Löpning Kläder, Skor & Prylar 11 inlägg 5341 visningar

Garmin Forerunner 305 - överföring hänger sig

1965 • Umeå
#1
12 augusti 2012 - 21:32
Gilla
Jag har fått problem att importera från min 305 till PC. Felet är likartat oavsett om jag försöker importera direkt till jogg, till Sporttracks eller till Garmin TC. Klockan hittas, men processen hänger sig sedan efter en liten stund. Ofta tycks det vara på samma ställe på balken som visar hur långt importen kommit. I ST fastnar den i rutan "Importerar data... Läser (Receiving tracks).

Detta kan uppstå ibland, men då brukar det gå om jag avbryter och prövar igen, i värsta fall 3-4 gånger. Nu har jag försökt minst 30 ggr.

Har provat med olika USB-portar, startat om datorn, uppdaterat programvaror efter bästa förstånd.

Idéer någon?
Monica
1980 • ÅRSTA
#2
12 augusti 2012 kl 21:38
Gilla
För mig fungerade bra för 5 minuter sedan! har du Garmin program stäng? många gånger har jag fått samma problem och det var det.


Men kan vara också att igen det är något fel, som en vecka sedan!
1965 • Umeå
#3
12 augusti 2012 kl 21:54
Gilla
Jo, de andra programmen är av när jag prövar på jogg. Här fastnar jag när det börjar föras över på rutan Status: Läser Garmindata...

Tror inte att felet ligger hos jogg, eftersom det inte fungerar via de två desktopprogrammen heller.

Funderar om själva filen där senaste passet lagras på klockan blivit skadad?
Peter Liliegren
1981 • Jönköping
#4
12 augusti 2012 kl 22:06
Gilla
har åxå haft strul med min FR305 vid några tillfällen. om jag inte minns fel så uppgraderade jag garmins connector drivrutin å då gick det bättre. eftersom du redan testa det så borde det vara något annat.

kan det vara så att det glappar i kontaktytorna (de fyra runda under klockan) mot dockan? testa se om det går få bort ev. smuts. testa hålla klockan hårt mot dockan om det gör någon skillnad. testa annan USB-sladd om du har någon.

annan drastisk ågärd är ju om du testa på en annan dator för att utesluta något magiskt som kan störa ut.

hoppas det löser sig.
Mats Collin
1968 • Haninge
#5
12 augusti 2012 kl 22:10
Gilla
Kan vara som Peter skriver, dålig kontakt eller kortslutning mellan kontakterna då svett å salter leder ström bra.
Torka av ordentligt så brukar det funka för mig när det strular.
Hoppas det löser sig.
Monica
1980 • ÅRSTA
#6
12 augusti 2012 kl 22:14
Gilla
Menar du att du kan inte se passet med Garmin programmen? då, kanske du är rätt och det är något på passet, annars om du kan se det på Garmin program, du kan exportera det som GPX eller TCX och importera sen till jogg.se...men kanske du redan vet...jag lärde mig den här andra sätt förra veckan!

OK! hoppas det löser sig!
Magnus Hansson
1980 • Älvdalen
#7
12 augusti 2012 kl 22:45
Gilla
Har haft samma problem som dig med att jag fått prova flera gånger. Upp till 3-4 i snitt. Efter ett tag upptäckte jag att minnet var fullt i klockan när jag skulle springa. Efter en tömning av minnet försvann problemet med importen. Det skulle jag prova om jag var du.
Björn Eriksson
1963 • Töllsjö
#8
12 augusti 2012 kl 23:24
Gilla
Har ibland råkat ut för detta och har också funnit att det hjälper att radera.
1965 • Umeå
#9
13 augusti 2012 kl 08:27
Gilla
Tack för alla svar. Jag har raderat minnet sånär som på den sista månaden (annars kan jag ju inte exportera det senaste passet).

Det borde inte vara något kontaktproblem, eftersom datorn och klockan kan kommunicera inledningsvis.

Ska prova med någon annan dator och se om det kan göra någon skillnad.
Marcus Aveholt
1974 • Silverdal
#10
13 augusti 2012 kl 08:34 Redigerad 13 augusti 2012 kl 08:35
Gilla
Magnus, När man tömmer minnet, är det samma sak som att ta bort all träningsdata eller finns det annan typ av data som också måste tas bort? Just nu har min klocka Garmin 305 börjat stänga av sig själv under träningspass och jag måste starta om klockan. Hände ca 30 ggr under mitt långpass i lördags, vilket medförde att jag tappade 7 km registrering. (Se gärna min nystartade fråga på Jogg angående avstängningsproblemet)
1965 • Umeå
#11
13 augusti 2012 kl 10:55
Gilla
Provade nu på en annan dator, exakt samma problem. Har svårt att se någon annan möjlighet än att radera rubbet och hoppas att det är något grus i den fil som lagrade det senaste passet.
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.