Cykel Övrigt 81 inlägg 33339 visningar

Dumma nybörjarfrågor

Åsa
1978 • Tyresö
#1
30 mars 2016 - 21:01
Gilla
Efter att under en period bara sprungit, har jag precis inhandlat min första beggade racer (Scott Speedster 30). Har avverkat några mil på den och jodå, det kan nog bli nåt kul av detta.
Har letat efter någon tråd för dumma nybörjarfrågor, men hittade ingen...så snälla skratta åtminstone bakom er skärm så jag inte hör er :)

1. Det här med att växla...bara en gång för alla: Man ska alltså INTE växla och trampa samtidigt? Jag har fått för mig att det är så, men vill bara kolla så jag inte gör något onödigt.

2. Har läst en mängd olika skumma "oskrivna regler" för landsvägscyklister. Alltså i stil med vilka kläder man bör ha på sig och att inte lyfta cykeln över huvudet blabla. Jag har inte tänkt lägga så mycket energi på att följa dem. Vad kan hända? Kommer någon slita ner mig från cykeln om jag skulle råka ha solbrillorna innanför hjälmremmarna (eller nåt annat fasansfullt regelbrott)? (jag kommer inte cykla med någon klubb, utan mest för mig själv).

3. Köpte alltså en beggad Scott Speedster 30. Cyklat två små pass på den och den känns bra, i mina lekmannaögon och öron finns inget att anmärka på med hojen. Bör jag göra något med den ändå? Ska jag lämna in den på någon sorts standardservice eller är det bara att trampa på? (Förra ägaren hade förvarat den i varmgarage i två år, innan dess har den gått ca 300 mil).

4. Sadel och styre och det som är möjligt borde kanske ställas inte lite mer exakt efter mig. Kan man göra det någonstans (kanske samma ställe som servar?). Vad kan sånt kosta på ett ungefär?

Om ni kommer på något annat ni tycker jag bör veta som nybörjar så shoot.

< < < 1 2 3 4 5 > > >
Maria Forslund
1972 • vålberg
#61
28 april 2016 kl 22:44
Gilla
Och om du pumpar däcken varje gång och tillräckligt minskar risken för punka
Åsa
1978 • Tyresö
#62
8 maj 2016 kl 20:38
Gilla
Haft min första SPD-vurpa idag. Det var väldigt ovärdigt. Långsamt och mitt framför en äldre man med skottkärra. Det kändes genom luften vad han tyckte om såna som mig.

Nu en till dum fråga: Hur gör man för att höja styret? Har tittat lite på hur högt styret bör vara i olika filmer, och mitt är faktiskt lite för lågt. Tror en del av sadelproblemet kan lösas genom att ge styret rätt höjd.
Försökte höja styret genom att bara lossa skruvarna och dra ut det. Men det sitter ju inte fast särskilt bra sedan. Hur gör man? Ska man lägga till en sån där ring eller vad det nu är för att hålla det uppe? Que?
1965 • luleå
#63
9 maj 2016 kl 09:03
Gilla
En mera vinklad styrstam eller om din pekar ner vänd den. Finns det några shims på ovansidan så flytta ner dom under styrstamen.
Åsa
1978 • Tyresö
#64
9 maj 2016 kl 22:35
Gilla
Tack. Finns inga shims (det heter alltså så? Tack!) på ovansidan.
Jag antar att det inte funkar att köpa fler shims och sätta emellan?

Det där med att vända på styrstammen lät smart, ska kolla om det går. Annars får jag väl skaffa en ny styrstam, helt enkelt. Håller tummarna för att det inte är tokdyrt.
Åsa
1978 • Tyresö
#65
12 maj 2016 kl 19:51
Gilla
Tusen tack för infon om att man kan vända på styrstammen!
Gjorde det och det löste de flesta av mina problem :) Cyklade en 4-mils-runda idag och det var betydligt bekvämare med korrekt höjd på styret. Gjorde också lite mindre ont i baken, så sadelproblemet blir inte heller lika akut nu.
Åsa
1978 • Tyresö
#66
26 september 2016 kl 20:03
Gilla
En ny dumfråga: Hur vet man när klossarna är utslitna?
Jag köpte beggade cykelskor när jag skaffade hoj och klossarna som sitter på ser rätt nedslitna ut. Har dock inte märkt av några problem med dem och vill inte köpa nya i onödan. Märker man på något sätt när de är slut?

Janne Österman
1967 • Malmö
#67
26 september 2016 kl 21:03
Gilla
Beror kanske lite på modell, men generellt när skorna börjar bli svåra att låsa i eller låsa ur, så kan det vara ett tecken på att klossarna är slitna.
Karel Friedl
1954 • Göteborg
#68
26 september 2016 kl 22:23 Redigerad 26 september 2016 kl 22:23
Gilla
Med en cykel och ett par skor är det sällan problem; börjar dom lossa för lätt är det bara att justera skruven lite hårdare. (Vid flera skor på flera cyklar är det viktigare att allt är slitet lika mycket). När du går mycket på grus så slits klossarna mest men ett par av mina har jag kört med över
15 000 km innan jag bytte.
1967 • Mysinge
#69
27 september 2016 kl 14:52
Gilla
Gå inte i trappa med cykelskor! :-) Gjorde det dumt nog själv igår, när jag skulle tillse ett sommarhus.
Skämt åsido, så är det som sagt lång livslängd på klackarna. Inför vintern kan det vara idé att "kratsa" ur och skruva loss dem, för att förlänga livet på dem ännu litet mer.
Hur går det annars med cyklandet? Känns som om det går bra.
Karel Friedl
1954 • Göteborg
#70
27 september 2016 kl 21:49
Gilla
#69 Fredrik, försöker komma på hur du menar med att "skruva loss klossarna inför vintern för att förlänga livet på dem…"
Hur cyklar du då? Du kör väl knappast barfota när det är kallt…

Men att skruva ut och feta in skruvarna kan rekommenderas, så att saltet inte oxiderar gängan och gör skruven nästan omöjlig att få loss.
Klossen/skruven/plattan är oftast i olika metallegeringar och med lite salt i mellan bildas galvaniska strömmar och oxider som sabbar gängorna.
1967 • Mysinge
#71
27 september 2016 kl 22:29
Gilla
Nej, Karel, du har citerat fel. Ungdomen av idag har usel läsförståelse, och då ska vi inte tala om alla andra.
1967 • Mysinge
#72
28 september 2016 kl 03:15
1 Gilla
Förlåt Karel! Jag kom just in med lätt ryggskott från styrketräningen och kände mig missförstådd. Innan vintern är bra att rengöra klackarna, såväl som efter vintern, och kanske någon gång dessemellan. En anledning, som man kanske inte tänker på, är att det slask som man kanske samlar på sig kan frysa.
Åsa
1978 • Tyresö
#73
28 september 2016 kl 21:46
Gilla
Det går bra med cyklandet. Jag är inte lika hängiven till det (än?) som är jag är till löpningen. Men jag får för mycket skador av att bara springa, så det är bara att tugga i sig. Det är trevligt att kunna ta sig långa sträckor. Och jag gillar att inte vara beroende av andra och fasta tider etc.
Sedan är det en betydligt högre tröskel för mig att komma ut och cykla än det är med löpningen. Det kanske blir bättre med tiden, men hittills är det så det är.

Jag har svårt att komma överens med olycksrisken. Jag vet att alla snackar om att det ingår att krascha och försöker avdramatisera det så. Det tröstar mig inte ett skit. Jag har ingen lust att krascha. Jag vet inte om jag tycker det är värt att hålla på med det om det ska ingå krascher. Jag gillar att träna hårt i form av att ta i tills jag kräks, men jag har aldrig varit en dare devil. Ev faror i en idrott är extremt olockande för min del. Nå, detta bråkar jag lite med i huvudet utan att ha kommit fram till något egentligen.

Själva träningsformen är ju i övrigt trevlig och bra på alla sätt.
Karel Friedl
1954 • Göteborg
#74
28 september 2016 kl 23:09
Gilla
Bild uppladdad av Karel Friedl
Åsa, jag körde i skuggan i ett djupt hål i asfalten på en för övrigt fin väg — landningen var med MIPS-hjälmen först och kläderna var bara trasor…
Nu har jag inför vintern köpt: http://www.pocsports.com/en/product/1864/joint-vpd-2-0-elbow + knä + höftskydd. Känns oväntat bra! (= känns nästan inte alls). Ger trygghet i kurvorna, rondeller etc. Håller motorcykelstandard. Lite dyrt men gör nog mindre ont att krascha…
1967 • Mysinge
#75
4 oktober 2016 kl 03:17
Gilla
Låt bli att krascha! Förutom en gång, när jag dumt nog, hängde en plastkasse på styret, har mina kullkörningar och sånt hänt i stadsmiljö vad jag vet: Trottoarkanter och bilar som kör ut från parkeringsplatser.
Försök där att vara förutseende och klicka ur i god tid. Det kanske inte är lika roligt, men det går också bra att cykla med vanliga skor fast du har klickpedaler, om du inte ska superlångt.
Nåt att tänka på, som jag sa när jag coachade en "tjej" inför Halvvättern: Ju rakare du cyklar ju fortare går det, och ju fortare det går ju rakare cyklar du.
1975 • Hägersten
#76
15 juli 2017 kl 15:57
Gilla
Lite däckfrågor... Hur ofta bör man byta däck? Går det att generalisera så?? ??

Har 23 mm nu, kan jag byta till 25 utan att få problem?
Danny Håkansson
1977 • Jämjö
#77
15 juli 2017 kl 19:06
Gilla
Jättesvårt att säga hur ofta du ska byta däck. Så länge du har en slityta kvar och inga synliga skador så kan du köra vidare. Ett tunt racedäck av lite sämre kvalitet vid vanlig landsvägskörning kanske bara klarar 100 mil medans ett tuffare däck med lite högre rullmotstånd klarar 2000 men du kan ju lika gärna ha otur att träffa något föremål lite fel.

När det gäller storlek så får ramen bestämma detta, har du mycket utrymme kvar nu så ska det nog funka men dubbelkolla specifikationen.
Karel Friedl
1954 • Göteborg
#78
15 juli 2017 kl 23:01
Gilla
Kör Schwalbe One Pro tubeless och byter oftast däck & kedja efter 400–500 mil; oftast sammanfaller det med 1:a punkan och då syns det att däcken är slitna och lite platta.
1975 • Hägersten
#79
17 juli 2017 kl 14:42
Gilla
Tack för svar. Behöver nog specifera frågan lite. Min livssituation har gjort att jag cyklar mycket mindre än vad jag skulle vilja. Tredje säsongen med däcken. De är således inte så slitna. Men kan de bli för gamla och dåliga av den orsaken.
Danny Håkansson
1977 • Jämjö
#80
17 juli 2017 kl 18:13
1 Gilla
Testa och dra med fingret på gummit. Om inget lossnar och dom inte verkar torra med eventuella sprickor så är det ingen fara.
< < < 1 2 3 4 5 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.