Multipass
16:00
#3
Svealand

MTB Sala mm (62%, TRIMP=199,0)

Onsdag 24 juli 2024 14:00

Mountainbike - Distans
VerktygKopiera passetRadera passet
Kopiera extra data
Vill du radera detta träningspass?
Då jag stack ut hade jag först tanken på att köra en standardrunda på ca. 6 mil (Hubbo-Skultuna-Lillhärad-Dingtuna-Barkarö) men då jag var på väg mellan Hubbo och Skultuna fick jag syn på en vägvisare till Romfartuna k:a. Jag tänkte att det kan vara kul att göra en avstickare dit och se en ny väg.

Jag körde utan karta och GPS så jag hade inte så bra koll på exakt var jag var eller vilka vägval som fanns. Det var en rätt trevlig grusväg upp mot Romfartuna k:a och inga problem att hitta. Väl där fick jag en idé om att fortsätta norrut mot Kumla kyrkby och senare ev. Sala.

Strax N. om Romfartuna k:a (i Nortuna) hade jag valet att ta antingen västerut eller österut. Jag valde det Ö. alternativet och tänkte att jag skulle kunna korsa v. 56 och komma norrut mot Kumla kyrkby på någon väg norrut, men Ö. om v. 56.

Jag kunde korsa v. 56 och tog in på en enskild väg upp mot grustäkten mellan Bjuggsta och Finntorpet. Kom sen ned i skogspartiet mellan grustäkten och Finntorpet och försökte leta mig upp norrut på grusvägarna. Hamnade i ett par återvändsgränder. Jag tror bl.a. jag var upp vid Styggkärret och vände. Efter några misslyckade försök körde jag sen söderut för att försöka komma tillbaka till någon större väg. Kom till slut ut ur skogen nere vid Stora Gesala.

Körde sen vidare till Sevalla och stannade vid kyrkan för att fota samt fylla på med vätska och energi. Frågade en snubbe i Sevella om bästa vägen att cykla mot Kumla kyrkby. Jag hade tidigare kört vägen norrut från Sevalla och visste att det var dålig grusväg upp mot Forsbo, så jag ville undvika den sträckan.

Kom fram till att det nog var bäst att köra tillbaka några hundra meter till Blåsbo och sen ta grusvägen mot Labacken. Efter Labacken var det asfalt upp förbi Ransta och vidare mot Kumla kyrkby.

Jag hade dålig koll på vägarna mellan Kumla kyrkby och Sala. Jag hamnade till sist på v. 70 upp mot Sala, vilket inte var någon hit. Starkt trafikerad och inte cykelvänlig. Borde förmodligen svängt av mot Kila istället, men det var ju till Sala jag ville och enligt skyltarna var det v. 70 som gällde.

I rondellen Ö. om Sör Kivsta hade jag valet att ta vänster mot V. Sala eller rakt på, mot Ö. Sala. Eftersom jag hade en idé om att våldgästa släktingar i Gullvalla-trakten valde jag det västra alternativet. Återigen ett dåligt alternativ i cykelhänseende. Här var det 2-1-väg och mycket trafik. Jag vet dock inte om vägen norrut (v. 56) hade varit så mycket bättre.

Vid rastplatsen vid Evelund stannade jag till och ringde släkten för att se om de var hemma samt fråga om lämplig väg för att komma upp på v. 256 utan att behöva fortsätta på v. 70.

Fick en hyfsad vägbeskrivning så att jag sen kunde ta mig in mot Sala C. längs Västeråsleden. Jag rundade Sala silvergruva och tog mig sen på cykelbanor och grusvägar västerut längs Fagerstavägen och sen ut på v. 256 vid trafikplatsen vid Lilla Stampers.

Följde sen v. 256 till Gullvalla där jag svängde in mot släktstugan vid Stävresjön.

Rulltid: 3:31:33
Rullsnitt: 23,01 km/h
Max hast: 44,8 km/h

Temperatur 21-26 grader, vind 1-2 m/s, riktning ÖSÖ (90-135 grader). Växlande molnighet (12,5-75%).

Vätska och energi: Jag hade med mig ca. 1,7 liter vatten och 400 g plommonsylt (=200 g kolh.) Vattnet räckte ganska precis, även om jag fick ransonera lite på slutet. Gjorde av med 3/4 av plommonsylten. Intog ca. 100 g (=50 g kolh.) varje heltimme. Energiintaget funkade hyfsat, men det hade nog inte skadat att inta större mängd energi per timme. Kanske borde testa uppemot 60-90 g kolh. / timme framöver.

Bild: Västeråsleden in mot Sala C. Mörka moln tornade upp sig över Sala C. men jag klarade mig från regn under den här första delen av turen. Vattentornet i rött tegel skymtar bakom trädtopparna till höger om vägen.

Extern länk: Kyrkbilder från turen
Snittpuls
132
Maxpuls
Nakamura Comp XT (27-vxl MTB)