Löpning Övrigt 28 inlägg 590 visningar

trött på tv4

1972 • Eskilstuna
#1
28 augusti 2009 - 22:08
Gilla
börjar bli riktigt trött på tv4s reklam avbrott, i kväll lyckades dom förstöra hela 5000 meters loppet från golden league galan. genom att ha typ 7 minuters reklam mitt i loppet.
själv skulle jag uppskatta att någon gång få se ett helt lopp. ( även fast jag vet att vissa tycker det är långtråkigt )
< < < 1 2 > > >
Lena M
1961 • Norrtälje
#21
29 augusti 2009 kl 13:15
Gilla
Jo, det är ju därför jag inte "vill betala tv-avgift", för att jag tycker det är ett dumt sätt att ta in de pengarna, det borde ligga direkt i skatten istället.

För jag vidhåller att vi i välfärdslandet Sverige bör ha en statligt finansierad tv och att det i denna ingår att ge folket de sportsändingar de vill ha!
(men självklart inte på beskostnad av vård, boende, utbildning, omsorg, mat osv som ÄR mänskliga rättigheter. Men den här SVT sportkanalen som jag alltid önskat mig, dvs redan när det bara fanns ettan och tvåan, den ingår i min önskedröm om ett Perfekt Liv :-)
1965 • Eksjö
#22
29 augusti 2009 kl 16:16
Gilla
Nu är det väl iofs så att det är staten som har bestämt att svenska kanaler bara får ha två reklamavbrott per timme (även om det iofs inte innebär att de måste vara sju minuter långa). Om man kollar på t.ex utländska serier så är de dramaturgiskt anpassade för ungefär sex reklamavbrott per timme eftersom det i de länder där reklamen är fri har visat sig mest effektivt att ha fler men kortare reklamblock vilket innebär mindre risk att folk hinner tappa intresset och byta kanal. Ingen jag känner orkar hålla intresset uppe i sju minuter utan att låta bli att zappa åtminstone lite grann och IMHO så är det ju egentligen idiotiskt att köpa reklamtid mitt i ett sådant block, men det är ju å andra sidan inte TV4s problem att vissa reklamköpare är idioter så länge de får in sina pengar, däremot kan man ju fundera över hur dålig utvärderingen av sådan reklam måste vara eftersom eländet bara fortsätter och fortsätter och fortsätter år efter år efter år efter år...

Dock så finns ju faktiskt en fördel och det är att man ju faktiskt hinner 1000-1500 meter på sju minuter beroende på årstid och underlag och kapacitet och så vidare. Mät upp en sådan sträcka med start och mål vid den egna ytterdörren så hinner du med ett helt intervallpass under en tevekväll utan att missa en enda minut av riktigt program. Duger inte för maxintervaller förstås, eftersom vilotiden mellan repetitionerna blir för långa, men som kontrollerad fartträning och/eller uppdelat tempopass är det ju ändå klart bättre än ingen träning alls, eller hur? :-)
1971 • Stockholm
#23
29 augusti 2009 kl 22:24
Gilla
... önska "sosse-tv" ... men, det måste väl vara möjligt att önska att tv4 ibland lade in sina reklamavbrott med lite mer känsla utan att för den skull anklagas för att önska sig tillbaks till svartvit enkanals-tv? det görs mycket bra kommersiell tv, dock tillhör inte alltid tv4- sportevenemang de bästa kommersiella produktionerna.

möjligtvis är denna åsikt vinklad utifrån att jag är än mer vänster än "sosse" och därför uppskattar att SVT finns som motvikt mot en alltför kraftig kommersialisering av TV (inklusive bevakning av idrottsevenemang).
Conny Adolfsson
1954 • Hyltebruk
#24
29 augusti 2009 kl 22:42
Gilla
Jag tycker TV 4 är en hopplös skitkanal, men ibland är man ju tvungen att titta när det är sport, reklamen orkar jag bara inte lyssna på, det som inte går att sälja utan osaklig reklam klarar jag mej bra utan. Jag brukar ha någon läsning till hands, och stänger av ljudet när reklamen kommer, eller också spelar jag in, och snabbspolar förbi reklamen.
Johan I
1987 • Örebro
#25
30 augusti 2009 kl 00:15 Redigerad 30 augusti 2009 kl 00:16
Gilla
Peter A:
Då bryter väl TV4 mot lagen då eftersom att de knappast bara har 2 reklamavbrott per timme. De har en 10 över, en kring halv och en 15 eller 10 i om jag kommer ihåg rätt. Fast om de verkligen har utökat till sanslösa ca 7 min så kanske de gått ned på 2 på sistone ibland? Totalt har det i alla fall minst 15 min reklam per timme. Ett "en timmes program" utan reklam brukar ligga på ca 43 min egentligen. Ett "halvtimmes program" brukar ligga på 21-23 min.

TV4 lever på stenåldern med sina sätt att visa reklam. De fattar inte att det finns andra kanaler att titta på medan de visar reklam, samt att det finns som Conny säger, möjligheter att spola förbi dem. Men så länge som företag är dumma nog (och rika nog) att slösa pengar på reklam på kanaler som TV4 så kommer de väl fortsätta med sina dumheter.

Sen ang. det här med "måste ha reklam", visst... Men hur ofta är det reklamavbrott i en halvlek på en fotbollsmatch eller ishockeymatch? (Tips: Aldrig...)

TV4 är endast ett nödvändigt ont. De får sändningar och program de inte förtjänar.
Walker67
1947 • Växjö
#26
30 augusti 2009 kl 00:42
Gilla
Jag har en idé till uppfinning på TV-området. Tänk en enhet i TV-apparaten, som kände av när reklamen startade och slutade och gav till ett pling eller signal, när den var slut. Då kunde man gå iväg och göra nåt annat under tiden och så när plinget hördes, jag då kunde man återuppta tittandet. Bra för då slapp man reklamen och missade ingen sändningstid.
Magnus Nilsson
1967 • Linköping
#27
30 augusti 2009 kl 01:49
Gilla
Vanligaste metoden att detektera reklam är den kraftiga volymhöjningen som brukar ske.
Det är svårt att få det 100%-igt, men system som använder den metoden har faktiskt funkat ganska bra.

Men vill ni slippa reklam på TV4, så titta på nätterna, då visas tv-serierna utan reklamavbrott.

Och TV4 får inga sändningar och program. De betalar för dem. Om någon annan betalt mer så hade den fått dem, så uppenbarligen ville ingen annan betala mer för friidrottsVM.

Problemet, som nämnts, är ju att den svenska reklammodellen med långa avbrott (alla kanaler gör ju likadant) inte passar en friidrottssändning, så lite mer flexibilitet skulle ju vara bra där (typ korta inslag som får plats i alla de avbrott då kommentatorerna ändå bara sitter och pratar på tomgång)
Men att gnälla på att TV4 överhuvudtaget visar reklam är ju rätt meningslöst, det är en förutsättning för att visa evenemanget överhuvudtaget, alternativt att visa det på en betalkanal, och då skulle väl folk gnälla ännu mer...
2006 • Alingsås
#28
30 augusti 2009 kl 07:18
Gilla
Det är ju lagstiftarna som man bör kritisera och inte TV4. Lagstiftningen säger ju att det måste gå 20 minuter mellan reklamavbrotten och då blir det ju tvunget att ha längre reklamavbrott. Flexiblare regler hade varit att föredra. Personligen tycker jag att det hade räckt med att ange hur stor del av programtiden varje timme som får utgöras av reklam och sedan är det upp till kanalen själv att fördela reklamen över varje sändningstimme. Bolagen skulle sannolikt tjäna på fler och kortare avbrott.

Hämtat från TV4:

Reklamregler : I radio- och tv-lagen finns bland annat regler för hur mycket reklam som får sändas. Mängden annonstid regleras i 7:e kapitlets 5:e paragraf:

”Annonser i en tv-sändning får sändas högst tolv minuter under en timme mellan hela klockslag. Den sammanlagda sändningstiden för annonser under ett dygn får dock inte överstiga femton procent av sändningstiden.
Programtjänster som uteslutande är avsedda för program där publiken erbjuds att beställa varor eller tjänster (försäljningsprogram) får trots det som sägs i första stycket sändas i televisionen. Med programtjänst avses ett samlat utbud av program som sänds under en gemensam beteckning. Utöver vad som följer av 6 kap. 9 § ska programtjänstens beteckning anges i början och i slutet av sändningen. ”

Det här innebär att mängden reklam i kommersiella kanaler som sänder från Sverige, inklusive alla TV4-Gruppens kanaler, högst får utgöra 15 procent av sändningstiden. Det får dessutom maximalt vara 12 minuter reklam per enskild timme.

Men eftersom 12 minuter av en timme inte är 15 utan 20 procent innebär det att när det läggs in mer än 15 procent reklam i någon enskild timme måste man kompensera det genom att ta bort reklam någon annanstans. Det är orsaken till att det till exempel är mindre reklam mitt i natten. Där har reklamtid tagits bort och flyttats till kvällen då många tittar på tv.

TV4-kanalerna får alltid placera reklam mellan programmen, med undantag för barnprogram. Reglerna kring reklamavbrott inne i ett program säger att det är tillåtet att bryta program för reklam. Undantagna är gudstjänster och barnprogram. Nyhetssändningar, dokumentärer och livsåskådningsprogram får brytas för reklam om sändningstiden är minst 30 minuter. Om ett program har flera reklamavbrott i själva programmet måste det vara minst 20 minuter mellan avbrotten.
< < < 1 2 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.