Löpning Kläder, Skor & Prylar 58 inlägg 8109 visningar

Garmin dålig kvalité?

Jonas Zandelin
1967 • Oskarshamn
#1
5 juni 2012 - 23:46
Gilla
Jag köpten en Garmin forerunner gps-klocka för lite mer än ett år sedan och i januari fick jag lämna in den för att den strulade. Jag fick en ny klocka på garantin. Nu har även denna lagt av och är stendöd. Går inte att få igång eller ladda. Skall man satsa på annat märke för det verkar ju vara usel kvalitet på Garmins produkter eller har jag haft otur??
< < < 1 2 3 > > >
1971 • Tyringe
#2
5 juni 2012 kl 23:57
Gilla
Det verkar som om du har lite otur. Min Garmin 305 tickar på som en klocka, och gjort det i snart tre år.
1967 • skurup
#3
6 juni 2012 kl 00:13 Redigerad 6 juni 2012 kl 00:15
Gilla
Du är inte ensam ..jag köpte en december 2011 och tre månader senare hittade inte min klocka sateliten..den stod bara och tänkte..postar i väg den och får en ny och två månader senare ladda jag den och det står full laddad 100%. Men när jag ska starta den 5 min senare så var energi förbrukningen slut,ladda klockan..Den pep och blinkade och gick tillbaka till inställningen.
Denna gången körde jag till inköpsstället för jag ville inte betala frakten igen. Klockan är ju då bara knappt 2 mån gammal :-(
Nu har jag fö tredje gången fått en ny klocka.
Jag har inte varit ute med den inu men dock registrerat den och då hette den inte bara Forerunner 405 som de andra hette utan något med gps...
alltså inte riktigt lika...
som de andra två..
Men vi får väl se..jag funderar precis som du...är det en skit klocka...
Jag sprang innan med en som jag fått när jag prenumererade på runnersworlds tidning och den fick jag ju använda nu..Den har inte GPS men den har alltid fungerat när det gäller tid och säkert också sträcka om man kan mäta sin steglängd rätt..Men ett lopp på 5 km visar 5,5 så det vet jag ju om..

Vi får väl se hur det går men tre klocker på 6 månader..
De i butiken sa också att jag haft otur..
Det känns trist när man lägger pengar på något som inte är så bra som man tror..
Jonas Zandelin
1967 • Oskarshamn
#4
6 juni 2012 kl 15:38
Gilla
Anton:
Jo det får man beröma Garmin för. Bra garantier och inget ifrågasättande när man lämnar in produkten. Samtidigt är det inte kul att lämna in produkten titt som tätt, då det är extra jobb med det och att man står utan produkt några dagar. Man köper ju en vara för att den skall fungera problemfritt
1967 • skurup
#5
11 juni 2012 kl 10:36
Gilla
Jag håller ju med där om smidig inlämning.. Men den ska ju inte lämnas in alls .. Ger man mellan 1400-4000 kr för en klocka så ska den ju hålla om den inte råkar ut för en olycka.. Tycker jag..
Först har man jobbat ihop sin skatte återbäring och lägger det på en sån fantastisk grej.. Sen ska man stå ute i skogen en halv timme och bli fullständigt knäpp på klockan för att den inte funkar, inte nog med det, det tar några timmar att finna nummer, prata med support, köra till inköpsstället och lämna den och då ska du stå där i en halvtimme för det kan hända de har andra inne så jag kan få en ny med mig ..
Det var ju vår och alla roliga lopp börjar ju då...
jag har fått en ny och tjaa ... Jag får väl vara glad..
Hmm men jag är inte det!
Inte som när jag stod där och äntligen hadde råd med en GARMIN
Kajsa B
1987 • Göteborg
#6
11 juni 2012 kl 12:33
Gilla
Min 205:a funkar som ny 2år efter jag köpt den. Aldrig haft problem med den.
1954 • Falun
#7
11 juni 2012 kl 12:53
Gilla
Givetvis finns det ett antal exemplar som fungerar precis som de ska, i annat fall hade Garmin lagt ned detta med löparklockor för länge sedan, alternativt konkat. Till exempel hade jag aldrig några problem med min Garmin 210.a så länge jag hade den. Samtidigt känner jag en himla massa löpare som skickat in sin klocka på reparation. Visserligen kommer en lagad eller ny klocka som retur men man kan med rätta hävda att kvaliteten är det lite si och så med.
1981 • Örebro
#8
11 juni 2012 kl 13:22
Gilla
Även jag har en 305 som varit mig trogen flera år nu. Just den modellen verkar vara väldigt pålitlig av det jag läst mig till.

Däremot har jag ingen koll alls på deras övriga modeller, men håller med om att Suunto oftast ser snyggare ut. Ambit lockar bara genom sitt snygga utseende :-)
1954 • Falun
#9
11 juni 2012 kl 13:38
Gilla
Johnny, det är just 305:an som jag tänkte på i mitt inlägg ovan. Men det kan ju ha blivit bättre med tiden men när den kom för x antal år sedan så var den definitivt inte pålitlig. Sedan lärde man sig att när klockan är synligen helt död så kan den återställas med en hard reset.
1981 • Örebro
#10
11 juni 2012 kl 13:42
Gilla
Det kan vara bra att testa då min lägger av, har fått för mig att det är lite segare nu för tiden, vilket får mig att tro att den kommer lägga ner förr eller senare. Men den har använts rätt flitigt under några år nu också.

Nästan så jag hoppas på det så jag "måste" köpa en ny klocka ;-)

Stefan
1974 • Stockholm
#11
13 juni 2012 kl 06:09
Gilla
Varning för Garmins kvalitet!!! Köp INTE Garmin 310XT!! Om du inte är beredd att betala nypris efter det att garantitiden har gått ut.

Det verkar som jag inte är ensam om kvaliteten på Garmins produkter. I nedan länk på Facebook kan ni läsa hur Garmin erbjuder mig att betala nära nypris för att reparera felet att klockan tappar minnet när den stängs av

Här ser ni min dialog med Garmin Sveriges Eftermarknadschef.
http://www.facebook.com/GarminSweden/posts/329537450455810?notif_t=share_comment

Kommentera gärna tråden med era egna erfarenheter.

Mvh
Stefan
Bob Johansson
1968 • Hindås
#12
13 juni 2012 kl 15:20
Gilla
Tre års garanti är ju fantastiskt bra. Är inne på min andra 305 och jag är så nöjd med den. 
Förra klockan sprang jag kanske 200 till 300 mil per år. De första åren bada jag med den kanske 20 ggr per badsäsong. Alltså sprang och doppa mig å sprang vidare. 
Många pass har klockan fått utstå regniga långpass. 
Och tänk så många ggr man svänger med armen under kanske 600 mil. Ja och ändå har 3 års garanti på denna normala slitagen. 
Jag accepterar helt klart  att sen är den förbrukad och det är dags för ny klocka. 
Den andra klockan jag köpte funka inte satellitmottagningen efter nästan ett år. Jag fick ny direkt. Gratis !
Att jag dessutom hör en del andra haft sin i 5 år utan problem är ju ännu bättre. 
De kanske inte badar med den som jag ;-)
Jo vidare brukar jag ofta trycka in mina egna mellantider manuellt kanske i snitt 4-5 ggr pass. Klart att det sliter på klockan. 
Nu pratar jag då om Garmin 305 och är som sagt väldigt nöjd. 
Sven Andersson
1966 • Kista
#13
13 juni 2012 kl 16:28
Gilla
Glöm inte att för varje gnällande person på sådana forum går det många, många gånger fler glada och nöjda som aldrig ens läser forumet. Det finns liksom mindre anledning för glada och nöjda att ägna tid åt felsökning på forum.
Bobby Ljung
1970 • Sävedalen
#14
13 juni 2012 kl 16:45
Gilla
Jag har haft min 405 i drygt två år, och är kanonnöjd. Den krånglar aldrig, och jag kommer definitivt att köpa en Garmin nästa gång jag byter klocka.

Jag har dessutom en Edge 200 (cykeldator) som även den går som en klocka (när jag använder den, kanske 10 ggr per år).

Som sagt, det finns måndagsexemplar av allt, tråkigt för er som råkat ut för dem (nej, jag jobbar inte på Garmin och har inget med dem att göra).
Mr. B
1963 • Hemma
#15
13 juni 2012 kl 16:47 Redigerad 13 juni 2012 kl 16:46
Gilla
...och ibland går det två diskussionstrådar på varje klagomål! :-)
Bob Johansson
1968 • Hindås
#16
13 juni 2012 kl 20:39
Gilla
Såg det å vart lite tvungen å sprida positiva vågor 2 ggr ;-)
Stefan
1974 • Stockholm
#17
14 juni 2012 kl 06:04 Redigerad 14 juni 2012 kl 06:26
Gilla
Hade ni frågat mig för 2 månader sedan så hade jag också haft väldigt positiva kommentarer om klockan. När den fungerar är den grym funktionsmässigt. (bortsett från strulet med uppkoppling, ladda ned nya mjukvaruversioner etc)

Jag hade gärna önskat veta att den hade en livslängd på 2 år när jag köpte den, då hade jag köpt en betydligt billigare.

Tyvärr verkar Garmin ha drabbats av lite för många måndagsexemplar.

Ett tips kan ju kanske vara att som så många andra gå över från Garmins produkter till lite mer otympliga iphone:
http://www.wired.com/autopia/2012/06/gps-devices-are-dead/
1976 • Göteborg
#18
14 juni 2012 kl 09:50
Gilla
Jag har en 205:a. Själva klockan fungerar utmärkt men mitt armband har gått av på två ställen redan efter 1 år. Vittrade sönder helt enkelt. Limmat i hop det med loctite. Det är jag lite missnöjd med annars fungerar som sagt "urverket" helt ok.
Stefan
1974 • Stockholm
#19
15 juni 2012 kl 07:25
Gilla
Anton, skön video! Har börjat kika på Suunto, de verkar som sagt vara lite mer robusta.

Har du någon du rekomenderar?
1980 • Åby
#20
15 juni 2012 kl 08:33
Gilla
Suunto ambit är det som gäller om du vill ha samma funktionalitet (nästan) som i din 310xt... livslängden är det ingen som kan säga så mycket om än så länge, men deras andra klockor håller rätt bra klass, och supporten är grym att ha å göra med.

... men smakar det så kostar det :)
< < < 1 2 3 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.