26 augusti 2014 kl 10:14
Pengar pengar pengar, allt handlar om pengar! Garmin bryr sig nog föga om hur deras affärsplaner påverkar en sketen träningscommunity i ett glesbefolkat land som har isbjörnar som stryker omkring på gatorna...
Vi loggar mer och mer saker om oss själva och just fitness-data är en lukrativ framtidsbransch som förutspås generera stora vinster. Det är ju ingen slump att just Google och Apple har gett sig in i leken och skapat egna API:er som dom försöker få antagna som branschstandard.
Betänk att Google har tillgång till följande:
Mail (gmail)
Bilder (Picasa)
Dokument (Drive)
Surfvanor (Chrome, sökmotor)
Mobiltelefonvanor (Android)
Köpmönster (Adsense, sökmotor)
Intressen (sökmotor, google+)
Biometrisk data (Google Fit)
Rörelsemönster (GPS finns i nästan alla mobiler)
Lägger man ihop allt det här så kan man förmodligen förutspå människors konsumtion bättre än vad SMHI kan förutspå vädret 5 timmar framåt.