Löpning Kläder, Skor & Prylar 11 inlägg 5257 visningar

Returer och villkor för löparklockor

Andreas Lindholm
1973 • Växjö
#1
25 maj 2019 - 22:13
Gilla
Efter en oerhört sur erfarenhet av ett klockköp den här helgen undrar jag om jag hade otur att välja en dålig butik eller om det är så här dåligt att köpa löparklockor på alla ställen.

Gick in i en butik med en Footpod för att hitta en klocka som syncade med den så jag skulle slippa köra den via mobilen på Stockholm maraton. Till min förvåning fanns det ingen riktigt demoklocka av någon modell i butiken. Det var bara tomma skal. Efter att pratat lite med säljaren så kom vi fram till att jag fick köpa en och testa. Det borde funka. Väl hemma slog jag på den och gjorde en kort testrunda för att få lite data att synca. Det gick inte alls. Så tillbaka till butiken och då fick jag prata med en annan säljare. Nä, vi tar inte emot några returer om du har slagit på klockan, blev beskedet. Det kändes som ett skämt. Att först inte kunna ge besked på om det funkade och sen inte ta emot en retur på nåt som inte funkade. Jag hatar sån't strul och det blev en hätsk stämning. Efter ett tag dök säljaren som jag träffat när jag köpte klockan upp. han höll med mig om att det var orimligt att inte få en chans att se om klockan fungerade som jag behövde och tog emot returen.

Är det så här i alla butiker? Finns det ingen butik som faktiskt har riktiga klockor att visa? Är det någon slags konstig standard i löparklocksbranschen att gå emot allmän praxis att acceptera returer för saker som inte funkar?

Vart ska man vända sig om man ska slippa köpa grisen i säcken och elände?
Jakob
1985 • Stockholm
#2
25 maj 2019 kl 23:20
1 Gilla
Om du inte hittar en butik med bra villkor, så köp en över nätet. Då har du 14 dagar att testa funktioner. Köp några olika, testa, och skicka tillbaka de du inte vill behålla. Många nätbutiker borde kunna leverera tills på tisdag/onsdag.

Du får ju ligga ute med lite pengar, men 14 ångerrätten man får vid distanshandel slår ofta butikers egna villkor.

Men en del butiker, t.ex. Webhallen har bra villkor i butik också. https://www.webhallen.com/se/info/15-Angerratt-och-oppet-kop
60 dagars öppet köp (med öppnad förpackning). De har ju t.ex. garmin-klockor.
Andreas Lindholm
1973 • Växjö
#3
26 maj 2019 kl 07:22
Gilla
Ja, det distanshandelslagen är ett plus för onlinehandeln. Fördelen med att ha en butik försvinner helt om man varken kan prova produkten i butiken eller hemma. Märkligt att butikerna inte känner av trycket att matcha online. Att vara både dyrare och ha sämre villkor känns inte som en framgångssaga.

Webhallen hade tyvärr inga intressanta modeller, men det finns ju fler online så jag får väl googla runt lite.
Per
1975 • Nyköping
#4
26 maj 2019 kl 12:44
Gilla
.. Sen får väl vi konsumenter inte gnälla allt för mycket då när vi får en produkt som uppenbarligen inte är oöppnad? Det är väl andra sidan av myntet med den generösa distansköplagen och öppet köp i butiker - man kan knappast begära att butikerna ska rea bort alla returer, samtidigt vill de flesta känna att deras nya pryl är just sprillans ny?
Jakob
1985 • Stockholm
#5
26 maj 2019 kl 15:54
1 Gilla
#4

Fast det är ju bara att räkna på det för butiken. Stadium har ju t.ex. ett års öppet köp, samt 30 dagar för att provspringa en sko. Beräkningen är ju att så pass få vill (eller orkar) returnera att det lönar sig - för att fler vågar köpa utan att vara 100% säkra.

Oftast finns det tillräckligt många som bryr sig mer om ett något sänkt pris (som butiken får igen genom totalt fler antal köp enligt ovan), än att prylen är sprillans ny.

Jag tror personligen att den sidan av myntet som du tar upp är mer än hanterbar, samtidigt som det leder till färre felköp och prylar som bara blir liggandes. Så jag tycker allt vi ska gnälla på, och att butikerna gör rätt i att bli mer flexibla med sina villkor.
1972 • Borlänge
#6
26 maj 2019 kl 16:15
Gilla
Jag såg inget om 30 dagar provspringa på Stadium senast. För retur stod det att varan skulle vara oanvänd... Men jag kanske läste på fel ställe?
Jakob
1985 • Stockholm
#7
26 maj 2019 kl 16:24 Redigerad 26 maj 2019 kl 16:26
2 Gilla
Ah, borde förtydligat det;

Så länge man pratar med en säljare på Stadium, som ger en en rekommendation utifrån det, så får man en lapp som de sätter fast på kvittot. Men den kan man provspringa i 30 dagar!

EDIT:

Intersport verkar ha samma upplägg: https://www.intersport.se/kundservice/vanliga-fragor--svar/kundloften/vad-innebar-testa-pa-garanti/
Monica Carlsson
1971 • Partille
#8
26 maj 2019 kl 16:25 Redigerad 26 maj 2019 kl 16:27
1 Gilla
#6: Jag tror att jag har läst det på ett anslag i provrummet på Stadium, men hittar det inte på nätet.
Intersport har en sån garanti på 30 dagar, kolla här under "Vad innebär Testa på riktigt-garanti?": https://www.intersport.se/kundservice/vanliga-fragor--svar/kundloften/
Man måste alltså få ett speciellt garantibevis efter samråd att man valt en sko som borde funka för syftet.

Edit: Hahaha, tvåa på pucken!
Andreas Lindholm
1973 • Växjö
#9
26 maj 2019 kl 21:13
Gilla
Skor kan vara lite kinkigare kan jag tänka mig eftersom de kan bli skitiga ganska fort efter ett test, men som sagt kan online så bör butiker klara det om de vill överleva. Däremot kläder och prylar behöver inte märkas över huvudtaget att de varit öppnade på. I mitt fall med klockan återställde jag den till fabriksläget och den var levererades inte med något plastomslag eller sigill som behövde skäras upp så den var exakt som när jag hämtade ut den (bortsett från en kort runda på min handled för att få lite mätdata att testa syncen med). Den kunde mycket väl varit ute hos tio kunder före mig utan att jag hade märkt det faktiskt :) Och hade den bara syncat så hade jag gärna behållt den.
1980 • Åby
#10
27 maj 2019 kl 13:40
Gilla
Elektronik och sportbutiker är lite problematiskt, många säljare kan inte svara på vad som gäller - det går ju inte heller att öppna en förpackning, starta klockan och klämmakänna på den som man kan göra med t.ex ett par löparskor eftersom det inte gå att stänga av klockan till samma läge den var i kartongen.

Men - får du ett dåligt bemötande från en butik så kan du alltid ta kontakt med tillverkarens kundtjänst som åtminstone får reda på att deras ÅF inte hanterar situationen snyggt.

Det är av samma orsak man bara kör dummys på display, det skulle vara för dyrt att köra med riktiga klockor som sen inte kan säljas.
Andreas Lindholm
1973 • Växjö
#11
27 maj 2019 kl 19:52
Gilla
Såg inget som helst problem med att öppna förpackningen. Ingen av klockorna hade någon inplastning eller sigill så det gick alldeles utmärkt att öppna och titta på dem. Jag tror att problemet mest ligger i säljarnas okunskap. Om de ändå inte kan något så tillför det inte så mycket. Men med prylar som är så pass dyra så vill iaf jag få en chans att få dem demade.

Tja, jag tänkte inte informera tillverkaren om deras ÅF eftersom det löste sig. Jag hoppades mest att nån kunde tipsa om bra butiker som man kan vända sig till i framtiden eller om man ska köpa online och lita på distansköpslagen. Men det känns fel att köpa saker med avsikt om att skicka i retur. Har gjort det ett par gånger och det känns som ett misslyckande varje gång.
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.