Hälsporre, Plantarfasciit

Stretch av senstråket under foten Foto: Robert Samsonowitz

Hälsporre, Plantarfasciit

TräningSmärta, värk eller ömhet under hälen är ett vanligt besvär hos många. Smärtan beror ofta på en skada i fästet för plantarfascian (bindvävsstråk) på fram- och undersidan av hälbenet.

Plantarfascian är en stark vävnad som löper från hälbenet, fram under foten och fäster på basen av tåbenen. Detta bindvävsstråk hjälper till att bibehålla hålfotens båge.

Vid långvarig tung belastning eller efter upprepade småskador i plantarfascians fäste i hälbenet kan en benbildning bildas som ett litet utskott på hälbenet. Detta benutskott är det man egentligen menar med hälsporre. En hälsporre kan ses på röntgen även hos besvärsfria individer varför hälsporren i sig inte anses vara orsaken till smärtan. Ett mer adekvat namn är då istället att benämna besvären som plantarfasciit, även om det inte egentligen rör sig om en specifik inflammation (-it, beteckning på latin på inflammation).

Smärtan brukar vara tydligast just i fästet på framkanten och något på insidan under hälbenet. Smärtan sprider sig under hälen, på insidan av hälen och/eller fram under hålfoten. I vissa fall är smärtan så kraftig att man inte kan belasta hälen alls medan vissa bara har en svag irritation vid aktivitet. Det är inte ovanligt att man drabbas i båda hälarna samtidigt . Det brukar göra extra ont när man tar första stegen på morgonen eller efter vila.

Varför drabbas man av detta? Vanligtvis uppstår överbelastningen över en längre tid som vid exempelvis mycket gående, stående på hårt underlag, alternativt löpning på hårt underlag ofta i kombination med dåliga skor. Men man kan även drabbas av detta spontant vid en enstaka extrem överbelastning.  

Behandling vid hälsporre: Ortopediska skoinlägg, stötvågsbehandling, töjning av senstråket under foten och lätt styrketräning av muskler i fötterna, tejpning av häl och fotvalv, antiinflammatorisk medicin, injektionsbehandling (kortison), kirurgisk behandling (som sista utväg).

Att tänka på i förebyggande syfte: Stegra din träning successivt och använd bra skor! Försök undvika att alltid träna/stå på hårda underlag, dvs variera underlag och om möjligt skor.  

Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.
 annons