10km-lopp Duvnäsloppet =) | Blogg: Maria Dahlberg

10km-lopp Duvnäsloppet =)

Med en mara i benen från förra lördagen, knappt nån fartinriktad träning alls senaste månaderna, och återigen riktigt varmt väder var det inte upplagt för nåt höjdarlopp tidsmässigt. Duvnäsloppet är ett sånt där härligt, litet, lokalt lopp en kort cykeltur hemifrån mig, och jag har varit med två gånger förr. I år ville jag inte anmäla mig förrän jag visste hur kroppen kändes efter maran, men när jag inte hade ont någonstans efter den så anmälde jag mig.

Som sagt, jag har knappt kört några pass med fart på evigheter, två tror jag att jag kommer upp i de senaste månaderna. Det där med att jaga miltider har jag lagt bakom mig för att satsa på längre distanser. Men - det är rätt kul att springa fortare, t ex ett lopp, eller för den delen intervaller, så ska se till att få in fler såna pass framöver.

Min snabbaste mil sprang jag för kanske 4 år sen (jisses...), och flämtade in på 45:08 på Hässelbyloppet (har jag för mig). Sen har jag haft några tider runt 48. I år kände jag att om jag rullar runt under timmen är jag nöjd ;)

Starten var satt till 12:30 - inte optimalt för mig, det krockar med lunch, och som diabetiker ställer sånt till det. Hursom, det blev förmiddagsmellis, och så packade jag med lite lunch i cykelkorgen och drog till Ringparksstugan som var starten. Härlig stämning! Mesta delen av arrangemanget kretsar kring de yngre, så det vimlar av barn i olika åldrar med nummerlappar på magarna och medaljer om halsen - hur gulligt som helst =)

Nåväl, lite uppvärmning av entusiaster, och så gav vi vuxna oss iväg i värmen, 5km och 10km startar samtidigt, 5km springer ett varv, och vi som kör 10 tar ett varv till. Gillar det här loppet, men vill man persa - undvik. Det börjar nästan med en stigning, sen stiger det lite till, går nerför (rejält), planar ut, går uppför, osv. Varvet avslutas med en rejäl stigning på kanske 30 hm (ingen aning, gissar lite här), för att fortsätta uppåt varv två. Orutinerad som jag är på millopp nuförtiden gick jag ut alldeles för hårt, och fick dra ner på tempot efter 2km. Andra varvet gick i mer jämnt tempo, men kändes inte fort. Om jag inte jagar tider (vilket jag inte gör längre), bryr jag mig inte om klockan, men har på den för att kunna se i efterhand.

Varv två låg en löpare strax bakom mig länge länge (tjej förstod jag), och med nån km kvar lade hon in en extra växel och gick om. Hos mig fanns inga såna reserver så jag rullade vidare i mitt tempo. Hon kom in 10 s före mig, och tackade så mycket för draghjälpen ;) Vassego! Inte gör det mig nåt att komma 5:a istället för 4:a. Slog av klockan som visade 50:46. 50:46? Fasen, det var jag nöjd med med tanke på förutsättningarna! Om jag får för mig att försöka dra på tempo så kanske det blir nåt mer millopp i höst, plattare och med mer intervallträning i benen.

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.
 annons