Var och en blir salig på sin (sko)tro | Blogg: Staffan Dahlgren

Var och en blir salig på sin (sko)tro

Idén till det här inlägget kom efter jag läst det här blogginlägget från bloggen Running Research Junkie (rekommenderad läsning!) som brukar skärskåda påståenden runt löpning ur ett vetenskapligt perspektiv. Sedan jag fick hälsporre i våras har jag intresserat mig mer för mina fötter och löparskor, som jag redan har ett nästintill ohälsosamt intresse för. Jag har läst en del studier om minimalistiska vs dämpade skor och även om hypen kring barfotaskor sedan Born to Run i stort sett ebbat ut tycker jag den fått en liten renässans igen, kanske som motreaktion mot de maxdämpade skor som dominerar sedan ett par år tillbaka. Blogginlägget ovan handlar om hur selektivt material delas och diskuteras i sociala medier och jag känner igen detta i debatten om vilka skor man bör välja.

Följer man debatten är det lätt att se vilken selektion av påståenden som sker. Jag ser detta hela tiden, inte minst i sociala medier, confimation bias och s k cherry picking, där man enbart skriver inlägg om de studier som bekräftar det man själv tror på medan studier som påstår det motsatta utelämnas helt och ignoreras om de kommenteras. Båda sidor i skodebatten gör sig skyldiga till detta. Jag ser hur inlägg publiceras som alla i en grupp står bakom med en underton av "stackars de oinvigda som ännu inte förstått och som mår dåligt i dämpade skor med klack". Ett bra exempel är studien som nämndes i det länkade blogginlägget vilken delades friskt i dessa kretsar men inte andra studier som publicerades nära i tiden och kom till en helt annan slutsats.

En annan företeelse jag finner både lite roande och motsägelsefull är hur man tillfälligt "går över till andra sidan" för att testa bara för att snart därefter få sin egen uppfattning bekräftad av hur dåligt det är för fötterna/kroppen och här är det minimalistförespråkarna som är värst. Ett exempel kan vara att någon som vanligtvis springer i minimalistiska skor under en period provar att springa i mer uppbyggda, dämpade skor. Det som då händer med lite variationer på samma tema är att personen väldigt snart får ont i fötter, smärtande hälsena, ont i plantarfascian, eller känningar i vader, känningar av löparknä etc och detta finner jag lite motsägelsefullt då samma person ofta ägnat mycket tid åt att beskriva sina starka funktionella fötter efter en lång tids användning av minimalistiska skor. Frågan jag då ställer mig är, om nu fötterna blivit så starka och välmusklade efter lång tids användning av minimalistiska skor, hur kommer det då att de inte verka tåla ens en begränsad användning av mer traditionella skorsom majoriteten av oss använder utan problem? Hur kan personen så snabbt få så ont i fötterna som nyss var så starka? Vore traditionella skor med dämpning och högre drop så livsfarliga borde väl en betydligt högre andel av alla löpare vara långtidsskadade? Visst är det en relativt stor del av löpare som skadar sig varje år men det finns inget vetenskapligt stöd för att det skulle handla om skorna, snarare handlar det om "overuse injuries", "too much too soon", att man tränar över den nivå ens kropp klarar av, för hög volym, för tuffa pass, muskulära obalanser, svagheter, dålig rörlighet eller en kombination av dessa faktorer.




Rent vetenskapligt är stödet för endera sidan fortfarande svagt. Du kan lika gärna sko utifrån färg enligt denna artikel som publicerades nyligen. Den viktigaste faktorn verkar faktiskt vara bara komfort, att skon sitter bra på din fot! Studier med intervention (aktiv åtgärd) är ofta begränsade i storlek och med begränsad uppföljningstid i kontrollerad miljö (inomhus på ett löpband med en mängd uppkopplade sensorer för att mäta krafter). Ett försök att sammanfatta forskningen kan väl vara att minimalistiska skor ger en högre risk för skador i fötter, t ex stressfrakturer, och underben medan dämpade skor verkar ge en högre risk för felställning och skador högre upp i knä och höft men detta är verkligen en grov förenkling.

Som oftast så intar jag en mellanväg. Jag tror att vardagsskorna är viktigare än de skor vi tränar några timmar per vecka i. Jag tycker att alltför många vardagsskor har för trång passform för att det ska vara skönt och bra för fötterna och jag tror på att variera skor mellan mera dämpade och tunnare både till vardags och i träningen. Jag har normalbreda fötter och vill gärna ha en tight passform runt häl och mellanfot men en rymligare tåbox för jag tror att fötterna mår bra och och löpningen gynnas om tårna kan spreta lite, det ger balans och bättre kraft, men jag har aldrig känt behov av att ta steget fullt ut till skor med s k anatomisk bred tåbox som tillåter en helt rak vinkel i stortåleden som t ex Altra har. Den hälsporre jag hade tror jag själv kan förklaras av överanvändande av för stela, oflexibla löparskor (som jag nu kasserat) förra vintern , tillsammans med ett par alltför smala vinterkängor jag använde till vardags också förra vintern. Inte heller dessa har jag kvar.

Det är väl så enkelt som det gamla påståendet säger, var och en blir salig på sin tro, men i en tid med fullständigt informationsöverflöd vore det önskvärt med mindre skyttegravskrig, en mer nyanserad debatt och mindre selektion av resultat som stöder det man redan tror på. Större öron, mindre mun helt enkelt! Det gäller förresten långt fler ämnen i dagens samhälle än löpning men då hamnar jag långt utanför scope för min nischade blogg. Löp väl, vilka skor ni än väljer. Fridens!

11 kommentarer till inlägget

1961 • Oskarshamn
#1
12 december 2018 - 14:28
"Större öron, mindre mun", vilket underbart uttryck, tack för det! Och för det välbalanserade inlägget i övrigt.
Andreas fredriksson
1975 • Eskilstuna
#2
12 december 2018 - 17:29
Mycket bar skrivet! Har ankfötter så älskar mina Altras men springer även en del i "vanliga" löparskor.
1974 • Mölndal
#3
12 december 2018 - 22:58
Overuse injuries stämmer väl in på mig :)
Sen tror jag att mina favoritskor Brooks Pureflow blev en bov i dramat då jag sprang nästan uteslutande alla mina pass i samma sko/modell under nåt års tid. Borde varit klokare med att alternera skorna
1971 • Nykvarn
#4
13 december 2018 - 09:10
Tack själv Torbjörn :) !

Tack Andreas, jag varierar också rätt friskt men visst är jag också lite nyfiken på Altra, jag kände på modellen Escalante i butik häromdagen, den var verkligen en lätt race-sko!

Det gör det på de flesta Mikael :) alltid lätt att vara efterklok, det gäller även mig!
Elisabeth Ankarcrona
1978 • bankeryd
#5
13 december 2018 - 16:43
Bra och nyanserat inlägg. Men, jag håller inte med om att man inte kan få ont av skor om man normalt springer i minimalistiska skor och därmed har starka fötter osv.

När man springer i en viss typ av skor ( tex minimalistiska) och kanske rör sig mycket barfota. Då blir man stark i de rörelserna. De små musklerna i foten blir också starkare. MEN trycker du då in fötterna i en sko med för trångt för de spretande tårna, och kanske med stöd för hålfiten osv så kommer något ofrånkomligen hända med steget. Och, högst sannolikt får du ont någonstans ganska omgående. Efter som du plötsligt belastar på ett sätt du inte är van vid.

Jag hade till exempel länge sprungit i neutrala skor, tills en säljare på löplabbet filmade mitt steg och sa att jag pronerar. Jag hade inga besvär med skador, jag var bara ute efter ett par nya skor.

Så han rekommenderade ett par Brooks med stöd för pronation.

Jag köpte dem. Sprang lite i dem, fick rätt omgående ont i benhinnorna.

Provade ett par rundor till, besvären blev värre.

Ringde löplabbet. han sa att jag behövde vänja mig och rådde mig att testa lite till. Vilket jag gjorde, men fick så ont att det krävdes löpvila några dagar innan smärtan avtog. Då fick jag byta skorna till ett par neutrala och rätt så snabbt försvann besvären.



jag menar väl ungefär som du, att det man vant sig vid ofta fungerar. och: Don't fix it if it aint broken!



Sen är det lite märkligt, jag springer ibland i fivefingers och varvar med altra. Har sedan i augusti besvär med ont i ena foten. Jag har då tänkt att jag behöver skydda foten mer och sprungit i saucony zealot som är en välddämpad sko med 4 mm drop, och även mina mer väldäpade altra. men besvären blir ofta tydligare i de skorna!



Springer jag bara en kortare runda i fivefingers så är foten på riktigt bättre efteråt! Jag, akn inte riktigt förklara det. Men jag har testat flera gånger.

Problemet är att jag gillar riktigt långa distanser och trail, och hur eller hur så är det inte skönt att springa jätte långt i fivefingers och definitivt inte om det är stenigt...

Då åker altra på.
1971 • Nykvarn
#6
14 december 2018 - 08:23
Tack Elisabeth för din nyanserade och bra kommentar! Ja, så är det kanske, jag har själv aldrig märkt att det händer så snabbt men jag ser det hända bland en del jag följer som använder minimalistiska skor. Pronationsstöd är mestadels av ondo tycker jag så länge inte rörelsen är väldigt överdriven och/eller löparen väldigt tung. Jag pronerar själv lite men har använt neutrala skor i många år utan problem. Jag använder väldigt tunna skor, t ex Salming Explore på somrarna och går mycket barfota och jag märker att det gör gott för fötterna.
Elisabeth Ankarcrona
1978 • bankeryd
#7
14 december 2018 - 10:32
Ja, det är alltid bra att gå barfota. Synd att det är kallt ute en så stor del av året! :-)
1971 • Nykvarn
#8
14 december 2018 - 10:47
Haha, ja, skulle skrivit att jag främst gör det på sommaren kanske :-) det kommer också alltid en brytpunkt på hösten när det blir för kallt inomhus och på golven för att sluta använda shorts och börja använda strumpor, det är alltid en riktigt tung dag tycker jag när man vet hur länge det dröjer innan det är dags igen :)
0 •
#9
14 december 2018 - 12:54
Det som kan hända när en person med bra tränade fötter och ligament osv, testar ett par tjockskor, är att helt plötsligt kan foten inte jobba naturligt, eller optimalt. Det har hänt mig att jag får ont lite överallt just för att skon är supermjuk och vinglig. Jag tror att ju högre skon är, speciellt när den är uppbyggd som en kil, desto onaturligare är det.
1971 • Nykvarn
#10
16 december 2018 - 20:41
Visst är det så Didde, jag är bara fascinerad över hur snabbt förloppet är ibland, att det verkar ge smärta omedelbart, det känns för mig främmande.
1968 • Borås
#11
5 januari 2019 - 13:49
Att snabbt få ont i fötterna av traditionella skor när man är van vid "minimalistiska" skor är inte alls konstigt. Själv börjar undersidan av min fot att värka redan efter 20-30 min med en vanlig uppbyggd sko. Och inte bara det: jag får även problem i ländryggen när jag går med traditionella skor. Kanske skulle jag kunna vänja mig, men å andra sidan, varför ska jag göra det? Varför gå/träna i skor som inte uppmuntrar ett naturligt rörelsemönster? Dock håller jag med om att för mycket fokus ligger på de skor man har vid träning, och för lite på de skor man har till vardags.
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.