30 augusti 2009 kl 07:18
Det är ju lagstiftarna som man bör kritisera och inte TV4. Lagstiftningen säger ju att det måste gå 20 minuter mellan reklamavbrotten och då blir det ju tvunget att ha längre reklamavbrott. Flexiblare regler hade varit att föredra. Personligen tycker jag att det hade räckt med att ange hur stor del av programtiden varje timme som får utgöras av reklam och sedan är det upp till kanalen själv att fördela reklamen över varje sändningstimme. Bolagen skulle sannolikt tjäna på fler och kortare avbrott.
Hämtat från TV4:
Reklamregler : I radio- och tv-lagen finns bland annat regler för hur mycket reklam som får sändas. Mängden annonstid regleras i 7:e kapitlets 5:e paragraf:
”Annonser i en tv-sändning får sändas högst tolv minuter under en timme mellan hela klockslag. Den sammanlagda sändningstiden för annonser under ett dygn får dock inte överstiga femton procent av sändningstiden.
Programtjänster som uteslutande är avsedda för program där publiken erbjuds att beställa varor eller tjänster (försäljningsprogram) får trots det som sägs i första stycket sändas i televisionen. Med programtjänst avses ett samlat utbud av program som sänds under en gemensam beteckning. Utöver vad som följer av 6 kap. 9 § ska programtjänstens beteckning anges i början och i slutet av sändningen. ”
Det här innebär att mängden reklam i kommersiella kanaler som sänder från Sverige, inklusive alla TV4-Gruppens kanaler, högst får utgöra 15 procent av sändningstiden. Det får dessutom maximalt vara 12 minuter reklam per enskild timme.
Men eftersom 12 minuter av en timme inte är 15 utan 20 procent innebär det att när det läggs in mer än 15 procent reklam i någon enskild timme måste man kompensera det genom att ta bort reklam någon annanstans. Det är orsaken till att det till exempel är mindre reklam mitt i natten. Där har reklamtid tagits bort och flyttats till kvällen då många tittar på tv.
TV4-kanalerna får alltid placera reklam mellan programmen, med undantag för barnprogram. Reglerna kring reklamavbrott inne i ett program säger att det är tillåtet att bryta program för reklam. Undantagna är gudstjänster och barnprogram. Nyhetssändningar, dokumentärer och livsåskådningsprogram får brytas för reklam om sändningstiden är minst 30 minuter. Om ett program har flera reklamavbrott i själva programmet måste det vara minst 20 minuter mellan avbrotten.