Vinnartips inför Ultraintervaller 16 juli

Peter Nilsson - ultraintervallsvinnare och ständigt leende. Foto: Pite Runners

Vinnartips inför Ultraintervaller 16 juli

ReportageAtt springa Ultraintervaller innebär åtta gånger tio kilometer på ett dygn med start den 16 juli. En mil var tredje timme.  

"Du är hajn som spring myche!" - ord som hängt med efter Peters seger i februari. Med vinst i Ultraintervallerna följer helt klart stor ära, berömmelse och kändisskap.

Många är de som startat sin löparkarriär i Piteå efter att ha läst om Peter i tidningen eller när de träffat honom på stan. Han delar ödmjukt med sig av sina tips till dem som undrar om löpning. Hans egen träningskarriär har varit både lång och brokig - från många års crossåkande till löpning. Men med en vikt på över 100 kilo och en utmaning i handen (Stockholm Marathon 2009) började han springa. Det första passet 2008 blev 2 km på 16 minuter och med blodsmak i munnen. Men han fortsatte - och har nu sprungit i drygt tre år, tappat kilon och gjort en hel del marathonlopp på den tiden.

I Peters klubb Pite Runners var det så många som ville vara med på Ultraintervallerna i vintras att de hyrde en lokal. Där kunde de ladda in passen, umgås, fixa mat och vila mellan intervallerna. Att man springer i olika tempo gör inte så mycket - det är ändå värdefullt att få sällskap då och då och att träffas för att prata mellan varven. "Vi tänker löpning och vi springer ihop."

Att ladda ordentligt både före och under intervallerna är A och O. Både med mat och vila. Starten går 00.00 så Peter rekommenderar ett par timmars sömn innan dess. Mellan intervallerna kunde han inte sova alls - men försökte vila och slappna av med musik så gott det gick.

I matväg var det mest lättsmält energi som gröt, energikakor, dextrosol och sportdryck som gick åt. Att ha flera olika alternativ till energipåfyllning är ett bra tips - man vet aldrig vad man blir sugen på.

Ska man satsa på olika rundor eller köra en och samma?
Att ha en känd, lättsprungen bana gör att man vågar trycka på lite mer redan från början, tycker Peter. Vilan mellan intervallerna gör att man inte behöver fega. Det kan vara skönt att ha ett par rundor som alternativ för att känna lite variation. Ett enkelt sätt att variera sig är att ta sin standardrunda åt andra hållet.

Om du själv vill ställa upp i Ultraintervallerna så hittar du sidan här. Där finns information om tävlingsklassen och motionsklassen. Vill du nörda ner dig ännu mer och frottera dig med andra Ultraintervallare så den stora forumtråden här!

Stort lycka till - alla ni som springer!

Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.