄS: stack och reach
Läs mer här: http://www.slowtwitch.com/mainheadings/techctr/stack.html
http://www.cervelo.com/en/engineering/thinking-and-processes/geometry-and-fit.html

Vilken är din längd och ditt grenmått? Mha dem kan vi rekommendera lämplig stack och reach för dig.

Redigerat:
Dina länkar har blivit oanvändbara pga ngn sort förkortning.
Har du lust att posta fungerande länkar och/eller kompletta namn på cyklarna?

1996 • Vänersborg
#5
11 april 2015 kl 21:43
Gilla
HåkanC: Mitt grenmått är 81/82cm och jag är 179.5cm lång.
Jag vet ej hur man redigerar inlägg, hittar ingen knapp!? Men länkarna som Kim länkade är de rätta!
1966 • Tokholm
#6
11 april 2015 kl 21:52 Redigerad 11 april 2015 kl 21:52
Gilla
Bianchi:n minsta ram verkar vara 55 cm. Det blir för stort för dig.
Personligen tycker jag att det är dumt att köpa en metallram med bra komponenter. Om plånboken är tunn; 'tycker jag att det är bättre att köpa en sotplastram med 105-grejer.
HåkanC
2000 • -
#7
11 april 2015 kl 22:51 Redigerad 11 april 2015 kl 23:31
Gilla
Bild uppladdad av HåkanC
Zappa:
Tack för förtydligandet.
Med dina mått och eftersom de cyklar du har att välja på skiljer en hel del i sittställning, se bilden, passar sittställningen hos en Bianchi i 55cm bäst enl tabellerna.
Men detta är, som alltid, endast en tabellrekommendation. En tabellrekommendation vet ingenting om dina personliga dina personliga krav och/eller preferenser.
Men en sak är helt klar: sittställningen, och troligen mer än endast det, skiljer mellan ramarna.


[REDIGERAT]
Men ännu en gång enbart baserat på dina mått så finns det ramar som passar bättre, tex
Canyon Enduracs CF
http://www.canyon.com/sv/roadbikes/series/endurace-cf.html
(Det finns förstås många andra lämpliga modeller och märken)
[/REDIGERAT]


Igino Cazzola påstod:
> Bianchi:n minsta ram verkar vara 55 cm. Det blir för stort för dig.

Vad baserar du ett sådant självsäkert påstående på?

> Personligen tycker jag att det är dumt att köpa en metallram
> med bra komponenter.

På vilket sätt, enl dig, skulle rammaterialet kunna påverka cykelns kvalité och/eller dess upplevda egenskaper?

1996 • Vänersborg
#8
12 april 2015 kl 09:00
Gilla
HåkanC:
Hur läser jag av tabellen? Strl 54 och 56 i Focus tycker jag ser ut att passa bäst enligt de röda sträcken. Men jag kanske tänker helt fel.

Jo det finns säkert många fler lämpliga modeller och märken, såsom Canyon, men jag vill helst kunna prov-sitta/rulla cykeln innan jag köper den, just för att jag är ny med racerstorlek och sådant! Och både Focus & Bianchi finns inom 6 mils biltur från mig.
HåkanC
2000 • -
#9
12 april 2015 kl 10:08
Gilla
Bild uppladdad av HåkanC
Om det är diagrammet du kallar för "tabell" undrar jag hur du kom fram till att ngn av de två strl av Focusen skulle passa en cyklist med 179,5/81,5 bättre än ngn av de två Bianchi strl?
Särskilt om cyklisten vill ha "den bästa cykeln för distans"?

Här kan du läsa mer om att välja strl utifrån dina mått och stack och reach
http://www.tour-magazin.de/services/qtr/epaper_4_2011/page70.html#/71

Dessutom har du ju redan en cykel, även om den är för stor.
Jag tycker att du bör mäta upp dess stack och reach så att du har ngt att jämföra med. Om inte för annat så åtminstone som ett exempel på för stora mått.
Kolla också:
http://www.tour-magazin.de/technik/radvermessung.html
1966 • Tokholm
#10
12 april 2015 kl 17:21
Gilla
"Bianchi:n minsta ram verkar vara 55 cm. Det blir för stort för dig.

Vad baserar du ett sådant självsäkert påstående på?"

Zappa gör självklart precis som han vill, men jag har svårt att tro att han, med ett benmått som är 5 cm mindre än mitt; skulle trivas med en ram som är högre än den jag använder.
1966 • Tokholm
#11
12 april 2015 kl 17:30 Redigerad 12 april 2015 kl 17:30
Gilla
"Personligen tycker jag att det är dumt att köpa en metallram med bra komponenter.

På vilket sätt, enl dig, skulle rammaterialet kunna påverka cykelns...upplevda egenskaper?"

Om man använder kolfiber; 'kan man förändra förhållandet mellan sträckgräns och elasticitetsmodul på ett sätt som inte är möjligt med metalliska materiel. Eller för att citera Karel: När slutade man att tillverka Formel1 ramar av aluminium?
HåkanC
2000 • -
#12
12 april 2015 kl 17:59 Redigerad 12 april 2015 kl 18:07
Gilla
Bara för att en ram är tillverkad av kolfiber betyder det inte att den är vare sig lättare, säkrare (dvs stabilare), (tramp-)styvare eller ens bekvämare jmf med en metallram.
Det finns det många tester som visar.

För den som vill ha en bra ram är det viktigaste HUR ramen är konstruerad (och tillverkad),
inte av VAD.

HåkanC
2000 • -
#13
12 april 2015 kl 18:06
Gilla
Igino Cazzola påstod:
> jag har svårt att tro att han, med ett benmått som är 5 cm mindre
> än mitt; skulle trivas med en ram som är högre än den jag använder.

Är det inte lite väl självförhärligande att använda sig själv som en sådan självklar måttstock helt utan motivering (åtminstone i 1a inlägget)?
Det tycker åtminstone jag.
Innan TS har berättat mer om sina personliga krav och/eller preferenser går det inte att ge annat än rena tabellrekommendationer.
Åtminstone enl mig.
1968 • Tolfta
#14
12 april 2015 kl 19:39
Gilla
Bild uppladdad av Fritz
Jag skall inte lägga mig i diskussionen vad du skall använda, dock då jag har testat Canyon Endurance CF och har en sjuk förkärlek till Bainchi men kör även på en Focus nu så kan jag väl säga lite om vilket val som vore bäst för dig.

Först och främst så tycker jag det är viktigt att få veta vad du skall använda hojen till. Detta då OM du t.ex. skulle vilja cykla lite fortare och kanske testa lite lopp, tävlingar etc, så skulle jag direkt avråda dig från Endurance CF då denna hoj är en ren kmfortracer, och då menar jag KOMFORT, tror aldrig jag har suttit på en bekvämare hoj, dock var den lika "rapp" som en trött dieselmerca från tidigt 70-tal. =) Men som Canyon sa till mig, denna hoj är inte gjord för att tävla med, utan mest för att cykla långt och länga men ändå ha en bekväm upplevelse. Där kan jag bara instämma.

När det gäller valet mellan Bianchin alt Focus så köp efter hjärtat och plånboken, tror du kommer vara mer än nöjd med vad du än väljer, och nu lägger jag mig inte i vad som passar dig storleksmässigt.

Med vänlig hälsning
Fritz

Bifogar en sällsynt foto på mig, då jag inte har kläder med Bianchi på mig plus att hojen är en Canyon ;)
HåkanC
2000 • -
#15
12 april 2015 kl 20:01 Redigerad 12 april 2015 kl 20:05
Gilla
Att den som har varit tvungen(?) att vänja sig vid obekväma och/eller dåligt passande cyklar upplever en passande komfortracer som trög är väl inget som ngn blir förvånad över.

Men det finns andra omdömen om Endurace, från ett annat Forum
"Jag cyklade på min Endurace på Barkarbys 20 mils skrattfest på långfredagen.
Första riktiga långrundan sen i höstas eftersom enstaka 10 milare under vintern knappast kan räknas.
Årets första 20 milare brukar ofta innebär att jag blir lite trött i kroppen, axlar, rygg osv, säkert som en följd av att man inte haft så många långpass under vintern.
Men det som slog mig efter rundan var att jag knappt kände av nånting alls av det. Jag är mer än nöjd men också mer än kluven till vilken cykel jag ska använda på årets breveter av den och min Specialized Roubaix."

OBS
Jag har själv ingen Endurace och kommer heller inte att köpa ngn.

1966 • Tokholm
#16
12 april 2015 kl 20:50
Gilla
"...Canyon Endurance CF... lika "rapp" som en trött dieselmerca från tidigt 70-tal..."

:-)
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.