Multipass
17:00
#2
Svealand

Västerås-Kungsör ToR (60%, TRIMP=242,5)

Lördag 6 juli 2024 13:30

Mountainbike - Distans
VerktygKopiera passetRadera passet
Kopiera extra data
Vill du radera detta träningspass?
Hade ca. 28 min stopp för fikapaus i Kungsör. Ytterligare ca. 29 min stopptid totalt, för diverse småstopp, mest fotande, kartstopp och någon enstaka gång för att inta vätska/energi.

Rulltid: 4:45:38
Rullsnitt: 23,57 km/h
Max hast: 44,5 km/h

Mulet väder nästan hela vägen. Duggregn på tillbakavägen, mellan Kungsör och Kvicksund. Temp. 16-19 grader, vind 4-7 m/s, vindriktning 210 (SSV) vridande mot 140 grader (SO, Hässlö fpl.)

Vätska och energi: Jag hade med mig 2 liter vatten i flaskor på ramen. Sen 1/2 liter kaffe med mjölk (mjölkpulver för 2 dl mjölk) och socker (2 msk) i en termos, 1 päron, 1 äpple, 1 banan, ca. 200 g jordnötter + 200 g jordgubbssylt (Eldorado). Var rätt lagom, både med vätska och energi. Jag gjorde av med i princip allt, utom ca. 1/2 liter vatten, som dock slank ned direkt efter passet, i sb. m. stretching.

Rutt: Jag körde Rytternevägen sen Kvicksund-Tumbo. Gjorde några krokar i Tumbo. Först t. kyrkan för att fota, sen tillbaka till järnvägsbron för att ta grusvägen N. om järnvägen mot Kungsör. Där var det dock en återvändsskylt, så jag vågade inte chansa. Körde tillbaka förbi kyrkan och tog stora vägen snett ned mot Kungsör. Strax före Rosenhäll hittade jag en järnvägsövergång (för fotgängare) och tog mig över till grusvägarna på N. sidan om järnvägen. Körde sen via Östertibble-Norrby-Västertibble-Hagsta-Storgården-Skillingsnäs-Backtorp-Fredsgatan tills jag kom fram till bron (väg 250) över Arbogaån. Där stannade jag och fikade vid ån.

På vägen tillbaka tog jag vägen via Kung Karls k:a i Kungsör, körde sedan en bit längs Kungsgatan innan jag vek upp till Fredsgatan igen. Körde sen samma väg tillbaka men höll mig den här gången på N. sidan järnvägen hela vägen upp till Tumbo. Jag hittade en gång- och cykelstig längs järnvägen mellan Gustavsberg och Larsborg.

Packning: På pakethållaren hade jag en vattentät 20L säck med en 35L ryggsäck i. Där fanns regnjacka och -byxor, ett par neoprenhandskar, ett par extra strumpor, en keps, några verktyg, en slang och en pump, plånbok, en powerbank, en USB-kabel och termosen. I en midjeväska på styret hade jag frukt och jordnötter, lätt åtkomliga. I bakfickorna på cykeltröjan hade jag jordgubbssylten, mobiltelefonen och solglasögon. Det jag saknar är en bra lösning för att inte bli blöt om fötterna. Gaiters + halvhöga vandringsskor med Goretex-membran kanske? Inte för att jag blev blöt om fötterna det här passet, behövde inte ens ha upp regnkläderna, men de gånger regnet vräker ned kan det vara bra med en lösning som gör att jag håller mig torr om fötterna.

Övrigt: 1) Stort trafikkaos på Sjöhagsvägen i Västerås på tillbakavägen pga. raggarbilseländet. Jag kryssade mellan bilarna i medvind och ca. 35 km/h medan bilkortegen stod i det närmaste still. 2) Klarade mig ifrån både nr 1 och nr 2 under hela rundan. Vissa dagar går det tydligen bra, andra dagar kan jag behöva gå flera ggr per timme.

Uppskattad snittpuls 99.

19,69 km/h
Snitt
Snittpuls
Nakamura Comp XT (27-vxl MTB)