Cykel Prylar 34 inlägg 14897 visningar

Jag vill ha bra hjul

1956 • PARTILLE
#1
9 september 2014 - 14:19
Gilla
Jag har en Focus Culebro 2 racercykel och jag funderar på att uppgradera hjulen. Det jag vill ha är hjul med så bra rull det någonsin går att få. Dock ej kolfiberhjul, men jag vill som sagt ha ett grymt bra rull på cykeln. Jag har fått tips om Fulcrum skall vara bra. Vad har Ni för tips att dela med Er av och i vilken prisklass ligger detta. Kan också tillägga att jag prioriterar bra rull framför priset om Ni förstår vad jag menar…
OK. Släpp loss och låt förslagen flöda! :-)
< < < 1 2 > > >
1952 • Vimmerby
#21
10 september 2014 kl 23:02
Gilla
Pebben, hur många mil håller ett Supersonic för dig?
På cycle-basars sida står det att det går max 100 mil. Och hur bra håller det på dåliga vägar? Det har ju inte samma punkteringsskydd som GP4000S.
Karel Friedl
1954 • Göteborg
#22
10 september 2014 kl 23:21
Gilla
Bild uppladdad av Karel Friedl
Kan GP4000S slå det här? Inräknat att punka lagar sig själv utan att ens behöva stanna?
1952 • Vimmerby
#23
11 september 2014 kl 01:34
Gilla
Karel, enligt tidningen Tour har GP4000SII något lägre rullmotstånd och något bättre punkteringsskydd. Väggrepp på våt väg likvärdigt.
1965 • Nyköping
#24
11 september 2014 kl 07:52
Gilla
@Omar: Tour har väl testat med latexinnerslang + GP4000sII?

1952 • Vimmerby
#25
11 september 2014 kl 12:30
Gilla
I testet av bredare däck står det inte uttryckligen vilken slang man använt, mer än att 100 gr 18-25 mm är på gränsen i 28 mm däck. I tidigare tester står det däremot att man använt 100 gr butylslang. ( gemessen mit 100-g-Butyl-Schlauch).

Det borde ju innebära att ett GP4000SII rullar ännu bättre än Schwalbe One Tubeless om man sätter i lättare butylslang eller latexslang.
1965 • Nyköping
#26
11 september 2014 kl 13:30
1 Gilla
@Omar:road.cc har testat One med slang jmf med Conti GP4000sII och de kom fram till att One rullade lättare. Det borde innebära att One tubeless rullar än bättre. Rent subjektivt så känns det så upplever jag, dessutom med bättre komfort.

Men, tyvärr, är detta ju bara en del av ekvationen. Jag har bistert konstaterat att det enda som verkligen hjälper är mer träning, framförallt mer pulver i benen.... ;-)
1952 • Vimmerby
#27
11 september 2014 kl 13:53
Gilla
Vilket test ska man då tro på? Var hittar man testet i road.cc?
HåkanC
2000 • -
#28
11 september 2014 kl 20:03 Redigerad 11 september 2014 kl 20:17
Gilla
Johan skrev:
> road.cc har testat One med slang jmf med Conti GP4000sII och
> de kom fram till att One rullade lättare.

Inte mkt till test, åtminstone inte enl han som gjorde det
"I did some simple coast down tests and compared the One against Michelin's Pro4 Service Course and Continental GP4000S II of the same width, on the same wheels in the same conditions and using the same section of road. Though basic this simple test did show the One to just edge ahead in speed."
http://road.cc/content/review/119542-schwalbe-one-v-guard-tyres



> Det borde innebära att One tubeless rullar än bättre.

Inte alls. Schwalbe One i slangversion är mer lika GP4000S än One Tubeless.
One Tubeless kan mkt väl vara ett bra däck, men det går inte att säga det baserat på ett (tvivelaktigt) test av ett däck som skiljer så pass mkt.
Pebben
1966 • Karlstad
#29
11 september 2014 kl 22:15 Redigerad 11 september 2014 kl 22:18
Gilla
-Pebben, hur många mil håller ett Supersonic för dig?

På ett ungefär och lite ca. 100 fram och kanske 80 bak. Men man/jag kan säkert få ut lite till ur dem.

-Och hur bra håller det på dåliga vägar?

På dåliga vägar? Nä där skulle jag inte cykla med dem. Solvarm, slät, asfalt där passar de bra. Men de har ett grymt bra på våt asfalt också. Bättre vet jag inte om ett däck kan ha.

-Det har ju inte samma punkteringsskydd som GP4000S.

Dom har INGET punkteringsskydd att tala om, inget.

Men det är ett djävulskt däck att cykla på. Rullar som en dröm och grep som en Gud.
Karel Friedl
1954 • Göteborg
#30
11 september 2014 kl 22:36
Gilla
Bild uppladdad av Karel Friedl
@ Johan, +1

Bilden nedan visar att ditt antagande är rätt! Både hastighet och punkaskydd är mycket bättre på Tubeless.
HåkanC
2000 • -
#31
11 september 2014 kl 22:53
Gilla
Karel:
Det där är inga bilder på testresultat,
det är Schwalbes egna reklambilder.

Dessutom är det 25mm däcken du har bild på, det var 23mm slangdäcket road.cc skrev om.
I Tour testade de 23, 25 och 28mm slangdäcken, och konstigt nog fick de högre rullmotstånd för de bredare.
Vilket visar att det är mer än enbart bredden som skiljer mellan däcken.

Men vare sig Tours test , eller road.cc-texten, går att använda för att få till ett omdöme om tubelessdäcken.
Karel Friedl
1954 • Göteborg
#32
12 september 2014 kl 00:10
Gilla
@Håkan, Schwalbe tjänar ungefär lika mycket pengar oavsett vilket One däck dom säljer. Därför betraktar jag deras tester som mycket trovärdiga + att jag lägger till egna erfarenheter från över 1 000 slanglösa mil.
(Om du inte har kört deras tubeless – så måste det vara mycket svårt för dig att ha objektiv uppfattning, eller?)
1952 • Vimmerby
#33
12 september 2014 kl 00:27 Redigerad 12 september 2014 kl 00:36
Gilla
Som Håkan skriver var det Schwalbes slangdäck som var med i Tours test av breda däck, det missade jag förut.

Tittar man i Tours däcktest i nr 9/2012 så har faktiskt Schwalbe Ultremo ZX Tubeless 0,3 Watt lägre rullmotstånd än GP4000S med 100 gr butylslang.

Dock sämre punkteringsskydd, och något sämre väggrepp än GP4000S.

Detta säger förstås inte så mycket om Schwalbe One Tubeless vs GP4000SII.
1972 • Sjuntorp
#34
15 september 2014 kl 12:19
Gilla
Har du blivit nåt klokare val av hjul Stefan ??
Känns som om tråden tappat tråden :)

/Anders
< < < 1 2 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.