16 november 2012 kl 13:06
Det här är intressant att diskutera
Jag har testat transportlöpning vid några tillfällen (2x12km) det senaste året och ser det delvis som ett sätt att klämma in ett extrapass då det behövs.
Det är lättare att öka på veckovolymen på så vis.
Långpass på 24km kan vara svårt att få till vissa vardagar, hela kvällen försvinner typ, men en timme vardera vägen till och från jobbet kan passa bättre.
Då man som jag varit lite ovan vid dubbla pass samma dag så kändes hemvägen på kvällen rätt så seg.
Men andra halvan av ett 24km-pass kan ju också vara dryg då man har över en mil i benen redan.
En skillnad är väl att ett 24km-pass är just långt, du får ju ingen vila förrän du är klar så om man t.ex. tränar för marathon så är det bra att klämma ett antal pass 20-35km för att vänja kroppen.
Jag vet inte hur man kan jämföra om man istället delar upp det i 2x12km, vad motsvar det om det hade varit ett enkelpass liksom?
Om man vill få till en stor veckovolym så spelar det kanske mindre roll hur många pass man springer, kilometrarna och tiden tickar in på kontot ändå.
Men att helt ersätta långpass med transportlöpning kanske inte ger samma effekt som att klämma några långrundor.
Jag är på gång att starta upp med ett träningsprogram för marathon i vår och då ingår ofta en längre runda (25-35km) som jag sparar till helgen.
Sen är det tidvis ett till rätt så långt pass/vecka (17,5-19,5km) som man inte hinner på lunchen utan måste klämma in på något annat sätt.
Jag klurar på att några gånger (då det inte verkar vara någon direkt "kvalitet" inblandad, utan enbart handlar om att bygga volym) ersätta det med t.ex. transportjogg 2x12km men undrar som sagt lite över hur effekten påverkas.