Löpning Kost & Näring 2 inlägg 699 visningar

Tips på bra hälsoshot eller smoothie

0 • Göteborg
#1
12 oktober 2017 - 08:29
Gilla  
Hej

Jag har haft diverse besvär med saker och kroppen en längre tid och tänkte testa att ändra om kosten och se om det kan hjälpa.
Som en del av detta tänkte jag börja med en hälsoshot varje dag, och kanske komplettera med en hälsosmoothie ibland.

Nyfiken på någon här har några bra tips. Viktigt är att shoten håller länge, så man kan göra en stor laddning och ställa in den i kylen. Blir det för ofta man måste göra den, så tänker jag att det inte blir av lika lätt.
Samma gäller shoten, att den gärna får hålla så länge som möjligt.

Mvh Matthias
1986 • Hyltebruk
#2
12 oktober 2017 - 09:02
Gilla  
Jag gör inte hälsoshots, men smoothietallrik tillhör mitt dagliga intag av mat. Jag föredrar smoothietallrik framför smoothie som man dricker, mest för att jag tycker det är svårt att få smoothien tillräckligt slät för att dricka utan att blanda ut den med vätska, vilket jag bara tycker är onödigt. Utgår man från att göra smoothietallrik går det nästan att ha i vad som helst som annars är svårt att få flytande. Jag slänger bara ihop det jag har hemma men här kommer lite tips:
*Mina smoothies består t.ex av; banan, äpple, päron, clementin, apelsin, grönkål, spenat, avokado, bär, mango.
*Övermogna bananer kan med fördel frysas in och sedan tas upp en kort stund innan du ska göra smoothien.
*Blanda i bladspenat eller grönkål för mer mättnad och massa nyttigheter!
*Lime och ingefära är underskattat för smaksättning! (Ingefära går att köpa riven på burk om man vill göra de enkelt för sig).
*Toppa med kokosflingor, nötter eller torkad frukt!

Jag brukar göra för två-tre dagar i taget och det är inga problem. Gör det när jag ändå stökar omkring i köket så är det inte mycket arbete. Möjligt att de håller längre, har inte testat!
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.