29 mars 2020 kl 17:12
Konsumentverket skriver lite om sånt här även om man mer fokuserar på idrottsevenemang för publiken:
https://www.hallakonsument.se/corona-dina-rattigheter/dina-rattigheter-som-konsument/coronaviruset-installda-evenemang/Det finns en tråd på fb-gruppen "Vi som älskar landsvägscykling" om det här:
https://www.facebook.com/groups/landsvagscykling/permalink/2295006197459187/Från den tråden:
"Många arrangörer av idrottsarrangemang skriver "om loppet ställs in pga extra ordinära omständigheter, återbetalar vi 50% av anmälningsavgiften och förbehåller oss rätten att behålla 50% av anmälningsavgiften."
Med "rätten att behålla 50%" resonerar man att om arrangemanget ställs in på morgonen en timme före start pga extra ordinära omständigheter har man haft en kostnad för personal, mat till depåer, medaljer, nummerlappar osv.
Men om loppet ställs in några veckor i förväg så har man en mycket lägre kostnad. (Arrangören slippa beställa och betala mat till depåerna osv).
Därför hur arrangören tolker sin rätt att behålla 50 % kommer att variera. Några kommer att erbjuda 100 % tillbaka, några kommer att erbjuda innestående anmälan till 2021, några kommer att behålla 50 % och andra 20 % eller något annat.
Då vi har två lopp själva här i Mora tog jag kontakt med Konsumentverket under veckan.
Igår fick jag svar från en av deras jurister.
Skyddet i Konsumentköplagen får inte avtalas bort*.
Han menar att alla kan kräva 100 % tillbaka oavsett vad man har accepterat i samband med anmälan."
Och lite längre ner:
"Då kunden ingår avtal så kan kunden acceptera diverse villkor i anmälningsmodulen.
Kunden ska få dessa skriftligt vid anmälan. Om säljaren endast hänvisar till "se villkor på hemsidan" så kan säljaren uppdatera sina villkor på hemsidan efter köptillfället. Därför gäller villkoren endast om de har skickas till kund.
Konsumentverket menar att kunden har rätt till 100 % återbetalning även om det ställs in pga Force Majeure och även om kunden har accepterat att inte kunna få pengarna tillbaka i ett sådant läge.
Ni kan ta ett beslut att erbjuda 50 % och hoppas att kunderna nöja sig med det. Men de kunderna som kräver 100 % tillbaka ska få det.
Jag kontaktade Konsumentverket eftersom en kund vill ha 100% av sina pengar tillbaka.
Jag trodde som dig/ni att man kunde avtala bort återbetalningsskyldighet. Men icke.
Texten från Konsumentverket
/
Om en konsert, en föreställning, ett idrottsevenemang eller annat ställs in har du rätt att få tillbaka pengarna för själva evenemanget. Det gäller oavsett anledningen till att arrangören ställer in, även om arrangören hänvisar till så kallat force majeure
/
Arrangören får ändå neka. Men då kan det bli dyrt eftersom det kan drivas till domstol och i slutändan kosta mycket mer för advokater osv."