Cykel Prylar 39 inlägg 5241 visningar

Skivbroms vs standard.

1971 • Åhus
#1
29 april 2016 - 09:32
Gilla
Är på g att köpa ny cykel och står i valet och kvalet mellan att välja skivbroms eller standard. Är ju bättre bett i skivorna, men fins det några nackdelar förutom priset ?
< < < 1 2 > > >
Karel Friedl
1954 • Göteborg
#2
29 april 2016 kl 10:02 Redigerad 29 april 2016 kl 10:03
Gilla
Bara fördelar! Min Willier med Di2 står mest still till förmån för CX:en med skivbromsar. Skönt att kunna stanna fort när bilarna kör ut mitt framför… och så slipper du det hemska ljudet när sand slipar den dyra fälgen.
Och en sak till: över 10 000 Km utan en enda justering!
Växjö
#3
29 april 2016 kl 10:58
1 Gilla
Finns nog många fördelar som Karel säger. Men om man ska dra upp nackdelar så finns det ju en ökad skaderisk om man kör i backen med tanke på man kan skära sig rätt illa. Titta bara på vad som hände senast i Paris-Roubaix, med ett par cyklister som ådrog sig rätt allvarliga sårskador.
Magnus Billberger
1968 • Falun
#4
29 april 2016 kl 11:44
1 Gilla
Skaderisken med skivbromsar har varit ett hett ämne på landsvägsidan. På MTB-sidan däremot tror jag inte detta varit mycket till fråga. Riskerna är kopplade till fall i klungan där man ramlar in i någon annans cykel. Att man själv skulle riskera att skada sig på sina egna skivbromsar har jag svårt att tro.
1963 • Norrköping
#5
30 april 2016 kl 06:14
Gilla
@ trådskaparen
Är nog mer smak och tycke vad du ska ha för bromsar, har bra bett i mina
fälgbromsar.
Bara fördelar med skivbromsar tror jag inte på, inte på en racer iaf.

Björn
1962 • Det kuperade landskapet
#6
30 april 2016 kl 14:51
1 Gilla
De flesta som säger att skivbromsar är onödiga, har inte testat dessa ordentligt. Visst får du stopp på cyklar med fälgbroms många gånger riktigt effektivt. Men när det inte är soligt och torrt väder är de ärligt talat inte jätteeffektiva. Den största fördelen med skivor är inte just bromsverkan utan hur du kan modulera den. Och som Karel skrev du bromsar inte med sandpapper på fälgen.

#7
30 april 2016 kl 15:13
Gilla
En nackdel måste väl vara att man får högre roterande vikt.
1967 • Mysinge
#8
30 april 2016 kl 17:51
Gilla
I lopp och så är väl blandningen av fälg- och skivbromsar det farligaste? De bromsar olika snabbt, och det blir problem, när en trummis cyklar bakom en skivling.
Karel Friedl
1954 • Göteborg
#9
1 maj 2016 kl 10:50
Gilla
#7 Nja… roterande vikt i centrum påverkar obefintligt däremot ju längre ut du kommer desto större är påverkan. Fälgen och däckens roterande vikt är avgörande och när du slipper bromsytan kan du minska vikten utan att försvaga hjulet.
#10
1 maj 2016 kl 11:02
Gilla
#9 det var en av nackdelarna enligt en engelsk cykeltidning & där tog man upp att man även måste förstärka ekrarna för att klara av bromskraften från centrum.
Jag har själv cyklar med båda typerna av bromsar & ser väl största skillnaden vid dåligt väder men annars så funkar bägge tillräckligt bra för mina behov. Vid dåligt väder så blir däremot skillnaden riktigt stor till skivbromsens fördel.
Patric Englund
1973 • Avesta
#11
1 maj 2016 kl 14:48
Gilla
Jag måste säga att jag tycker det här med att det skulle förefalla en stor skaderisk pga att man skär sig på skivorna är rätt överdriven. Det är enkelt att sy ihop någon, däremot så skulle jag personligen vara betydligt mer bekymrad över den skara som använder sig av hjul med carbonekrar ifall en sådan eker går av vid ett fall och du råkar bli spetsad av den någonstans på kroppen. Själva "spetsningen " i sig generera troligen bara ett mindre sår, MEN den stora faran är att du får carbonfibrer kvar i kroppen som sedan vandrar i kroppen till hjärtat. Då är det game over! Lika farligt som optiska fibrer och där är man supernoga med att inte få in en fiber i kroppen då det ger samman effekt.
1967 • Smögen
#12
1 maj 2016 kl 14:52 Redigerad 1 maj 2016 kl 14:53
1 Gilla
Snackar vi prestanda vinner ju skivbromsarna alla dagar, men bara för att något är bättre betyder det inte att något annat inte är tillräckligt bra.

Jag kan inte påstå att jag har några problem att få stop med fälgbromsar, dom räcker till att stå på öronen över styret och/eller låsa upp bakhjulet utan problem, vare sig jag kör med kolfiber eller alufälgar. Visst, lite sämre vid regn, men det funkar de med.

Och faktum är att en grej som jag verkligen uppskattade när jag började cykla var just kompatibiliteten där man kan flytta sina svindyra finfälgar mellan olika cykelmärken utan att problem.

Om jag inte missförstått situationen är inte fallet så med skivbromsar, rätta mig gärna om jag har fel, men någon std är väl inte satt?

Jag vill påstå att branschen har skapat detta ur ett icke problem för att som vänligt få oss att hoppa på tåget och köpa massa nya prylar som vanligt.

Som sagt, jag har inga problem att få stopp på cykeln, det är att få fart som är bekymret, och där hjälper inga skivbromsar i världen :-)

Mvh
Micke

(min åsikt här gäller landsvägsracer, inte pendlarcyklar och MTB)
Patric Englund
1973 • Avesta
#13
1 maj 2016 kl 16:28
2 Gilla
Hej Micke,
det är inga problem att flytta hjul med skivor mellan olika märken och ramar. Måtten är lika. Dock kan det kräva en liten justering då man flyttat hjulen från en ram till annan men det kan det ju bli på vanliga fälgar med. Det enda man inte helt är överens om är hur skivan ska fästas på naken, där finns varianter. Men när väl skivan är på plats på navet så är det fritt fram att flytta mellan ramar.
#14
1 maj 2016 kl 19:57
1 Gilla
Risken att falla på bromsskivor borde vara större när man kör MTB-lopp så att man ska ha stora problem med de på lopp efter landsväg är mysko. Bara kolla Cykelvasan där flera tusen amatörer kör olika lopp utan att någon klagar på skivbromsar & dess risker.
1967 • Smögen
#15
1 maj 2016 kl 20:45
Gilla
Hej Patrik!

Ok, tack för den infon, då är det ju inget stort bekymmer för den som börjar investera från noll.

Mvh
Micke
1963 • Norrköping
#16
3 maj 2016 kl 05:28
Gilla
#6 Den största fördelen med skivor är inte just bromsverkan utan hur du kan modulera den. ?? kan man få en bättre förklaring, vore tacksamt.

# 14 Cykelvasan är ett motionslopp, kan ju bero på det.

Skulle tippa på att en racer med skivbroms blir 0,5 - 1,0 kilo tyngre än en likadan med fälgbroms, för oss med normalstor plånbok iaf.

Utför man sitt cyklande sitt cyklande ( pendling, motionslopp, träning ) som ett Criterium-lopp så kan kanske skivbroms ha någon fördel.
#17
3 maj 2016 kl 09:45
Gilla
#16 precis, de borde ske mer olyckor på Cykelvasan än i ett lopp med proffs.
Växjö
#18
3 maj 2016 kl 11:02 Redigerad 3 maj 2016 kl 11:04
Gilla
Kanske har tråden gått lite off-topic mot den ursprungliga frågan men som reflektion ang #17 så är det nog så att det sker en del olyckor på Cykelvasan också.

Men ett i landsvägslopp men en tät klunga på kanske 100-150 cyklister och de farterna som hålls i modern cykling , snitthastigheter på 40-45 km/h krävs det inte mycket för att två cyklister ska kroka i varandra och så är olyckan framme.

Anledningen till att UCI förbjudit skivbromsar på landsväg är dels skaderisken med skärsår men också att risken för krockar ökar när det förekommer två olika bromssystem som ger olika inbromsningssträckor.

Men för oss vanliga dödliga är det nog snarare så att det stora problemet är att få upp farten över huvud taget :)
#19
3 maj 2016 kl 14:45
Gilla
#18 offtopic igen, det är mycket olyckor på Cykelvasan men jag har inte hört talas om många skärskador pga skivbromsar. Det är även mycket klungor på Cykelvasan & oftast på både smalare & sämre väg än på landsvägslopp så jag tror inte risken för skärskador är högre där om alla hade skivor.

Jag håller med dig när det gäller de stora problemet?? De stora problemet att orka hålla farten, bromsa funkar alltid för mig oavsett fälg- eller skivbroms.
Patric Englund
1973 • Avesta
#20
3 maj 2016 kl 19:28
Gilla
En liten fundering i det hela...... ingen som är mer rädd för att få in fingrarna i ett roterande hjul vid en krasch och få dem avklippta än en minimal chans att få ett skärsår från en disc? På en racer är discarna oftast 140 eller 160mm i diameter, det är inte stort samt att de dessutom är monterade tätt mot nav, ekrar och gaffelben så risken att få ett skärsår måste vara väldigt liten. Jag har kört många lopp i mtb-långloppscupen och aldrig hört talas om någon som skadats av en disc och jag har sett krascher med flertal cyklister inblandade.
< < < 1 2 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.