Två typer av backlöpning

Jag vet inte riktigt vad jag har fått kraft ifrån, men jag känner mig plötsligt så himla motiverad och handlingskraftig. Kanske är jag inte riktigt nöjd med tillvaron, och då kommer motivationen att förändra saker och ting? Något jag är nöjd med är iallafall dagens träningspass, som blev fyra mjölksyrastinna intervaller i Skatåsbacken, och totalt 6 km i spåret med uppjogg och nedjogg. Att ha övat backteknik med mina löpargruppar har inte bara gett mina deltagare mer självförtroende i backen; det har dessutom slipat min egen teknik och på något sätt så kändes backen mycket lättare idag än den brukade göra. Fick dra på ordentligt för att få mjölksyra, men när den väl kom så kom den med besked. Två olika syften med backträningen Det är dock skillnad på teknikträningen i backe, som jag har med löpargruppen, och den backträning jag själv gör. Syftet skiljer sig liksom åt. Med gruppen handlar det främst om att lära sig springa uppåt, att bemästra backen och utmana sina egna föreställningar om vad man kan och inte kan. Uppförsbackar skrämmer många nybörjare, men det rätt teknik och lagom tempo så klarar även dom av backarna galant, vilket jag ser bevis efter bevis på i […]

The post Två typer av backlöpning appeared first on Emma Hällbacka.

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.