Cykel Prylar 13 inlägg 2536 visningar

Skolarbete!

1998 • Karlshamn
#1
3 november 2015 - 21:21
Gilla
Hej, jag har som skolarbete att ta fram en produkt som ska förse ett behov. Behovet jag har valt att fokusera på är att göra det säkrare för cyklister i trafiken. Min idé är nämligen en cykelhjälm med inbyggd belysning.
Man har sin mobil på styret kopplad till 2 ledpaneler fram och bak på hjälmen. samt körvisare på höger och vänster sida. En knapp på vardera sida styret är kopplade via hörlursuttaget på mobilen och via mobilen till körvisarna på cykelhjälmen. En app ska följa med där man har tillgång till olika ljusinställningar gps och hastighetsmätare. Mobilens platsfunktion ska användas så att bromsljus på baksidan hjälmen slår igång när hastigheten drastiskt minskar.
Utrustningen skall kunna köpas separat för montering på egen hjälm. Eller redan färdigmonterat på en hjälm. Detta för att sänka kostnaden och öka individens valfrihet att anpassa produkten efter egna behov.
För att förbättra produkten ingår det i uppgiften att använda sig av en referensgrupp, och det är här du kommer in i bilden!
1.Vad tycker du om denna produktidé? Fördelar, nackdelar, problem?
2.Hur kan produkten förbättras?
3.Finns det liknande produkter på marknaden? Vilka är för och nackdelarna med dessa?
4. Hur mycket kan du tänka dig att betala för denna produkt?
Karel Friedl
1954 • Göteborg
#2
5 november 2015 kl 01:43
Gilla
"Mobilens platsfunktion ska användas så att bromsljus…" de flesta nya mobiler har väl en rörelsesensor som borde vara bättre än platsfunktion.
Jag har en sådan i min baklampa som fungerar utmärkt, 160 lumen lyser upp direkt vid inbromsning.
Tja, en blinkers skulle väl kunna öka säkerheten, det är inte alltid så lämpligt att släppa styret och visa med handen…
1963 • Trollhättan
#3
5 november 2015 kl 09:30 Redigerad 5 november 2015 kl 09:31
Gilla
Efter ha läst din beskrivning så tänkte jag osökt på det här projektet. https://www.kickstarter.com/projects/819484536/lumos-a-next-generation-bicycle-helmet?ref=discovery
1967 • Mysinge
#4
5 november 2015 kl 14:48
Gilla
Är det inte en omväg och en osäkerhetsfaktor att gå via mobilen? Ett batteripack och trådlös sändare och mottagare i ryggfickan. Ett fast reglage på styret för höger och vänster blinkers.
Om man har bromsljus på hjälmen, ja, är det inte mer lämpligt att ha det (även) på cykelns bakljus?
Acke5
1959 • Göteborg
#5
5 november 2015 kl 15:28
Gilla
OT

Väcker minnen. Kommer ihåg när vi smågrabbar byggde bromsljus på cyklarna. Kretsen slöts när kedjan sträcktes vid inbromsning.
1998 • Karlshamn
#6
5 november 2015 kl 17:58
Gilla
Tack för era svar!
Tanken med att använda mobiltelefonen är att det blir billigare att använda den som en centraldator istället för att köra på en separat. Och man kan dessutom använda den som skärm till gps:en.

Lösningen gör det enklare att tillverka i små skalor utifrån komponenter som redan finns på marknaden. Jag har utvecklat min idé utifrån de förutsättningar jag har, så att jag har möjlighet att ta upp detta som ett gymnasiearbete nästa år. Jag vill därför inte dra på för stora växlar med min grundidé.

Svara gärna på hur mycket ni hade kunnat betala för produkten.
Och skriv gärna konkret vilken frågan ni svarar på.
1982 • Knivsta
#7
5 november 2015 kl 18:41
1 Gilla
Jag förstår tanken med mobiltelefonen, men personligen skulle jag föredra en annan lösning. (och det är väl svar på din fråga om nackdelar).
Jag vill nämligen slippa ha skärmen framför mig när jag cyklar. Dels vill jag inte ha en massa grejer på styret av både estetiska och praktiska skäl (Vill bl a inte ha telefonen på styret ifall jag kör omkull. Och sånt händer.). Jag vill heller inte se om någon skickar sms, ringer eller försöker kontakta mig när jag är ute och cyklar (på racercykel. På min standardcykel skulle jag troligen glömma telefonen på cykeln om jag känner mig själv rätt). Då är det jag och cykeln. Min egen tid då jag inte vill bli störd. Telefonen ligger i ryggfickan med ljud och vibration avslagen.

Men idén om blinkers och bromsljus är jättebra! Skulle dock hellre ha något permanent på cykeln både vad gäller lampor och knappar och skulle betala mer för en sån lösning. Hur mycket är svårt att säga, beror på hur bra funktion och design är.
1998 • Karlshamn
#8
5 november 2015 kl 19:19
Gilla
Lösningen med telefonen är som sagt beroende på att det är en enklare lösning som gör att detta projekt kan göras i mindre skala. Jag kan tyvärr inte utveckla en separat moderenhet till hela systemet i en liten skala. Jag förstår att alla inte vill vara "uppkoplade" på sin cykeltur. Tänker att detta kan lösas med en inställning som liknar flygplansläge, där mobilen bara arbetar med systemet och inget annat.
Vad gällande om mobilens risk för att gå sönder vid en olycka, så skulle detta enkelt kunna lösas med ett plastskal som passar till alla telefoner som alltid kan sitta fast på styret. Man kopplar in mobilen när man ska iväg och kopplar när man lämnar cykeln.
1967 • Mysinge
#9
5 november 2015 kl 21:41
Gilla
OK, men du måste väl fortfarande ha en trådlös sändare och mottagare till eller för hjälmens lampor? Säg att du sätter dem under sadeln.
Här kanske finns grejor att utgå ifrån: http://www.litenleker.se/utelek/cyklar/ovrigt-lek-tradlos-blinker-till-cykel?utm_source=shopello_se&utm_medium=click&utm_campaign=shopello-click

En aspekt är lagen. Lysena, eller reflexerna, måste vara fästade på cykeln.
1998 • Karlshamn
#10
5 november 2015 kl 21:53
Gilla
Led dioderna jag har tänkt använda har egna bluetooth mottagare och kan därför kopplas direkt till telefonen.

Vad gäller det juridiska, så låter detta lite konstigt i.o.m att det finns andra liknande hjälmar med belysning.
Har du någon källa på detta?

1998 • Karlshamn
#11
5 november 2015 kl 21:55
Gilla
I.s.f. skulle det väl vara olagligt att cykla med pannlampa.
#12
5 november 2015 kl 21:56
Gilla
1982 • Knivsta
#13
5 november 2015 kl 22:07
1 Gilla
Om jag förstått allt rätt är det inte olagligt att ha hjälmbelysning. Däremot måste lampor vara monterade på cykeln utöver dessa. Det är alltså inte ok att ha pannlampa istället för framlyse.
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.