17 september 2014 kl 22:58
Redigerad 17 september 2014 kl 23:19
Robert Bylin skrev:
> Själv slog jag till och tryckte på köpknappen till den Ultimaten
Grattis till ett bra val, hoppas du blir nöjd med den.
> Vågade inte köpa den damcykelinspirerade Endurancen
Långtifrån alla recensenter tycker inte att Endurancen är som en "damcykel"
"the performance of a race bike but wraps it up with a geometry that won't leave you needing to book a chiropractor after each ride."
och
"In many ways the Endurance leans closer to a race bike in its handling, and this is noticeable when you're riding it."
Från:
http://road.cc/content/review/130346-canyon-endurace-cf-90-sl-road-bikePebben:
Jag har redan en cykel med 405mm reach, den känns kort med en 135mm tapp.
Det viktiga är förstås att cykeln, liksom ramen, passar åt cyklisten, men det krävs även bra egenskaper hos cykeln/ramen.
Därför är det inte rätt att jämföra Canyons kolfiberramar med Wilier Gran Turismo, Wiliern är inte ens på samma nivå som Canyon Ultimate Al, de har båda testats av tidningen Roadbike och Canyon Ultimate AL är både lättare, säkrare (dvs stabilare) och har bättre (mätbar) komfort.
Men läs de kompletta testerna själv, det står mkt läsvärt i dem:
http://www.roadbike.de Namnet på ramens etiketter, eller vilket land det ger associationer till är inte ngn som helst garanti för att cykeln, eller ens ramen, kommer att bli bra enbart pga det.
Åtminstone för den som, liksom jag, köper sin cykel för att använda den.
Redigerat:
Den uppdaterade (bla ännu lättare) Canyon Ultimate AL SLX-ramen finns i en strl med reach: 417mm (och stack: 617 mm). Den kostar 7495 SEK,
inkl gaffel, styrlager, styrtapp och en 2359:- komforthöjande sadelstolpe.
http://www.canyon.com/_se/roadbikes/bike.html?b=3582Hos Cykelmagneten kostar en Wilier GTR-ram 11400 SEK
http://www.cykelmagneten.se/ramset-c-626_667/-p-4259.html?zenid=7cabcd68b6443b0dd077288bf9dd3f63Varför skulle jag vara intresserad av en ram som inte passar mig, har sämre stabilitet, högre vikt och dessutom kostar mer?