Cykel Cykellopp 100 inlägg 6663 visningar

VR 2015.

Pebben
1966 • Karlstad
#1
4 november 2014 - 19:05 (Redigerad 4 november 2014 - 19:11)
1 Gilla
Då så, då var den delen klart då. Bara att vänta på svar om man fått någon plats eller ej. Snuskigt smidig gick det i år. Men jag hade tänkt till. Öppnade tre fönster och bara gick runt och så vipps var det klart. Bara att klistra in koden och trycka på sänd.;7)

Din anmälningskod är mottagen!

Vi har tagit emot er anmälan för 2 personer till gruppen med kod 201431-qex2xm.

Inom 24 timmar kommer samtliga i gruppen få ett mejl där det framgår om ni har fått en startplats eller inte.

Hoppas min svåger blir nöjd och glad nu.

Så här har jag tänkt mig VR 2015 i stora drag för min svåger.
Vi stannar i alla "riktiga" depåer, så blir det inte så himla lång tid i sadeln åt gången. Detta ger att vi går in i 9 depåer av 10. Vattendepån i Nätbäcken passerar vi utan stopp och då får vi max 2 timmarspass på cykeln. Det blir lite längre tid i början och kortare mot slutet. Vi tar minst 15 minuter stopp i depån, det bör räcka. Men känner vi att vi vill ha mer tid i depån, så tar vi det.

Målsättning: Vätternrundan (300 km) på 15 timmar och 30 minuter.

Klockslag för start: Kl. 20:00 Klockslag för målgång: Kl. 11:30

Snittfart totalt: 19.35 km/h Rullsnitt: 25.53 km/h

Antal stopp: 9 st, totalt 3 timmar och 45 minuter stillastående.

Start 20.00 47km till första depån i Ödeshög.

47km (29km) Ca 22.00 Stopptid 15 minuter. Ödeshög

76km (28km) Ca 23.20 Stopptid 15 minuter. Gränna

104km (30km)Ca 00.45 Stopptid 30 minuter. Jönköping. Köttbullar och mos, för
den som vill ha.

134km (37km) Ca 02:50 Stopptid 20 minuter. Fagerhult

(139km vattendepå. Nätbäcken. Passeras)

171km (33km) Ca 05.00 Stopptid 45 minuter. Hjo. Lasagne, för den som vill ha.

204km (21km) Ca 06.20 Stopptid 30 minuter. Karlsborg. Massage, för den som
behöver, gäsp.

225km (29km)Ca 08.00 Stopptid 20 minuter. Boviken

254km (18km)Ca 09.30 Stopptid 25 minuter. Hammarsundet

272km (23km) Ca 10.15 Stopptid 25 minuter. Medevi. Honungsbullar, för den som vill ha.

295km Ca 11.30 Jönköping. Mål.

Detta kommer att bli en helt fantastiskt trevlig tur runt Vättern. En tur att
minnas och njutas under.



< < < 1 2 3 4 5 > > >
Elisabet
1977 • Lkpg
#61
8 november 2014 kl 17:03
Gilla
Det gör du alldeles säkert. Vi ses i Motala. :)
Motala
#62
8 november 2014 kl 18:00
Gilla
Det gör vi Elisabet. :)
Pebben
1966 • Karlstad
#63
8 november 2014 kl 19:16 Redigerad 8 november 2014 kl 19:17
Gilla
"Tyvärr kan inte alla som önskar få en plats. Men under våren (26 mars till 18 maj) startar transferperioden där man kan köpa och sälja platser i Vätternrundan."

Innan transferperioden kan jag tycka att man inte bör köpa någon plats. Det är bara att utsätta sig för en dum risk. Och vad ni än gör så betala inget nu och hoppas på att den som säljer fixar detta under transferperioden. Det om något är som att be om att bli blåst. Kanske en liten handpenning på en hundring eller så, bara för att. För tyvärr finns det folks som gör det. Blåser andra.

Att köra VL är också ett sätt. Dessutom får man ju lite variation på träningen också.

"Klassikerplatser
• Som klassikerdeltagare har du två anmälningsalternativ. Gör en vanlig anmälan där intresseanmälan görs först på Mina Sidor och sedan anmälan den 4 november kl 19:00. Det är först till kvarn som gäller på anmälningsdagen. Skulle du inte komma med, så har vi Klassikerplatser reserverade.
• Direkt efter Vasaloppet öppnas klassikeranmälan på vår hemsida (anmälan öppen 2 veckor för klassiker). Kravet för anmälan är minst fullföljt skidlopp 2014 (Vasaloppet 90km, Öppet Spår 90km eller Engelbrektsloppet 60km). Anmälan kostar då i mars 1750 SEK men är inte överlåtningsbar. Alla som följer anmälningsreglerna är garanterade en startplats under dessa 2 veckor."
Motala
#64
8 november 2014 kl 19:49
1 Gilla
Strålande info pebben. Tackar
1988 • Hisings Kärra
#65
10 november 2014 kl 18:54
Gilla
Ska cykla min första VR. Fick starttid 22.24!
Det tycker jag är bra.
Tanken var att min syrra skulle haka på men nu verkar det som hon inte kan.

Jag undrar om jag pallar o ta mig runt själv?
Rent fysiskt är jag inte så orolig. Det är det mentala jag tänker på.
Kommer jag bli uttråkad av o cykla själv?

Funderar på om jag ska träna med en klubb, men då måste ju den gruppen starta 22.24!

Jag kommer i vilket fall stå på startlinjen!
Mikael Jansson
1972 • Göteborg
#66
10 november 2014 kl 19:43
Gilla
Det finns många att cykla med utefter vägen så du kommer inte behöva trampa runt själv.
Ja det sitter i huvudet.
Jag har gjort det 2 gånger klarar jag det så klarar du det.
Se bara till så att du får många mil i benen innan.
1988 • Hisings Kärra
#67
11 november 2014 kl 11:34
1 Gilla
Känner mig lite lättad Mikael :)
Ja jag har hört något om minst 100mil innan?
Det kommer jag klara utan problem, förutsatt att man e skadefri..
1965 • Nyköping
#68
11 november 2014 kl 11:54
1 Gilla
Sitter i huvudet.. nja, har man inte cyklat alls innan lär man få problem - då räcker det inte med tjockt pannben. En fd arbetskamrat cyklade VR utan en mil innan. Han var sjukskriven i 2 veckor efter. År efter år ser man de som inte borde vara där längs vägarna, gående med typ 10 mil kvar... Det blir bara trist & dumt och ett personligt nederlag.

Eller som en bekant jag råkade på i Hjo.. Han sa och slog ned blicken "Det är nu en ren överlevnads fråga." Han bröt.

Cykla mycket innan! Ju fler mil innan desto roligare får du. Ta det lugnt uppför med hög kadens, även om det inte känns jobbigt så sliter backarna mer än man tror.

Cykla minst halva distansen i ett sträck innan - exempelvis Skandisloppet i Uppsala är ett mycket trevligt lopp om 167 km. Du får då också en kontroll på din cykel, klädsel, energi och andra intryck.
1977 • Falun
#69
11 november 2014 kl 11:59
2 Gilla
@Kristoffer Johansson:Cykla i alla möjliga väder och tider på dygnet för att få en liten känsla om hur det kommer vara.
Inte bara korta pass, utan även längre i sämre väder.
Då vet du hur din kläder kommer kännas m.m. och får på så vis även info om du behöver byta ut till något "bättre" (gör det i god tid innan, och inte någon vecka före.)
1984 • Nyköping
#70
11 november 2014 kl 12:36
Gilla
@Kristoffer Johansson: Jag cyklade mitt första VR (i år) helt solo och det handlar nog bara om hur tjockt pannben man har.

Det största "problemet" jag märkte var just tiden i sadeln och då kom jag in sub 10, så är djupt imponerad över dom som maler på i 12-15h. För var inte speciellt slut i benen (energimässigt) när jag kom i mål, utan träsmaken var inte att leka med och sen kommer den psykiska biten in.

Viggen ger bra tips och jag skulle nog rekommendera dig att ha betydligt mycket mer än 100 mil i benen 2015, om du vill vara säker på att det inte ska bli för jobbigt när det blir tungt.

Hade själv endast 2-3st långrundor (á ~15 mil) i benen, men hade däremot avverkat 300 mil under mars-juni.
1988 • Hisings Kärra
#71
11 november 2014 kl 13:04
Gilla
Jag har rätt så god cykelvana.
Cyklat i 4 år och ett antal 15 och 10mils motionslopp.
Så det känns ganska tryggt.
1983 • Halmstad
#72
11 november 2014 kl 15:12
Gilla
Jag tror nästan att det är lättare att köra själv än två personer. Med två personer måste man ta hänsyn till varandra hela tiden, men får inte fördelen av att kunna ligga i lä på samma sätt som om man är fler. Ensam är det också lättare att bita i en stund för att ta sig ikapp en lämplig klunga. Är man två blir man inte starkare än svagaste länken.

Sedan som de flesta skriver, cykla mycket i alla väder och se till att ha kört lite klunga och nåt motionslopp innan.
1967 • Mysinge
#73
12 november 2014 kl 01:05
Gilla
Pannbenet hårdnar med träning och erfarenhet. Viggen et al säger kloka ord. För att spränga gränser eller komma över trösklar eller tänja gränser kan det vara bra att utmana sig själv ibland med riktiga tokturer. Kräver litet förberedelser till att börja med, men som sagt lär du eller kroppen vad som behövs, allt bättre för varje gång.

Håller nog med om solokörning. Klungkörning är för stadsbor. ...Undrar om jag får nån reaktion på det! ;-))
Men det är gott att veta att nån i närheten kan hjälpa om det blir nåt elände.
1977 • Falun
#74
12 november 2014 kl 08:07
Gilla
Jag tränar mest själv för kunna lite på min egen styrka och hålla fart och kraft själv.
Däremot är det väldigt viktigt (tycker jag) att träna klungkörning för rätt vad det är så är man med i en klunga och då kan det vara väldigt bra att veta hur man kör/beter sig i en klunga, detta pga. säkerheten för alla.
Hur man kört i många klungor så får man in rutin på det och det sätter sig i ryggmärgen ;)
1975 • Staffanstorp
#75
12 november 2014 kl 10:20
Gilla
Ska också cykla min första VR och jag fick starttid 22:28.
Jag är anmäld själv och kommer antagligen cykla rätt mycket solo,
men jag antar att man kommer att komma in i lite klungkörning ändå. Jag har aldrig tränat med klubb eller kört klunga i några andra sammanhang, så nu funderar jag på hur mycket man behöver träna detta för att inte vara en allmän fara runt vättern?
1984 • Nyköping
#76
12 november 2014 kl 10:31
Gilla
@peter rydhagen

du bör nog ha cykla i klunga om minst 5-10 pers ett par ggr, så du tex vet vad som gäller och hur en belgisk kedja funkar (inte för att jag tror så många "hemmabyggda" klungor skulle köra det). Men det viktigast är nästan att veta "reglerna" som gäller vi klungkörning, snarare än att ha cyklat i en x mil.

För man kan vara en fara på vägen för samtliga om man inte vet vad man gör.

Första gången jag cyklade i klunga var jag livrädd för att "slicka" bakhjulet framför mig, men efter ett par ggr blev jag säkrare och säkrare och detta sparade mig mycket på VR då jag faktiskt visste hur jag skulle göra för att utnyttja de klungor jag passerade/passerade mig.
1975 • Staffanstorp
#77
12 november 2014 kl 10:42
Gilla
Jag har tagit kontakt med en klubb i närheten om VR-träning till våren, så det blir förhoppningsvis några rundor med dem och klungträning.

Det känns ju som om det finns en risk att huvudet inte är helt på topp framåt morgonen/förmiddag, så säkerheten bör nog prioriteras...
1984 • Nyköping
#78
12 november 2014 kl 12:29
1 Gilla
Låter som ett klokt beslut, för dessvärre är det faktiskt dom snabba klungorna som gör det osäkert för de övriga, snarare än det omvända.

För det är ju trots allt ett motionslopp, så man får ju ha med i beräkningarna att många ute på vägarna har ganska dålig koll på förhållningsreglerna.

Vet inte hur många gånger man fick höra "håll höger" på HVR i år när RoH-grupperna blåste förbi, trots att jag/vi låg maximalt höger...

Så är glad att jag ska cykla HVR och VR med starttid så jag slipper hinder på vägen :)

Pebben
1966 • Karlstad
#79
12 november 2014 kl 20:42
Gilla
Peter, det beror helt på vilket mål du har med ditt första VR. Mod du likt jag/vi ha som målsättning att min svåger ska ta sig runt. ja då behöver du inte träna klungkörning en ända gång innan VR. Du kan naturligtvis ah nytta av det. Men det är något helt annat. Har du däremot en SUB 10 i tankarna. ja då bör du köra klungträning med en klubb t.ex.

Sen är vi naturligtvis olika. Själv har jag inga problem att köra hela natten. jag ser den nästan som en ren fördel. jag slipper gå upp mitt i natten osv. Nu sätter jag mig på cykeln kl19:46 eller vad det nu blev för tid. Sen cyklar vi runt på ca 15 timmar. Vad kan gå fel? men som sagt jag trivs väldigt bra med den typen av cykling. Annars så skulle jag inte t.ex. sätta mig på cykeln kl19:30 och ta mig en singeltur runt Vänern, typ 45 mil. Det tar mig lite drygt 18 mil det. Så det går inte fort precis, men det är jäkligt gött.
1975 • Staffanstorp
#80
13 november 2014 kl 10:59
Gilla
Har inga tidskrav på mig själv i nuläget, bara ta mig runt och förhoppningsvis ha en positiv upplevelse med mig i mål.

Tänkte mer att en liten klunga kan vara räddningen när man är nere i en svacka, det är långt till nästa stopp och man behöver lite peppning/hjälp att ta sig upp igen.
< < < 1 2 3 4 5 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.