Foruminlägg av Lars Wallinder

#1
23 augusti 2018 kl 18:55
Gilla
#2
24 augusti 2018 kl 16:01
Gilla
Starten slipper du gå upp på Brunkebergsåsen innan tunneln.
Dalagatan ger lite extra stigning.
Vid Hornsberg är det en kort brant upp till Franzéngatan.
Den stora vinsten är på Åsön, då biten på St Paulsgatan upp till Götgatan med efterföljande stup är utbytt mot svag utförslöpa på Hornsgatan istället.
Detta bör vara en snabbare bana än i fjol.
#3
29 november 2018 kl 09:05
1 Gilla
Jag tror att jag tidigare år fått mailen första dagen runt 12:00 plus/minus två timmar.
#4
6 december 2018 kl 22:14
2 Gilla
Boende nära starten är bra. Upp till tre tunnelbanestationer är gå/joggbart och Shibuya funkar också utan transportmedel.

Hur trångt det är på tågen till start vet jag inte, men jag skulle nog föredra JR Yamanote Line - ringlinjen - eller JR Chuo Line - som går från åtminstone Kanda, via Iidabashi förbi Shinjuku framför tunnelbanan. Chuo Line är en tunn grå linje på denna karta: https://www.tokyometro.jp/library_in/en/subwaymap/pdf/rosen_en_1803.pdf .

Vädret kan nog vara vad som helst. 2013 kom jag till ett tvågradigt Tokyo och fick springa i minst tiogradigt. Men det hade varit uppåt tjugo tre veckor tidigare. 2015 var det behagligt dagarna innan, 'skyfall' innan start, sju grader och uppehåll under loppet, och solsken på väg hem från målet!

De vill ha in icke-elitlöparna tidigt i startfållorna. Jag tror det är minst trettio minuter, och sista gruppen passerade enligt rykten startlinjen i storleksordningen en halvtimme efter startskottet! Så extrakläder att dumpa kan behövas.

Funktionärerna ser till att allt - utom löpningen, den får du sköta själv förstås - flyter på smärtfritt hela dagen. De engagerar sig i alla deltagare. Speciellt minns jag en vätskekontroll där det var tomt framför mig vid de två sista borden, där drog jag high five förbi med ett sextiotal funktionärer.
Vid väskreturen efter loppet har de oftast letat fram din väska innan du kommit fram till dem. Jag träffade en tjej som hade fått en ursäkt för att hon behövt vänta hela femton sekunder!
#5
28 april 2019 kl 17:56
2 Gilla
1. Risken med längre startraka är att fler som försöker hinna först hinner passera en innan man kommer fram till kurvan. Och den längre sträckan fram kommer nog locka flera att försöka positionera sig redan första minuten av loppet. Det blir längre tid att spendera onödigt mycket energi för lite vinst, men om man avstår får man en större propp än vad ens startposition borde ge. Nåväl, utan gatuarbete i kurvan borde det inte finnas någon propp överhuvudtaget.
2. Karlbergsvägen i stället för Odengatan är bara positivt.
3. Backen till Franzéngatan är en klar försämring både vad gäller tids- och upplevelsemässigt.
4. Fyra extra nittiograderskurvor är nog inte optimalt med 'tiokilometersträngsel'. Andra passagen spelar det nog ingen större roll.
5-6. Karlaplan- och Sturegatsändringarna gör ingen skillnad.
?. Rundning av Nationalmuseum innan Gamla Stan tar bort en backe upp och ned.
7. Nu blir det segdragning uppåt ända nere från kajen innan Vikingterminalen upp längs Folkungagatan. Man slipper en kort backe ner, en hundraåttiogradare genom tunnel, och en kort backe upp igen. Är man trött efter närmare trettio kilometer kanske det där avbrottet känns bra, men sträckningen man slipper är ju till och med tråkigare än den Stadsgårdskaj man just lämnat!
8. Aha, här får man tillbaka den backe upp och ned man förlorade genom att runda Nationalmuseumet tidigare. Man måste vara bra vältränad och pigg om nedförsbacken inte sätter sig i benen här. Jag tyckte det var bra att det var i stort sett platt mellan Västerbron och Narvavägen.

Min gissning är att ändringarna gör banan långsammare.
#6
19 september 2019 kl 10:40
Gilla
Femte gången som jag blivit nobbad.
2013 var enda gången jag lyckats vinna i lotteriet.
#33 Jag tror det är närmre 1 av 20 som blir vinnare.
#34 Känner jag dig rätt, skickar du in en ansökan nästa år också. Oavsett vad du tycker just idag.
#7
5 september 2020 kl 13:05
2 Gilla
Jag använde bara appen för tidtagning. Jag hade dessutom min garminklocka med mig för normal loggning också.
Min recension av appen:
Dags att köra, starta, 10, 9, 8, ingen återvändo när det är igång, 3, 2, 1, 0 ...
Jag drar iväg och startar också garminklockan.
Appen visar tiden till 00:00:00 och distansen står på noll komma noll km, men det står i all fall ett ''Avbryt passet''-ungefär val.
Kartan visar åtminstone at jag rör mig, så det är ju bra att veta var man är i verkligheten även om jag nog visste det ändå.
Kollar appen ett par gånger under passet, men tid och distans har inte ändrats. Bara min position, och var jag har varit uppdateras.
Sista halvan kollar jag inte, men när jag är klar med passet enligt garmin plus lite marginal slutar jag. Kollar sedan på appen, då visar den att jag fullföljt och en sluttid.
Omdöme:
Den gör vad det har sagts att den ska göra vad gäller att ge en marathontid.
Men att servas med info under passet falerar den grovt med i mitt fall.

Dagens gnäll avklarat!