3 januari 2013 kl 18:16
Hej igen,
Gjorde en snabbkoll på mitt band för att förhoppningsvis ge dig några uppslag.
Kolla så att det inte är en kabel som har klämts av vid "gångjärnet" som höjer och sänker bandet. Obs, en kabel kan se hel ut på utsidan men kopparkardelerna inne kan vara av och ge konstiga "klappfel".
Om bandet nu inte snurrar alls så kolla glasrörssäkringen på styrkortet till motorn.
Ohmmätning:
I spänningslöst tillstånd
1. Koppla lös M+ och M- från motorn och ohmmät utan rotation på motor. Bör visa 3,5 ohm.
2. Snurra motorn lite och den bör fungera som en generator och mätvärdet (ohm) blir negativt.
Voltmätning:
Med spänning tillslagen:
1. Sätt tillbaka M+ och M- INNAN du kopplar in spänningen, men tryck inte ner stiften helt. Lämna så att du kan voltmäta mellan M+ och M-.
2. Starta bandet och se på displayen att den visar 0,8 km/h. Nu bör voltvärdet mellan M+ och M- vara drygt 20 VDC. För 12 km/h bör det ligga omkring 180 VDC.
Obs! Gör inte voltmätningen med M+ och M- bortkopplade eftersom spänningen då ligger över 300 VDC och du riskerar ett kretskort som säger poff!
Jag rekommenderar förstås inte att du gör detta om du inte har tillräcklig kunskap om riskerna med el. Lycka till!