Triathlon Blandat 30 inlägg 14814 visningar

Ny på IM och 1000 frågor

PITEÅ
#1
13 mars 2018 - 20:08
Gilla
Hej
Är helt ny på Triathlon i allmänhet och Ironman i Synnerhet, men eftresom jag skall köra kalmar till hösten så behöver jag nånstans att ställa frågor och få hjälp. provar att hålla det i en tråd isället för att starta flera trådar med småfrågor. Lite kort om min träningsbakgrund, GJorde två Vasalopp 14 och 15 på ca 8 timmar. sen ledsnade jag och gick upp i vikt, för mycket jobb. i februari 2017, vägde jag 110 kg, och fick inte cykla testcykel på jobbet pga för högt blodtryck. Nu fick det vara nog. Skaffade PT med focus på VL , köpte även racercykel. har tränat bra sen dess. fått ner vikten till 80 kg och klarade medalj på VL i år med en palcering kring 2500. Men i höstas råkade jag ju anmäla mig till Kalmar, kände jag behövde nån fortsättning efter skidsesongen. Nu är jag där och konstaterar att det inte är mer än ett halv år kvar. HJÄLP!!! . Har tagit 2 st crawlkurser under hösten och vintern 16 lektioner, men löpning och cykling har blivit sporadiskt ströpass då och då. Vet ju att man inte bör ha tidsmål men skulle vilja under 14 timmar. Mycket frågor kommer nog bli materialfrågor och vad som behövs/ eller är onödigt. Såja det vart en lång inledning, så nu över till första frågan. Vi går på materialet först kommer specifika träningsfrågor senare, Cykeln jag har är ju en instegsmodell en comfortracer från TREK och det får duga, skall jag kompletera den med nånting? Skulle inte tro jag kommer kunna snitta mer än 30 km i timmen snarare mindre så jag, tror inte tempocykel är nån ide. tjänar jag nånting på följande saker, Högprofilhjul, Bättre däck, tempobågar . Motorn i sitter ju i benen och är det viktigaste men borde jag investera i något av ovanstående? Gillar ju grejor egentligen men det hela går ju lätt överstyr, och jag tänkte ta detta som ett testår för att se om jag tycker det är kul med triathlon.
< < < 1 2 > > >
Janne Österman
1967 • Malmö
#2
13 mars 2018 kl 22:14
2 Gilla
Tempopinnar är en liten och enkel investering, gärna en modell där fästet och armbågsstöden kan justeras separat, såsom Profile Design T2+, till exempel.
PITEÅ
#3
14 mars 2018 kl 22:12
Gilla
Tjänar jag nått på dem tidsmässigt, eller kan det vara bra för att kunna variera sittställningen? från 30 km/h ger ju +2 km/h ca 22 min. är ju iofs en del, men kan det göra så mycket eller talar vi om mindre skillnader än så ?. Behöver jag flytta sadeln också eller kör folk med samma sadelposition även om de har tempopinnarna?
Thomas Abrahamsson
1988 • Stenungsund
#4
15 mars 2018 kl 07:53 Redigerad 15 mars 2018 kl 08:08
Gilla
Bild uppladdad av Thomas Abrahamsson
Jag köpte till några simpla tempopinnar till min racer. Flyttade fram sadeln så långt jag kunde (vilket inte är så jättelångt på min cykel), fick även vinkla om den lite pga vissa ädlare delar...

Jag satt verkligen inte aggressivt och cyklade inte så himla mycket fortare men det kändes som att det sparade energi och framförallt i motvind. Blev kanske en mer jämnare fart. Men jag är en dålig cyklist!

Nu körde jag bara medeldistans men 17 juli -17 så gjorde jag Karlstad triathlon i riktigt skitväder. Träningen inför det finns öppen om du vill kika. Men där va det rätt skönt att ligga åtminstone lite mer "aero"..

Edit: Bifogar hur det ser ut.
Janne Österman
1967 • Malmö
#5
15 mars 2018 kl 09:43
Gilla
Du sparar säkert tid om du ligger nere i tempoposition, men det kan även öka bekvämligheten, om du trivs med att ligga i tempopinnarna. Jag har även sadeln framflyttad så långt det går, men det har jag oavsett om jag kör linje eller tempo, så jag växlar inte fram och tillbaka.
PITEÅ
#6
15 mars 2018 kl 12:03
Gilla
Blir det högre belastning på de ädlare delarna med tempopinnar? eller gör det ingen skillnad? Tänkte om man ligger mer framåt än i bocken.
Thomas Abrahamsson
1988 • Stenungsund
#7
15 mars 2018 kl 13:35
Gilla
Kanske beror på sadel, men jag ville vinkla ner den lite lite. Men jag är inte 100 kompis med min sadel även om jag överlevt Vättern på den...
PITEÅ
#8
15 mars 2018 kl 19:08
Gilla
Får kanske ta en tur förbi min cykelhandlare och resonera litegranna gällande pinnar och anpassning av cykeln. Blir det vingligt med Pinnar? man kommer ju längre från bromsar och växlar men det kanske egentligen är ett litet problem?
Jyllis
1991 • Stockholm
#9
15 mars 2018 kl 19:38
Gilla
Ska själv köra min första triathlon i Kalmar i augusti, då ses vi där. Jag ska också köpa tempopinnar och pröva mig fram. Ang. träningen, tror du inte det är bättre att prioritera löp/cykel, som ju är dem största delarna av tävlingen? Lycka till!
PITEÅ
#10
15 mars 2018 kl 19:48
Gilla
Jo det blir mindre skidor nu, om det var det du menade, men simträningen är nog nödvändig för att jag skall kunna plaska mig runt, samt att den inte sliter så mycket på benen. Men nu försöker jag lägga in både löp och cykelpass. Tror dock inte kroppen pallar hur mycket löpning som helst och sen är ju längdåkning nu när det håller på att bli vår det roligaste som finns. Men prioriterar ner det lite nu. Trampa på trainern är ju inte kul, men lyckades klämma in ett 2 timmars pass ändå igår.
1981 • Kalmar
#11
15 mars 2018 kl 20:10
Gilla
När det gäller trainerpass kan jag rekommendera youtubepass från kanalen GCN, lätta att följa och det gör det roligare och gör att tiden går lite snabbare. Det är förvisso lite mer intensiva och kortare pass men för egen del är det vad som är lättast att få in iallafall i veckorna. Får ta de riktiga distanspassen när det töat och blivit lite varmare.

Rekommenderar också tempopinnar, skönt med avlastningen att få lägga ner armbågarna efter simningen. Man måste vänja sig vid ställningen bara.
Janne Österman
1967 • Malmö
#12
15 mars 2018 kl 21:30
Gilla
Jag vinklar inte ner sadeln, men det är kanske individuellt. Risken om den lutar framåt är att du kasar fram och får mycket vikt på händer eller armbågar. Jag är ganska rörlig/ vig i ländryggen och har lätt att komma ner. Du får prova hur det känns och köra några pass så du vänjer dig. Det är lättare att komma ner i position om sadeln är långt fram så det inte blir så stor vinkel i höften.
Janne Österman
1967 • Malmö
#13
15 mars 2018 kl 21:32
Gilla
Vissa sadelstolpar kan vändas 180 grader för att sadeln ska komma längre fram. Ett tips i så fall är att även vända sadeln 180 grader så spetsen pekar framåt ;-)
PITEÅ
#14
15 mars 2018 kl 21:49
Gilla
Går inte pinnarna justera bak? för visst är det avståndet mellan sadel och pinnar man är ute efter att minska? eller vill man komma längre fram med benen också? Rörlig är jag inte, grymt orörlig är mitt signum.
Ulf Bodenholm
1964 • Påskallavik
#15
16 mars 2018 kl 07:37
2 Gilla
Grattis till din utmaning. Jag gjorde IM 2016 och fick lära mig att cykla och simma under året fram till tävlingen.
Mina reflektioner på dina frågor är.
Simning: Inte den viktigaste grenen MEN lägg energi och träning så du når en nivå där du kan simma sträckan utan att bli helt slut. Oerhört viktigt att simma ute i öppet vatten, det är en helt annan grej än bassäng. Klarar du simningen på ett bra sätt tar du med dig känslan och självförtroendet till nästa steg.
Cykel: Lägg mkt träningstimmar här. Absolut viktigaste grenen av många skäl. Är du tränad för distansen får du ett bra utgångsläge inför löpningen. Tempopinnar ger dig vinst i form av mindre luftmotstånd men du bör justera din inställning efter det. Träna att ligga i tempoposition, det tar sin tid då axlar och nacke måste vänjas. jag domnade helt i mina ädla region, ingen skön känsla alls kan jag lova. Sadelbyte och ändrade inställningar hjälpte.
Löpning: Löp lätt utan en massa grejer med dig. Byt strumpor efter cykling för att minska risken för skav.
Ironmans fjärde gren är energiintag. Träna på att få i dig energi i form av dryck och ngn form av fasta kolhydrater. Själv använde jag Japp under cykelträning. En halv enkeljapp i halvtimmer gjorde susen.
Efter simning på IM kan du gärna ta en energikaka under bytet och sportdryck, försök sedan att äta och dricka regelbundet men ät inte saker som ger en massa avfall-nummer 2 vill man slippa att göra.
Oj, det här blev mycket. Hoppas jag inte rör till det för dig
PITEÅ
#16
16 mars 2018 kl 07:44
Gilla
Nej du rör inte till nånting alla tips är bra, känner att man måste vara ödmjuk inför detta och lära sig av de som gjort detta förut. Måste man äta under loppet? blir det för lite med sportdryck och gel? På ett Vasalopp räcker det ju med dryck och eventuellt gel men detta är ju betydligt längre tid.
Ulf Bodenholm
1964 • Påskallavik
#17
16 mars 2018 kl 08:49
Gilla
Nej, du behöver inte äta under loppet men det beror lite på hur din kropp reagerar. Jag skrev slarvigt där ser jag. Sportdryck och gel går bra rent energimässigt.
Janne Österman
1967 • Malmö
#18
16 mars 2018 kl 09:29
Gilla
Höftvinkeln är viktig för att få ut kraft i pedalerna. Det är därför triathleter sitter så långt fram. Ja, pinnarna kan justeras fram eller bak, men det viktiga är då att armbågsstöden kan flyttas framåt eller bakåt (se mitt första inlägg). Å andra sidan är det möjligt att du klarar dig utan den justeringen, bättre än utan pinnar i varje fall. Lycka till!
Susanne Bornmar
1975 • Linköping
#19
16 mars 2018 kl 11:24
Gilla
Bild uppladdad av Susanne Bornmar
Har gjort en IM, i Kalmar 2015. Var gröngöling då utan så hemsk mycket tri-erfarenhet. Körde på min racer (som iof har en lite plattare aero-ram) .

Mina främsta tips:
Simning:
* Lägg tid på att lära dig navigera. Det är väldigt onödigt att simma för långt. Och lita inte på att titta på andra simmare runt omkring. Det är inte säkert att dom navigerar rätt...

Cykel:
* Sätt på tempo-pinnar! Stor vinst, både i att kunna variera sittställning och att det går lite fortare. Lite vingligt i börja tycker jag, och det tog ett tag innan jag vande mig vid dom. Men när jag väl lärt mig så går det betydligt fortare.

* Byt sadel, om du inte trivs med din. Jag satte dit en Adamo som är delad fram. Väldigt mycket skönare. Tycker jag i alla fall.

* ÄT! Jag stoppade i mig en macka under cyklingen. Även banan och lite annat gott. Och sportdryck och gel så klart. Enbart Sportdryck och gel räcker säkert rent energimässigt (om man får i sig tillräckligt) men jag tycker magen mår bra av lite fast föda också. Och det är smidigt att ta under cyklingen. När jag springer vill jag helst undvika sånt som behöver tuggas.

Löpning:
* Lär dig att få dig energi. Det är så viktigt! Träna på att dricka sportdryck och att ta gel. Får du energibrist blir det ett väldigt långt maraton att springa...

* Träna även på att springa efter cykling. Benen känns lite Kalle Anka de första kilometerna.

* Jag sprang i mina "tjockskor". Var i valet och kvalet på lättare tävlingsskor eller tjocka dämpade saker. I slutet under min cykling var jag väldigt glad över att det var dom tjocka skorna som låg i påsen och väntade på mig. Hade ont i fötterna efter 18 mil cykel, och hade inte velat plåga mig i lättviktsskor.

Här är min racerapport från mitt lopp om du är nyfiken. :) http://www.jogg.se/Traning/Pass.aspx?id=10814080


Det är en fantastisk dag!! Skulle gärna göra loppet igen. Men just nu är det fokus på löpning och jag hinner inte träna cykel och sim också. Eller hinner, jag prioriterar det inte. Det är så himla roligt att springa så med runt 10 mil löpning i veckan i snitt blir det tight att cykla och simma också. :) Och jag har inte lust att springa mindre för att träna de andra grenarna. Men någon gång i framtiden så kanske.

LYCKA TILL!

En bild på en ensam liten cykel incheckad i Kalmar. Gillar att vara ute i god tid... :)
PITEÅ
#20
16 mars 2018 kl 23:14
Gilla
Ni är nog på en bättre nivå än jag , tjockskor och lättare skor? Här blir det definitivt dämpade skor med ortopediska inlägg om jag skall överleva.
Dricka sportdyck och äta gel har jag inget problem med i alla fall inte vid skidåkning. Navigering hur tränar man det? Känns ju som att man inte kommer igång med OW simning så jäkla tidigt här uppe.

< < < 1 2 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.