Cykel Träning 7 inlägg 6127 visningar

Fast i 30h-träsket

1965 • Nyköping
#1
15 juni 2018 - 10:10
Gilla
Jag cyklar hyfsat mycket racer, 28-40 mil i veckan, mars-oktober.
allt i ungefär samma tempo, själv, d v s runt 29-31 km/h. I klunga hänger jag dock med i 37-39 km/h snitt.
Min bakgrund är i löpningen där stor träningsvolym med kontinuitet ändå ger en kapacitetshöjning över tid - något som jag inte alls tycker sker på cykel.
vilka intervaller ska jag prioritera för att höja "ensamsnittet" till ca 33 km/h åtminstone ?
1980 • Karlstad
#2
15 juni 2018 kl 10:19
Gilla
Ingen direkt teoretisk grund för detta, men egen erfarenhet däremot...

Jag körde mycket 20, 40 och 60 km pass och tryckte på i "tävlingsfart", dvs så hårt jag orkar hela passet under hela tiden...

Det lyfte min "normal"-fart till 34-36 i alla fall...

Så det jag tror på är helt enkelt kortare sträckor, men inte superkorta intervaller, i "överfart...

Sen går det säkerligen att få lika eller bättre utveckling med andra upplägg... I vinter har jag kört en del andra typer av intervaller på trainern med Trainerroad och det har nog varit bra det med... Men jag tycker det är svårt att köra sådant utomhus...
1965 • Nyköping
#3
15 juni 2018 kl 10:27 Redigerad 15 juni 2018 kl 10:27
Gilla
Ok, tack. ja mina rundor är normalt 60-100 km. men jag upplever att jag bara kan höja snittet marginellt på kortare snabbpass.
Tror ändå jag behöver öppna upp andra energisystem i kroppen via intervaller.

grymt att komma upp i 36-snitt själv !
1967 • Mysinge
#4
15 juni 2018 kl 14:00
Gilla
Kanske dags att byta cykel? Funkade för mig, som också kände att utvecklingen stod still, så att säga. 'Köpte det värsta jag kunde för de pengar jag hade, och det funkade.
1974 • Tyringe
#5
30 juni 2018 kl 12:43
Gilla
Norska fyror! Går bra att köra utomhus såväl som på trainer under vintern. Ökat antal kvalitetspass under vintern gav bra utdelning när våren väl kom med utomhuskörning även även om det blev en sen vår.

Längre fram under våren har jag kört kortare intervaller, ex 60s och 30s eftersom det mer motsvarar de krav cykling med belgisk kedja ställer på mig (sällan mer än 15-20s i spets innan någon annan kommit in framför mig och gett lä.

Min erfarenhet från året än så länge är att man brukar säga att långa pass skall vara lätta och korta hårda. Vi körde Vättern med ambition 7:45h (missade målet med 7 min så det får väl sägas vara godkänt ändå) och det jag tror har saknats andra år är att vissa långa pass måste gå i hög fart=hög belastning över tid för att farten i sig är jobbig.
1965 • Nyköping
#6
4 juli 2018 kl 13:18
Gilla
Tack Johan. Jag tror du är inne på rätt spår. Jag känner till norska fyrorna/Björgenintervallerna - tycker bara det är svårt med intervaller utomhus då vind eller kupering ofta stör belastningen. Men ska testa igen.
Vh
Martin

1974 • Tyringe
#7
5 juli 2018 kl 20:57
Gilla
Nu har vi precis varit ute (sju cyklister) och kört intervaller med skyltspurt (några kilometer per intervall) i en galen klunga och det gör skillnad! Det blir lek med "allvar" och sparring. Jag tror inte att det spelar så stor roll om belastningen fluktuerar lite med vind och motlut/medlut etc utan att det viktiga är att ta pass med mycket belastning. Om det släpper lite i medlut så växla upp osv.

Jag såg en intervju från GCN med David Millar om hur man skall bli duktig på time trial och han sa en väldigt intressant sak; "Om du skall bli duktig på TT måste du träna TT" och det ligger något i det. https://www.youtube.com/watch?v=jTV6yOkZQ-w
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.