30 juli 2011 kl 20:14
Frågan är om butikerna verkligen försöker sälja de dyraste skorna på de grunder många här insinuerar. Om de har skor i en viss prisklass, låt säga 1200-1500 kr, med stor variation i egenskaper (dämpning, pronationskontroll, osv), så är det väl mest sannolikt att de hjälper kunden att välja någorlunda rätt inom samma prisklass.
Naturligtvis kan man inte uppnå hundraprocentig träffsäkerhet med den typen av undersökningar de gör i butikerna, men i de flesta fall bör man åtminstone kunna hjälpa kunden att hitta skor som i alla fall inte är direkt kontraproduktiva sett till den fottyp/stegtyp kunden har.
Jämför med om man haft en butik där alla skor står uppradade och ingen hjälp finns att få. Hur hade kunder då valt skor, tror ni? De hade valt efter pris och utseende, och hur bekvämt de sitter vid foten.
Jag har sålt cyklar under en säsong, och folk i allmänhet har ingen koll alls på vad som är bra och vad som är dåligt. För de flesta är en ny cykel för 5000 kr dyr (samtidigt som de kanske veckan innan lagt tre gånger så mycket på en ny platt-TV). För oss som har koll på cyklar är det välkänt att man behöver upp på nästan det dubbla (svenska butikspriser) innan man har bra brukskvalitet och hållbarhet. Jag föreställer mig att det är en liknande situation när det gäller skor. Kanske inte lika påtaglig, men ändå att en sko (jag pratar inte om aquasocks och liknande nu) för 300 kr är sämre på de flesta vis än en sko för 1000 kr. Däremot kanske inte en sko för 2000 kr nödvändigtvis är påtagligt bättre för medelsvensson än en sko för 1000 kr, men det är i så fall analogt med cykelvärlden, där den genomsnittlige motionären knappast har glädje av de små reella skillnader som finns mellan en landsvägscykel för 15 000 kr och en för 30 000 kr.
De specialiserade löparbutikerna har ett rykte att vårda. Om kunder känner sig lurade och upplever att de fått fel råd och lurats att köpa onödigt dyra skor, så kommer de att sprida negativa omdömen till bekanta. I dagens internetsmorda världsmaskineri sprids såna åsikter och omdömen snabbt, i synnerhet om de missnöjda är medlemmar på sajter som denna. För säljaren blir det därför en balansgång mellan strävan efter att sälja dyra prylar och önskan om att behålla en nöjd kundkrets och ett gott rykte.
Jag är därför inte så cynisk som många andra här. När jag sålde cyklar började jag med att fråga vad kunden skulle använda cykeln till. Baserat på det rekommenderade jag ett par olika modeller. Ibland fanns redan från start ett önskemål om prisklass, i andra fall dök det upp efter ett tag. Jag försökte aldrig sälja en för dyr cykel relativt kundens faktiska behov, men jag försökte alltid få kunden att förstå vad för prisklass som egentligen krävdes för att uppfylla kraven om kunden hade felaktiga förväntningar. Om sen kunden valde att strunta i det, så sålde jag naturligtvis en cykel i den prisklass kunden ansåg rimlig. Mitt mål som säljare var att alltid se till att kunden gjorde ett informerat val och gick från butiken med så rätt cykel som möjligt. Nöjda kunder är viktigare än skinnade kunder!