Hoka Carbon x - Recension

Jag har i skrivande stund kommit upp i 12 mil i skorna och är känner mig nu säker i att dela med mig av mina åsikter samt upplevelser i dem. Jag har alltid varit nyfiken på hur det känns att springa i skor med kolfiberplattor och har nu fått uppleva hur det känns att "stå längs ut av ett trappsteg och falla framåt till nästa steg utan större ansträngning". Jag bryter i denna artikel ner skornas konstruktion, prestation och min övriga tankar som jag anser är man bör vara medveten om innan väljer att klicka på "KÖP" knappen.

 

Statistik:

 - Pris= 2000-2200kr (köpte den själv för 1900kr på Amazon) 

- Neutrala 

- Vikt: Man= 249 gr, EU 42, (283 gr EU 46). Dam=204gr, EU 39. 

- Häl: 30 mm, framfot: 25mm 

- Drop: 5mm

 

Tåbox:

Är både"bredare"och luftigare än många andra Hoka skor.
 

Ovandel:

Den består av så kallad "engineered mesh" som är följsam, flexibel och luftig. Jag har alltid tyckt om ovandelar med "konstruerad ovandelar" eftersom det tillåter foten och få uttrycka sig i skon, greppa och vicka på tårna.
 

Hälen:

Den är mjuk, tunn och irriterade inte hälsenan hos mig. Vi har alla olika längd, storlek och preferens om hur skon ska sitta i hälen och jag kan därför inte garantera att du kommer att tycka om den. Jag har nämligen fått höra att vissa har fått skoskav av den.
 

Tungan:

Är tunn och "kilad". Här skulle jag önska en mer byggd tunga för att jag skulle kunna snöra åt skorna mer utan att orsaka smärta på framsidan av underbenet.

 

Snöret:

Jag har fått knyta om skorna alltför många gånger under mina löpturer. Det har varit det svåraste med mig att gilla denna skon, det har varit ett lotteri i att få till den perfekta "locked down" känslan. Om jag knyter för hårt för att säkerställa att snörena inte går upp så stryper jag fotleden, samt om jag har den för löst så glappar hälen. Detta kunde jag lätt rätta till om jag valt en storlek mindre, men eftersom jag alltid önskar extra utrymme för tårna så har det blivit så.
 
 
 
 
 

Innersulan: Är väldigt tunn som i dem flesta Hoka skor, kanske skulle här också önskat ett lite mer konstruerat inlägg.

 
 
 
 
 

Mellansula/Yttersula:

Den är bred, styv och responsiv. Som ni kan se på bilden så har mellansulan PROFLYM X Hoka kallar för olika lager, 5 lager faktiskt. Under din fot, innersulan och bindsulan finns något som kallas för "CM Betty Fly Foam" detta första lager ger dig en mjukar stöddämpning. Under den befinner sig kolfiberplattan som sägs vara placerad mer längs yttersidan av tårna (vilket supinerar din fot en liten aning när du springer har jag lagt märke till). Till sist under till den så har vi yttersulan som består av tåligt EVA skummaterial som är mer slitstarkt än dem flesta kolfiberplattorskor på marknaden. Finns på mina par inte större ålderstecken på yttersulan efter 12 mil och jag är säker på att den kommer att hålla upp till 50 mil utan problem.

 
 
 
 
 
 
 
 

Prestation:

Jag har i skorna sprungit i tempon mellan 5-6 min/km, men har även sprungit neråt 4 min/km. Den väcks verkligen till liv ju snabbare man springer, jag kan därför nämna att jag inte har sprungit i skons potential ännu. Den har blivit min distanssko upp till 10 km, sparat på mina underben, och fått mig att börja tycka om Hokas "meta rocker" känsla. Dock så kan den vara aggressiv i början får många, speciellt hällöpare då "den tvingar upp en mer på framfoten".
 
Jag har också lagt märke till att jag har kunnat springa snabbare utan att min puls stiger, dvs att jag har sparat några pulsslag i samma tempon. Det säger till mig jag behöver fortsätta med att stärka fotmuskulaturen för att för bygga min egen hävstång.
 
Den sägs kunna vara en utmärkt sko för maraton och långpass av löpare som springer betydligt snabbare än oss flesta, det betyder att den passar oss långsammare löpare bättre för tempo och tröskelpass eftersom deras "lugna" tempo är våran tröskelfart och neråt. Om jag skulle valt att tävla i dessa skor som ambitiös medeldistansare så skulle jag ta på mig dessa i ett 10km eller längre, kortare än så skulle jag välja ett par skor med bättre "locked down", vikt och markkontakt.
 

Övriga kommentarer:

Denna skon är bäst lämpad för asfalt, grus och annat underlag som är så platt så möjligt. Ta därför inte ut dem i terräng med skarpa svängar och rötter! Första gången jag vrickade foten var nämligen i dessa skor ute i ojämn mark, och det var inte roligt kan jag tala om. Trots den bredare landsningsytan så befinner man sig så högt upp ifrån marken vilket minskar ens reaktionstid jämfört om man skulle springa i barfota skor, i dem har jag nämligen aldrig vrickat någon fot. Jag upplever den också "bottom heavy" vilket alla inte tycker om.
 
OBS! Gå och provspring skorna i din lokala löparbutik innan du bestämmer dig, inget kan slå din magkänsla för stunden. Använd skor med kolfiberplattor som ett verktyg i din skorotation, träna först upp din fotstyrka och teknik så kommer du sen kunna få mer utav dem när det verkligen gäller!
 
 
Slutsats: 8/10.
 
 
 

 

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.