Träning
Träning start
Träningsprogram
Löparkalkylatorn
Träning idag
Community
Community start
Stjärnmedlemskap
Alla medlemmar
Forumkategorier
Alla forumtrådar
Kartan
Mät runda
Rundor
Tävlingar
Aktuell
Tävlingskalender
Resultatlistor
Liveresultat
Artiklar
Alla artiklar
Logga in
Registrera
×
E-postadress
Lösenord
Kom ihåg mig
Glömt lösen?
Löpning
•
Kläder, Skor & Prylar
•
12 inlägg
•
3573 visningar
•
Problem med Polar Foot Pod
Simon
1983 • Stockholm
#1
•
1 september 2010 - 22:43
Gilla
Klicka för att gilla
Har problem med min fotsensor, Polar Foot Pod S1. Efter typ 3-4 kilometer börjar foot poden tappa kontakten med klockan. Det står då plötsligt att jag springer i 0 km/h, och distansen står still.
Efter några sekunder hittar den dock tillbaka och hastigheten stämmer åter. Vid någon tillfälle har dock denna "frånkoppling" pågått så länge att det står "check foot pod" på klockans display.
Det här problemet är ju mycket irriterande. Framförallt innebär det ju att den totala distansen jag sprungit inte stämmer när jag avslutar passet (jag har ju sprungit längre än vad som visas). Detta sabbar ju även kilometertiden och mycket annat.
Är det någon som haft samma problem? Jag skulle vilja veta om det är jag som gör något fel, måste poden och klockan sitta på samma sida (höger hand och höger sko)?
Jag har haft poden på rep hos Polar, de bytte ut en "elektrisk modul", och återsände den till mig.
Johan Hansson
1981 • Gävle
#2
•
2 september 2010 kl 07:53
Gilla
Klicka för att gilla
Jag har inte haft sådana problem med min, har den på höger fot och klockan på vänster. Om du haft problem förut med den så låter det för mig som att de inte fått bort alla problem tyvärr.
Jag antar att batteriet är fräscht?
Simon
1983 • Stockholm
#3
•
2 september 2010 kl 10:34
Gilla
Klicka för att gilla
Ja, batteriet ska det inte vara några problem med.
Johan Hansson
1981 • Gävle
#4
•
2 september 2010 kl 10:56
Gilla
Klicka för att gilla
Har du annat som kan störa när du är ute, mobiltelefon etc? Vet att min tappade totalt när jag gick in i en butik, fast bara medans jag passerade de här stöldsakerna.
Hans Börjesson
1973 • Jönköping
#5
•
2 september 2010 kl 16:30
Gilla
Klicka för att gilla
Polar har en väldigt bra support, ring dem. De kommer förmodligen byta ut poden för dig.
Karin L
1981 • Linköping
#6
•
2 september 2010 kl 20:40
Gilla
Klicka för att gilla
För det första så håller jag med Hans. Deras support är suberb!! Jag har köpt min klocka i USA men svanska polar har alltid hjälp mig klockrent och de har inte ens frågat efter inköpsbevis (jag har varit helt ärlig). Snabba som attan är de också. Det är en av anledningarna till att jag inte gått över till Garmin (är sugen på att uppgradera).
Men. Innan du skickar iväg klockan, använder du uppladdningsbara batterier? Det gjorde jag och det kan man tyvärr inte göra (enligt killarna på polar och enligt egen erfarenhet). Då hade jag precis samma problem som du.
Hasse Byrén
1965 • Hällefors
#7
•
2 september 2010 kl 21:28
Gilla
Klicka för att gilla
Har haft min foot pod i 4 år och den har fungerat utmärkt utom då det är väldigt kallt ute(mer än -10). Batteriet räcker dock inte så länge och det är väldigt varierande beroende på vilken sorts batteri man använder. En del har tagit slut efter redan 6 h medans en del räcker över 10h. Jag instämmer helt i det som skrivits ovan ang. servicen från Polar. Finns inget snabbare eller bättre!!
Dom fixar allt .
Annki Waltgård
1961 • Uppsala
#8
•
2 september 2010 kl 21:44
Gilla
Klicka för att gilla
Hade samma problem för två år sen. Gröna lampan blinkade som den skulle hela passet men klockan tappade kontakt med poden långa stunder under passen. Fick den inskickad till Polar via Löplabbet där jag hade köpt den.
Efter en vecka kom den tillbaks och då hade dom bytt ut elektroniken i den. Sen dess har den funkat felfritt.
#9
•
3 september 2010 kl 19:16 Redigerad 17 september 2010 kl 22:28
Detta inlägg har raderats
Anders E
1968 • Sollentuna
#10
•
7 september 2010 kl 22:35
Gilla
Klicka för att gilla
Jag har liknande erfarenheter - min fotpod till Polar RS800 pajade lagom till Berlin Marathon i fjol. Lämnade in podden till Polar som ordnade reparationen gratis. Stort plus till Polar! Verkar behövas utbyte av elektronik i ganska många poddar...
Rolle H
1963 • Lindholmen
#11
•
8 september 2010 kl 08:49
Gilla
Klicka för att gilla
Lite fundersam på det där med el i närheten.
Jag har haft min S625x i mer än tre år och är på alla möjliga konstiga platser som mitt i olika städer, skogen och under kraftledningar. De enda gångerna som jag tappar data från bälte eller S1-podden är nät batterierna är dåliga. Polar kräver hög polspänning och när batteriet är slut duger det utmärkt till andra apparater som är mindre känsliga.
Efter att jag väl lärde mig den läxan har jag inga problem alls. Ser jag drop-out´s i data så byter jag batteri och bums har jag inga fler problem nästa pass. Jag väntar alltså -inte- på att podden ska blinka rött, för då har det inte fungerat på mycket länge.
Simon
1983 • Stockholm
#12
•
13 september 2010 kl 16:50
Gilla
Klicka för att gilla
tack för informationen i era inlägg.
kan dock helt utesluta att problemet skulle orsakas av elcentraler eller liknande.
sprang förra veckan på den sardinska landsbygden, och även där tappade fotsensorn bitvis kontakten med klockan.
det är inte heller ett uppladdningsbart batteri som är orsaken.
ett sista försök blir att byta batteri och köra en ny kalibrering. fortsätter problemet så får polar ta ytterligare en repa med sensorn.
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet.
Registrera dig här
eller logga in ovan.
Relaterade forumtrådar
Polar RS300X + Polar S1 foot pod
Garmin FR60+foot pod eller Polar RS300x+s1
Foot pod
Stryd foot pod
Garmin foot pod
Stäng