Cykel Prylar 24 inlägg 6356 visningar

Nya hjul

1975 • Staffanstorp
#1
3 mars 2015 - 23:48
Gilla
Hej
Jag har en Rose pro sl-2000 med 5800-komponenter. Jag är rätt ny i denna sport, men jag har fastnat rätt rejält. Jag är väldigt nöjd med cykeln som helhet, men känner att hjulen är den mest svaga punkten för tillfället. Jag har xtreme airline4 hjul idag, och det känns som om det är Rose's enklaste hjul som ska tåla mycket belastning (vägde 115 vid beställning - 105 idag).
Har ni några tips om man lägger en budget på 4-5000?
Om man dubblar, är det att kasta pärlor för svin? (Om man ser till vilken cykel de ska sitta på och vem som cyklar på den) Såg tex att Erland "reade" ut Spinergy, eller det är ny cykel som gäller då för att höja allt ett eller två snäpp?
< < < 1 2 > > >
HåkanC
2000 • -
#2
4 mars 2015 kl 09:02 Redigerad 4 mars 2015 kl 09:02
1 Gilla
Effektivaste sättet att höja din cykling "ett eller två snäpp" är att träna mer.

Men med rätt, och kanske även nya, hjul och/eller andra "prylar" så kan de bli roligare att cykla och på så sätt blir det lättare att träna mer.

Men innan du skaffar nya hjul bör du även satsa på däcken,
med din vikt bör du välja däck som mäter (minst) 28mm
om de får plats, detta är viktigt!
Proffscyklisterna i TdF, och andra tävlingar, använder numer ofta 25mm däck, trots att de väger så lite om 60-65kg!
Men det viktiga är inte däckets bredd, det allra viktigaste är att däcken är bra!
Personligen använder jag, och är nöjd med, Conti GP4000S och Vittoria OpenCorsa Evo CX, båda i 25mm eftersom bredare inte får plats. Vittoria-däcken har både lägre rullmotstånd (jag har testat) och bättre "känsla", men även sämre punkaskydd, tyvärr.

Du bör alltså välja så bra och breda däck som möjligt.

Vad gäller hjulen så bör du inte välja få-ekrade systemhjul, de har ofta en för låg maxvikt (på cyklisten) och/eller så är de så pass flexiga att de förstör en hel del av upplevelsen för en cyklist med din vikt.
Därför är troligen de hjul som ger bäst upplevelse för en cyklist med din vikt byggda med en bred och lätt fälg, bra nav, och 24-28 ekrar fram och 28-32 ekrar bak, bakfälgen kan gärna vara lite styvare och starkare än framfälgen.
Kolla på tex, Stan's ZTR Alpha 340 och 400-fälgar
http://www.notubes.com/Alpha-340-Rims-C68.aspx
http://www.notubes.com/Alpha-400-Rims-C128.aspx

Det finns, förstås, många alternativ.
1975 • Staffanstorp
#3
4 mars 2015 kl 12:53
Gilla
Jodå, att det är träning som ger mest effekt är jag fullt medveten om, men funderingarna gäller mer om och hur mycket kan man vidareutveckla denna cykeln/ramen. Chansen är nog rätt stor att jag fortsätter utan att ändra något, men om jag skulle ändra, vad ger mest effekt ut? Och där tror jag att det är hjul/däck som är svaret. Frågan är ju då vad känns rimligt och vilka alternativ finns där?

Idag cyklar jag på 25 mm conti GP4000s och de känns väldigt bra. Men jag ska definitivt kolla om jag får plats med 28or.
HåkanC
2000 • -
#4
4 mars 2015 kl 16:30
Gilla
Vad är det du menar när du skriver att du vill höja din cykling "ett eller två snäpp" och "vad ger mest effekt ut"?
-Vill du höja den hastighet du cyklar med?
-Vill du att det skall kännas snabbare?
-Eller är utseendet det viktigaste att förändra?
Jörgen Lagergren
1967 • Trollhättan
#5
4 mars 2015 kl 19:05
Gilla
Jag är också en "lite" tyngre cyklist, ca 115-110 kg beroende på hur långt in i säsongen vi är. Idag beställde jag ett par nya hjul som jag tror ska vara starka, pålitliga med ett ok rull: Mavic CXP33, med 36 hål, DT competionekrar och Shimano 105-nav. Inga proffsgrejor, men ett bra pris på Rose. Strax under 2000kr. Vad tror du Håkan C om det köpet och kan det vara ett alternativ för Peter?
HåkanC
2000 • -
#6
4 mars 2015 kl 20:41 Redigerad 4 mars 2015 kl 20:43
Gilla
CXP33 är bra fälgar, jag har själv byggt några (bak-)hjul med dem
Men sedan de lanserades, för över 15 år sedan, har det skett en hel del utveckling. Tex finns det sedan flera år 23mm breda fälgar, nu mer finns det även ännu bredare fälgar. Använder man (minst) 25mm breda däck är dessa fälgar bättre än de äldre, onödigt smala. Ytterligare en fördel är att breda fälgar även blir (lateralt) styvare.

Exempel på sådana, moderna, fälgar är tex:
Fun Works Universe CCR
http://www.actionsports.de/en/fun-works-universe-ccr-black-28h-14312
KinLin XC 279 (även Fun Works-fälgen är KinLin-tillverkad)
http://www.bikehubstore.com/C472w-p/c472w.htm
Velocity A23 och den assymetriska bakfälgen A23 OC
http://www.velocityusa.com/product/rims/a23-622 http://www.velocityusa.com/product/rims/a23-oc-622
De nya DT R 460
http://www.dtswiss.com/Components/Rims-Road/R-460

Kompletta hjul med DT R 460-fälgar finns från 220 € här:
http://www.actionsports.de/de/dt-swiss-370-road-sl-custom-laufradsatz-rennrad-14378?c=165
(Fast personligen skulle jag välja bättre nav)




1975 • Staffanstorp
#7
4 mars 2015 kl 21:32
Gilla
Det är inte cyklingen som skulle upp ett snäpp utan cykeln. Cyklingen får man ju stå för själv :)
Frågan gäller nog mer, förutom handfasta tips på hjul, hur mycket kan man lägga på att förbättra vissa komponenter innan man borde lagt dem på en ny cykel? Är det försvarbart att lägga 4-5000 på hjul till en cykel som kostade 11000?
Tack för alla länkar!
1975 • Staffanstorp
#8
4 mars 2015 kl 21:35
Gilla
Men du har nog rätt att det är känslan jag letar efter. Jag har fått en känsla av att hjulen inte är 100 procentiga idag, kan dock inte sätta fingret på varför.
HåkanC
2000 • -
#9
4 mars 2015 kl 22:03
Gilla
Skaffar du riktigt bra hjul kan du flytta över dem till nästa cykel.
För du tänker väl inte nöja dig med din nuvarande cykel för resten av livet?
För övrigt är det så att det korrekta antalet cyklar man bör ha är n+1,
där n är det antal cyklar man har i dag ;-)

Om du vill ha cyklar som ffa KÄNNS snabba så bör du välja styva hjul med låg rotationsvikt, dvs hjulen totalvikt är inte lika "viktig" som fälgarnas vikt. Styvheten blir bra med en (lateralt-)styv fälg och tillräckligt många ekrar. För få ekrar och styva fälgar kan tom göra att hjulet känns flexigare! Läs mer här:
http://www.slowtwitch.com/Tech/Debunking_Wheel_Stiffness_3449.html

Exempel på delar till ett styvt hjul med låg rotationsvikt finns i #2.
Jämföra man sådana hjul, med 28-32-ekrar och ZTR Alpha-fälgar, med 105-nav eller med (svindyra) lättviktsnav som kommer du (troligen) inta att märka ngn som helst skillnad när du cyklar.
(Möjligen när du lyfter enbart hjulen)


1975 • Staffanstorp
#10
5 mars 2015 kl 14:41
Gilla
Såg att Spinergy Xaero lite bladed var testade för cyklister upp till 180 kg, så det hade ju fungerat. Lite dyra dock....
1975 • Staffanstorp
#11
5 mars 2015 kl 16:04 Redigerad 5 mars 2015 kl 16:06
Gilla
@Håkan
Så tex detta är ett bra val om man vill lägga lite mer men inte ruinera sig helt? (bara nästan...)
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=2;product=70921

Hittar inte så många färdiga hjulset med ztr alpha 400-fälgar.

Frågan är om n+1 är tillräckligt :-)
Leonard Sandin
1970 • Farsta
#12
6 mars 2015 kl 14:03
Gilla
Det är ju n-1 som gäller där n är skilsmässa :-)
Köpte själv begagnade Shimano c24 tipsad av en kille som tävlingscyklat sedan 70 talet och jobbat med Bikefit etc i cykelbutik, jag är väldigt nöjd! Det finns mycket hjul begagnat (och fina cyklar också för den delen - många vill uppgradera)
Johan F
1975 • Huskvarna
#13
7 mars 2015 kl 14:59
1 Gilla
Är det försvarbart att lägga 4-5000:- på en cykel du köpt för 11´? Jag köpte ett par Fulcrum Racing Zero till min cykel som kostade 12.000:-. Ett par nya hjul gör enormt mycket på en cykel. Min cykel lättade dryga halvkilot. Blev en helt ny cykel då jag cyklade första gången med nya hjulen :) Så svaret på din fråga är enkelt: JA!!! (även fast 4-5000:- är väl lite för ett par BRA hjul) =)
Andreas Ericsson
1979 • Göteborg
#14
7 mars 2015 kl 16:42
Gilla
Krängde på fulcrum racing 1 på min 10+ år gamla hoj, iofs var det en toppmodell då, mycket nöjd jämfört med olika mavichjulen jag haft tidigare, framför allt utseendet.
Så visst kan man ha dyra hjul på billig cykel??
1975 • Staffanstorp
#15
7 mars 2015 kl 23:31
Gilla
Låter väldigt bra tycker jag! Plånboken är lite mer skeptisk, men jag tror att jag vinner :-)
1963 • Norrköping
#16
8 mars 2015 kl 07:46
1 Gilla
Campa Zonda säljs billigt nu bla hos Wiggle.
1973 • Göteborg
#17
8 mars 2015 kl 15:37 Redigerad 8 mars 2015 kl 15:41
1 Gilla
http://www.wiggle.se/fulcrum-racing-quattro-hjulset-for-kanttradsdack/

Ersatte mina Shimano RS30 med dessa i höstas men har inte provkört ännu!
De har fått fina recensioner men jag vet inte hur pass väl de passar en tyngre cyklist. Själv väger jag 55 kg och behöver inte tänka så mycket på den detaljen! Ska enligt säljaren vara jämförbara prestanda- och kvalitetsmässigt med Campa Zonda men man sätter inte Campa-hjul på en för övrigt Shimano-kittad cykel ;-) Tycker dock själv att Zonda är snäppet snyggare men jag vill inte stöta mig med Stilpolisen då det blev Fulcrum istället!

Edit: Fulcrum Quattro ligger ju lite under din budget men tänk på att om du ändå skaffar nya fräscha hjul så kanske även övriga drivlinan behöver bytas ut. Jag bytte även kedja och kassett på samma gång så du kanske ska räkna in det i budgeten också!
1968 • Tolfta
#18
8 mars 2015 kl 17:55
2 Gilla
Anita grattis till fina hjul, Fulcrum är enligt mig suveräna! Sedan ägs de ju även av Campagnolo, men fungerar perfekt på hojar med Shimano eller Sram. =)

Med vänlig hälsning
Fritz
Alven
1984 • Tyresö
#19
8 mars 2015 kl 19:01
Gilla
Varning för trådkapning... Funderar på Quatro också. Är det något mer man bör köpa när man köper nya hjul? Antar att nav är ett måste om man vill skifta hjul lite lätt?
Karel Friedl
1954 • Göteborg
#20
8 mars 2015 kl 19:19
Gilla
Jag hade Quattro – bra hjul men det finns en del av dom som är endast 10 sp kompatibla. Fulcrum 3, 2-way fit eller Zonda är bättre investering, kan köras tubeless när du vill och har lättare fälg.
< < < 1 2 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.