Löpning Träning 65 inlägg 6066 visningar

kära cyklister

1962 • Skirknäs
#1
24 maj 2012 - 18:28
Gilla
Känner igen mej... Även om vägen är tio meter bred så måste dom cykla förbi så nära som möjligt samtidigt som det plingas hejvilt på ringklockan en 2-300 hundra meter innan.

I en bil skulle ingen bete sej så, men på en cykel är det tydligen helt ok!
< < < 1 2 3 4 > > >
1986 • Karlstad
#2
24 maj 2012 kl 18:32
Gilla
Menar du raceråkare eller transportcyklister ?
1962 • Skirknäs
#3
24 maj 2012 kl 18:37
Gilla
Både och, men övervägande raceråkare vilket gör det än farligare. Inte bara för mej som springer utan cyklisten också. Fart dödar som vi alla vet...
Gabriella Göthberg
1974 • Stockholm
#4
24 maj 2012 kl 19:16
Gilla
Jag har alltid tyckt att allt detta klagande på cyklister varit överdrivet. De flesta sköter sig som de ska tycker jag. Man kan ju knappast förvänta sig att få ha gång-/cykelbanor för sig själv.
1962 • Skirknäs
#5
24 maj 2012 kl 19:20 Redigerad 24 maj 2012 kl 19:30
Gilla
Testa södra Stockholm en vecka eller två...
Kristoffer
Sverige
#6
24 maj 2012 kl 20:52
Gilla
Nu vet ju inte jag hur cyklister beter sig i Stockholm (när vi nu drar alla över en kam) men som cyklist (och löpare) i Göteborg så känner jag väl igen mig i att jag plingar på fotgängare långt i förväg ibland. Detta beror på att jag dagligen cyklar förbi fotgängare som framstår som helt labila när de går lite hur som helst på cykelbanan och inte på gångbanan bredvid. Många har dessutom lurarna i öronen och hör inte ett smack. Att se sig om som fotgängare innan man korsar en cykelbana tycks vara helt främmande för väldigt många.

Och hur folk beter sig i bilar ska jag inte ens börja skriva något om.

Oj, känner hur jag gick igång på det här. Bäst att avrunda lite mer sansat...

Mer kärlek och empati i trafiken är nog den bästa lösningen. Om vi bara ser varandra så får nog alla plats på vägarna! ;-)
Gabriella Göthberg
1974 • Stockholm
#7
24 maj 2012 kl 20:56
Gilla
Jag både går, cyklar och springer i de södra delarna av stan. Upplever fortsatt att de flesta sköter sig. Undantag finns förstås, även bland löpare.
1970 • Sala
#8
24 maj 2012 kl 21:08
Gilla
Som cyklist skulle jag även vilja ifrågasätta beteendet hos vissa löpare. Att springa och vingla på mitten av en gång/cykelbana med lurar i öronen är heller inte så bra. Extra knasigt när två springer tillsammans, då tar man gärna hela banan.

Fast de flesta sköter sig fint, både cyklister och löpare.

MEN Hundägarna??!! Va? Gå på ena sidan och ha fem metar koppel så att taxen går på andra sidan medan man pratar i telefon OCH RÖKER!!!
1977 • Eskilstuna
#9
24 maj 2012 kl 21:29
Gilla
Vad skulle felet vara att plinga 2-300m innan?
De flesta fotgängare ska ju vända sig om och titta innan dom förstår att dom går mitt i banan. ;-)

Sen kan man ju också ifrågasätta vem som har mest rätt att nytja banan på "sitt sätt". Cyklisten i 30km/har eller "barnvagnsmaffian" 3 i bredd?
1962 • Skirknäs
#10
24 maj 2012 kl 21:35
Gilla
Tutar du med bilen när du är ute på vägarna och kör också?
1983 • Halmstad
#11
24 maj 2012 kl 21:52
Gilla
Evald. en biltuta och en cykelplinga har väl inte riktigt samma användningsområde. Ringklockan är ju som en förvarning, ett sätt att säga hej, jag kommer bakom dig nu, håll dig åt sidan. Bilister har ju inte riktigt samma uppmärksamhetsbehov.

Lite vanligt sunt förnuft och hänsyn kommer man långt med. Om alla provade på hur det är att vara cyklist, löpare respektive bilförare kanske vi skulle ha lite mer förståelse för varann. Då kanske cyklisterna skulle köra lite längre ut från löparna, löparna skulle inte springa mitt i vägen och med lite lägre volym i hörlurarna eller ännu hellre utan hörlurar och bilisterna skulle inte tuta så förbannat på cyklister och köra om så nära att ens kläder nästan följer med i fartvinden.
1977 • Eskilstuna
#12
24 maj 2012 kl 21:56
Gilla
Ja, när någon är där dom inte borde vara och inte är uppmärksamma på det själva. Precis det tutan (och ringklockan) är till för och varför den ingår i kontrollpunkterna hos bilbesiktningen.
Däremot är det generellt färre bilister som ligger och köra på mittlinjen tex.
Acke5
1959 • Göteborg
#13
24 maj 2012 kl 21:58
Gilla
Kristoffer/Jonas; "Word, word!" (Gillaknappen!)

Något mer förvirrat än en fotgängare finns knappast; det skulle möjligtvis vara två eller fler i grupp då. Har funderat på att montera ett starktonshorn på cykeln för att förhindra att de helt plötsligt går ut i cykelbanan.

Att ha dessa "trefiliga" gång/cykelvägar" kan verka vara en smart idé, men i praktiken funkar det dåligt att cykla bland mobiltelefoner och barnvagnar och jag anser att det främst är fotgängarna som har svårt att hålla sig på sin del av vägen.
1977 • Eskilstuna
#14
24 maj 2012 kl 22:01 Redigerad 24 maj 2012 kl 22:01
Gilla
Therese, glöm inte "Cyklisterna skulle lära sig att använda cykelbanan när det finns en" ;-)
Jag förstår dock problemet med att ligga över 15km/h på cykelbanan då jag själv gör det, men det gör det ju inte mer rätt att bryta mot trafikreglerna för det.
1983 • Halmstad
#15
24 maj 2012 kl 22:05
Gilla
Cykelbanorna är knepiga. De är alltid fulla av grus och vinglande fotgängare respektive "vanliga" cyklister som cyklar i bredd eller åtminstone mitt på cykelbanan istället för till höger. Men jag förstår din poäng. Däremot är väl inte lagen helt och hållet tydlig om när vi ska vara på cykelbanorna och när vi får vara på vägen, eller?
Kristoffer Pehrson
1977 • Solna
#16
24 maj 2012 kl 22:07
Gilla
Att plinga eller som jag använda en tuta är till 90% för att vara snäll och varna. Skulle verkligen inte vilja köra på någon som går eller springer. Har varit väldigt nära och har bla. råkat ut för en axel mot axel när en flane gick rätt ut i cyckelbanan utan att titta.
Själv försöker jag köra bland bilarna då de är mer förutsägbara än gångare. Vet dock själv hur enkelt det är att gå i cyckelbanan och kommer på mig själv hela tiden med att jag gör det :(
Tom-Ingar Bjørndal
1974 • Saltsjö-Boo
#17
24 maj 2012 kl 22:10
Gilla
Känsligt ämne.
Som både cyklist och löpare, ofta i "rusningen" på morgonen från Nacka till Stockholm Central med retur i 17-tiden, tycker jag att det överlag fungerar ok.

När det börjar bli trångt om platsen försöker jag vara "övertydlig" med stora armrörelser ifall jag behöver svänga och kryssa gator eller fält. Det samma när jag ska kryssa en bilväg, tydliga armrörelser (DIT ska jag) samtidigt som jag spänner ögonen i chauffören, något som gör att det ofta flyter på rätt bra.

Som löpare är jag tacksam om en cyklist plingar i god tid innan jag passeras. Även om jag sällan lyssnar på musik, kan jag drömma mig bort, och tappa det absoluta fokuset på omgivningen, och då önskar jag dessa förvarningar.

Min personliga åsikt är att det finns plats nog för alla, men att det skulle fungera ännu smidigare om vi försökte utvisa lite mer hänsyn överlag, och sätta oss in i medtrafikanternas situation,samt vara tydliga på våra intentioner...
Kristoffer Pehrson
1977 • Solna
#18
24 maj 2012 kl 22:12
Gilla
Acke5, det är precis en sådan tuta jag har! 120 db så det går inte att smyga upp och tuta. Kan dock lova att alla med hörlurar och mobil hör när jag kommer :) när jag tidigare hade en vanlig ringklocka han jag oftast upp ca en meter bakom folk och fick nästan stanna innan de märkte att de gick mitt i cyckelbanan.
1977 • Eskilstuna
#19
24 maj 2012 kl 22:17
Gilla
Är faktiskt inte helt insatt, men det är säkert lika glasklart för båda lägren ;-)
Själv har jag ingen "räser" så lite grus och gropar på dåligt underhållna cykelbanan är inget problem.
Det är ju som sagt de som på ett eller annat sätt för det svårt att passera säkert som är det största problemet när man kommer i högre fart än den normale transportcyklisten.
Var riktigt nära en dubbel strike på bredsladd när ett 20tal personer klev av bussen och med blicken på mobilen stegade rakt ut i cykelbanan.
Var det ok att jag använder ringklockan när jag såg vad som var på väg att hända? ;-)
Acke5
1959 • Göteborg
#20
24 maj 2012 kl 22:25
Gilla
I Göteborg finns en hel del cykelbanor som faktiskt är just cykelbanor - t ex S Allegatan. Här är tanken att fotgängare och hundägare skall gå på trottoarerna vid sidan av gatorna, vilket de naturligtvis inte gör - hundarna vill väl ha mjukt gräs under rumpan när de uträttar sina behov och barnvagnarna är ju så lättkörda där! Om man nu har förvirrat sig ut på en sådan cykelbana så torde det underlätta för alla om man springer på vänster sida, så att man har ögonkontakt med mötande cyklister. Självklart har man "väjningsplikt" och får stiga åt sidan (dvs trampa i hundbajset) när det blir trångt.
< < < 1 2 3 4 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.