Cykel Prylar 53 inlägg 12177 visningar

Utrustning på cykeln

Malin Pettersson
1993 • Motala
#1
16 november 2014 - 21:09
Gilla
Ska cykla min första Vätternrunda nästa år och undrar lite vad cykeln ska vara utrustad med, ringklocka, belysning,reflexer, väska och vattenflaskor har jag fattat. Men hur gör ni som är lite mer erfarna med att ha skärmar, stöd och lås på cykeln under Vätternrundan?
< < < 1 2 3 > > >
1973 • Göteborg
#2
17 november 2014 kl 01:26 Redigerad 17 november 2014 kl 01:26
1 Gilla
Det beror så klart på vad du har för cykel!
På en racer har man INTE skärmar, stöd och lås (man kan ha ett litet skvättskydd bak men jag tycker inte att det gör någon nytta. Låg bakom en med en sån under skyfallet på Tjejvättern och fick en jetstråle rakt i fejset...)
Stöd och lås, då kommer stilpolisen och burar in dig i finkan och kastar nyckeln!

Kör du däremot på en hybrid eller liknande så brukar de ofta vara utrustade med både stöd och lås och ibland pakethållare och annat. Jag skulle personligen ta bort så mycket som möjligt för att göra cykeln lättare. Det är trots allt 30 mil!!

Ett reparationskit är dock bra att ha. En eller två extra slangar. Däckavtagare. CO2-pump, som exempel.
Vill man kan man ha en liten väska på ramen där man kan ha lite extra energi om man kroknar innan nästa depå. (Förlåt stilpolisen!)
Om man behöver något extra klädesplagg så som tex lösärmar, vindjacka, skoskydd etc får man kanske avgöra när man har ett hum om hur vädret förväntas bli. Det kan vara stora temperaturskillnader i juni.

Det finns säkert fler som har synpunkter på detta!
Mikael Larsson
1985 • Malmö
#3
17 november 2014 kl 03:00
1 Gilla
Den som anser att skärmar är ett BIG NO-NO har nog inte tränat med klungan under höst-/vinterhalvåret :)
1975 • Eslöv
#4
17 november 2014 kl 09:27
Gilla
Lås & stöd - nej. Din cykel är din kompis, den lämnar du aldrig ensam ändå, så det är onödigt att släpa runt på ett lås. Stöd behöver du inte; luta cyklen mot ett träd eller använd cykelhållarna i depån.

Skärmar kan va bra, men räkna med att 9 av 10 inte har dom. Även om du är snäll och monterar skärmar, då skvätter dom andra ner dig om det är blött.

@anita - du tänker nog på ass-savers eller "egoskärmar". Dom skyddar bara rumpan för den som cyklar, inte andra i klungan. Personligen använder jag Crud roadracer skärmar på träning när det är blött, dom funkar bra.
1967 • Mysinge
#5
17 november 2014 kl 17:08
Gilla
Heder åt Anitas goda råd!

Nä, man blir aldrig så blöt som på cykel i regn tror jag. Skoöverdrag håller ett tag, men tar plats i packningen. Ett par extrastrumpor att byta med, torra förstås, lyfter humöret och temperaturen nåt fantastiskt om och när regnet lättar.
Choklad piggar också upp.

Flexibla plagg är överlag trevligt på långturen. Man känner att man har reserver att ta till. I varmt väder kan t ex en jacka som blir en väst vara bra, eller ett pannband som kan dubblera som näsduk.
HåkanC
2000 • -
#6
17 november 2014 kl 18:20
1 Gilla
Bild uppladdad av HåkanC
Självklart använder man skärmar, när det behövs, oavsett vilken typ av cykel man använder.
Även Världens Mest Kände Tävlingscyklist(TM) tränade med skärmar på cykeln.

Läs även gärna:
http://janheine.wordpress.com/2012/03/31/taking-off-fenders/
och
http://janheine.wordpress.com/2011/01/24/a-journey-of-discovery-part-2-handlebar-bags-and-aluminum-fenders/
Karel Friedl
1954 • Göteborg
#7
17 november 2014 kl 19:07
Gilla
Bild uppladdad av Karel Friedl
180 g, Crud RoadRacer Mk2 Mudguard Set, 237 sek.
Det bästa som någon uppfann. Dessutom har den extra skydd för framväxel som ökar livslängden på hela drivlinan. (Trivs bäst med 23 mm däck, men funkar med 25 mm om de håller måttet).
Magnus Billberger
1968 • Falun
#8
18 november 2014 kl 11:04 Redigerad 18 november 2014 kl 11:04
Gilla
Lås & stöd hör ihop med cyklar som parkeras på stan, men är onödig vikt på resan. En god idé är dock att ha en låsbar cykelhållare på biltaket och/eller åtminstone ett lås i bakluckan. Det finns de som lätt får för sig att en cykel är övergiven och att de därför måste ta hand om cykel, cykla hem den och ställa in i lägenheten (i t ex Vadstena).

Skärmar är underbart att ha på cykeln om det regnar. Bra om du hittar en modell till din cykel som är lätt att montera av och på, då kan du fatta beslut utifrån väderprognosen vid start (om stilpolisen ingriper så ska du ta namn och nummer och anmäla för tjänstefel). Min vinterrustade cx har fått ett par SKS Bluemels. Sektion 35mm är tänkt för däck upp till 28mm (bredd), men jag har klämt in ett par 32mm under och det funkar alldeles lysande.

Verktyg, pump, slang(ar), lagningslappar, silvertejp (jag har rullat upp en 20 cm remsa på en vinkork), sporttejp, dasspapper i vattentät påse, (extra kedjelås+att verktyget har en kedjebrytare) är saker som jag brukar ha med mig på långturer.
Björn
1962 • Det kuperade landskapet
#9
18 november 2014 kl 15:09
1 Gilla
Förlåt att jag ställer frågan! Det är av ren nyfikenhet.

Jag har läst på fler ställen än här att man har med sig en kedjebrytare. Hur vanligt förekommande är det med kedjehaveri på landsväg? Jag har aldrig råkat ut för det och har inte heller sett det under de lopp jag åkt.

Ok de som bryter och bänder sig över stock och sten i skogen råkar säkert ut, men på landsväg?
Magnus Billberger
1968 • Falun
#10
18 november 2014 kl 17:19
Gilla
Jag håller med att det måste vara mindre sannolikt med kedjebrott på landsväg. Jag har själv aldrig varit med om kejdehaveri vare sig i skogen eller på landsväg. Jag har dock både i skog och på landsväg råkat ut för incidenter där kedjan hoppat av och fastnat på olika konstiga sätt och jag tänker mig att det är sådana händelser som står för en andel av kedjebrotten.

Jag skulle i och för sig säga att ju bättre man håller efter sin utrustning desto mindre risk för haveri. Att ha med sig kedjebrytare och kedjelås är i det närmaste en engångsinvestering på någon hundralapp och prylarna väger inte många gram (jag har ett multiverktyg med kedjebrytare integrerad som är helt ok).
Karel Friedl
1954 • Göteborg
#11
18 november 2014 kl 19:03
Gilla
Bild uppladdad av Karel Friedl
Då är dessa 15 g kanske bättre än kedjebrytare?
K-Edge Pro Road Braze-On Double Chain Catcher.
Har gjort sitt jobb några gånger när jag i hög fart fick känna på vägverkets slappa underhåll när man plötsligt undrar var tog asfalten vägen.
(Monteras på framväxel, förhindrar att kedjan kan hoppa av).
1952 • Vimmerby
#12
18 november 2014 kl 22:15
Gilla
Karel, en sådan kedjefångare hade jag gärna velat ha om den bara passat på min cykel, men den passar bara på s.k. braze-on framväxlar, inte växlar som sitter med klämma.

En gång hoppade en nästan ny kedja av inåt vid samtidig nerväxling fram och uppväxling bak, och fastnade så illa att när vi väl fått loss den var den vriden 90 grader. Det gick att rikta den provisoriskt med två mejslar så jag kom hem, men kedjan fick skrotas.
HåkanC
2000 • -
#13
18 november 2014 kl 22:37
Gilla
Omar:
Canyon säljer en kedjefångare som monteras i flaskställskruvarna http://www.canyon.com/sv/accessories/#category=F22&id=23491
1952 • Vimmerby
#14
19 november 2014 kl 00:51
Gilla
Håkan, tack för tipset! Du har nog redan tipsat mig om den en gång tidigare, så jag får väl göra slag i saken och beställa en nu. Den har ju många hål så förhoppningsvis passar den även till min Nishiki och inte bara till Canyon.
Karel Friedl
1954 • Göteborg
#15
19 november 2014 kl 01:05
Gilla
Omar, jag har två cyklar med Shimanos klämma och den passar helt utmärkt, levererades dessutom med 4 st olika långa skruvar för att kunna ersätta originalskruven som behöver vara några mm längre.
1967 • Mysinge
#16
19 november 2014 kl 01:58
Gilla
Bild uppladdad av Fredrik
Jo, förvisso kan det värsta hända, men det här känns ändå som mer av en underhållssak. Har man koll på grejorna, som sagt, ska det mycket till innan kedjan går av. Tycker ni man sk a med sig även vajer, pedal, kloss, styre, trampa, framväxel...? Sånt har strulat för mig, men inget kedjebrott. Däremot hoppade den gärna av för mig de första åren, innan jag insåg dess begränsade livslängd.

Kanske ha med en cykelmek också - 'cykelsmed' på danska. :-)
1973 • Göteborg
#17
19 november 2014 kl 10:08 Redigerad 19 november 2014 kl 10:11
Gilla
@Jesper
Det var ingen ass-saver vederbörande hade, utan en riktig skärm.
Den framkallade en riktig jetstråle rätt upp i fejset på bakomvarande cyklist.
Det var nog jag som formulerade mig lite otydligt i mitt inlägg kl halv två på natten (ursäkta en nattarbetande landstingsanställd...)

Kanske hade en "flärp" längst ner på skärmen avhjälpt en del?

Björn
1962 • Det kuperade landskapet
#18
19 november 2014 kl 13:25
Gilla
Något som jag har i min väska på cykeln är: förutom multiverktyg, slang och däckavtagare är ett par engångshandskar. Jag har även en ventiladapter så jag kan använda luftpumpen på en mack om jag behövt byta slang och inte orkat fylla fullt tryck med min lilla pump.

Något annat som alltid ligger och skräpar i min väska är ett par hundralappar. Bara i fall att:
1966 • Tokholm
#19
19 november 2014 kl 14:43
Gilla
"Något annat som alltid ligger och skräpar i min väska är ett par hundralappar..."

Det är det enda jag har med mig i verktygsväg.
1952 • Vimmerby
#20
19 november 2014 kl 15:36
Gilla
Karel, skruven till klämman sitter ju på vänstersidan, så jag förstår inte hur den kedjefångaren kan passa. På högersidan finns inget att fästa i.

< < < 1 2 3 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.