Cykel Prylar 29 inlägg 10226 visningar

Välja racer ?

Björn Fredriksson
1981 • Kvibille
#1
11 september 2014 - 09:01 (Redigerad 11 september 2014 - 09:01)
Gilla
Tjena! Som så många andra vill jag ha lite köpråd!

Har cyklat i 3 år på en Occano (Stadium), den här tjänat sitt syfte väl, dvs att prova på racercykling för en billig peng. Har kört några 8-10mils lopp samt Halvvättern, cyklat från 50-60 mil 1a året till drygt 150 i år. Kör ganska mångsidigt med cykeln allt från pendling till jobbet (15km enkel resa) till 5-timmarspass.

Nu är det dags för en satsning på Vätternrundan 2015 (nånstans sub 10 i blygsam målsättning). Pryltokig som man är så måste ju även cykeln uppgraderas.

Min budget är ca 20.000 kr . Nuvarande cyklen har 105-komponenter så minst ett steg upp. Carbonram. Vill ha en "snabb" cykeln men inte för extrem.

Har fastnat för 3 alternativ och vill ha lite råd och tips/synpunkter på cyklarna, gärna från någon som har en. Eller ytterligare alternativ?

Canyon Ultimate CF SL 9.0 : Något över budget tyvärr men sugen ändå. Är den för "racig" för mitt användningsområde ? http://www.canyon.com/_se/roadbikes/bike.html?b=3587

Canyon Endurance CF 9.0: Tveksam till hjulen? Är den "racig" nog ? Endurance låter ju lite semestercyklingsaktigt....
http://www.canyon.com/_se/roadbikes/bike.html?b=3502

Willier GTR Ultegra. Det trygga alternativet med Cykelmagneten (garanti service etc) runt hörnet. Känner att de andra två är lite mer för pengarna men hoppas på rea :)
http://www.cykelmagneten.se/racer-c-626_627/-p-4097.html

Är helt rökt när det gäller mått och geometri etc, blir ju inget problem på Cykelmagneten och jag antar att man kan lita på Canyons system för att välja rätt storlek ?

Hilfe bitte!
< < < 1 2 > > >
1968 • Tolfta
#2
11 september 2014 kl 11:24
Gilla
Bild uppladdad av Fritz
Jag kan ju säga efter att ha testat/provat/anmält (kärt barn har många namn, skall jag lägga till någon mer synonym HåkanC?) Canyon Endurance CF i Berlin tidigara i år att mitt omdöme om dem var att "sätta sig på en Monark Karin och stick ut på en shoppingrunda" nu var det inte utrustningen och annat som gjorde att jag gjorde det omdömet utan pga att hojen var SJUKT bekväm, den är helt enkelt byggt för komfort och att ALLA skall kunna hoja på den.

Dock var mitt andra omdöme att "det här är ingen hoj jag skulle köra om jag skulle tävla" just pga komforten, igångdrag etc kan liknas efter en 70-tals diesel mercedes, dra inga liknelser med Mr Diesel nu (Jan Ullrich).

Så kortfattat din liknelse med "Semestercykling" är slående, dock är man ute efter komfort och köra länge och långt, så tror jag att det är få cyklar som kan slå Canyon Endurance CF 9.0

Med vänlig hälsning
Fritz
Karel Friedl
1954 • Göteborg
#3
11 september 2014 kl 11:49
Gilla
Jag har kört över 1 000 mil på min Willier GTR och mycket nöjd! En cykel som du kommer att gilla! (En cykeln som slår den är min Kina-hemmabyggda CX med skivbromsar – Wilier har numera också en sådan men den är dubbelt så dyr).
1966 • Tokholm
#4
11 september 2014 kl 14:31
Gilla
Benny Ranebjer
1956 • Ramlösa
#5
11 september 2014 kl 15:48
1 Gilla
Tjusig värre, Igino! Men prislappen är väl därefter? Är här ingen som vill rekommendera ngn cykel från Specialized, Cervèlo el Colnago?
1966 • Tokholm
#6
11 september 2014 kl 15:54
1 Gilla
Tjusig värre, Igino! Men prislappen är väl därefter?...

17.500 vill hen ha: http://www.fredrikshof.se/buy-and-sell/view/37361?listed_forum_id=Säljes
Björn Fredriksson
1981 • Kvibille
#7
11 september 2014 kl 15:54 Redigerad 11 september 2014 kl 16:00
Gilla
Stiligt, men begagnat är i prinicp uteslutet (om det inte är ett sinnesjukt klipp och jag känner personen som säljer, alt beg från butik) . Dessutom är den för liten för mina 184cm, men tack för tipset.

Tack också till Karel och Fritz för input.
1971 • Munka Ljungby
#8
11 september 2014 kl 16:11
Gilla
Björn Fredriksson
1981 • Kvibille
#9
11 september 2014 kl 17:41
Gilla
Själv är jag ju verkligen inget proffs, men jag drar mig för att köpa en cykel med såpass dyr växelgrupp som Di2 i den prisklassen. Inbillar mig att det betyder att ramen är sämre.
HåkanC
2000 • -
#10
11 september 2014 kl 18:08 Redigerad 11 september 2014 kl 18:09
Gilla
Jesper:
Jag tycker det ser ut som om White-cykeln har den "gamla" 10-delade 6770-gruppen.

När det gäller mekaniska grupper så skulle jag inte betala mer för Ultegra(68) över 105 (58)
Funktionsskillnaden är minimal, om ens det, den normala prisskillnaden (1000-2000:- mer för Ultegra) är bättre använda på hjul, däck o likn.
Där kan 1000-2000:- göra stor skillnad.
Åtminstone enl mig.

Björn Fredriksson
1981 • Kvibille
#11
11 september 2014 kl 18:27
Gilla
Håkan :

Mao skulle du rekommendera att köpa 105 varianten av cyklarna jag kollar på ?

6000 i skillnad på Ulitmate. Fast då får jag sämre hjul oxå å det går inte att ändra på Canyon....

3000 i skillnad på Endurance

3000 i skillnad på Wilier GTR

Nu rear de dessutom Endurance en smula såg jag...

Karel Friedl
1954 • Göteborg
#12
11 september 2014 kl 18:49 Redigerad 11 september 2014 kl 18:50
Gilla
Bild uppladdad av Karel Friedl
@Björn, jag skulle förhandla bra pris på denna Wilier GTS med skivbroms. Värd mycket i vårt blöta klimat. Stannar direkt utan att förstöra fälgar med grus vid inbromsningar.
Björn Fredriksson
1981 • Kvibille
#13
11 september 2014 kl 19:05
1 Gilla
@Karel

Har en hybrid med skivbroms som jag använder vid träning/pendling i dåligt väder, de få tillfällena jag tävlar får jag helt enkelt ta risken med lite högre slitage, har aldrig upplevt det som ett problem att få stopp på cykeln med vanliga bromsar. Tycker inte det känns rätt med skivbromsar på racern, så det är ett no no för mig.
HåkanC
2000 • -
#14
11 september 2014 kl 20:24
Gilla
Björn:
Några kr borde du kunna få för originalhjulen på Canyonarna när du säljer dem
och på så sätt få råd med ännu bättre hjul

Men och detta är ett viktigt men.
Det är STOR skillnad i geometri mellan de tre cyklar du funderar på,
både map sittställning (ffa stack o rech) liksom i den uppträdandeibestämmande geometrin (ffa gafflarna)
Vilken som är bäst för DIG kan bara DU bestämma.
Björn Fredriksson
1981 • Kvibille
#15
11 september 2014 kl 21:33
Gilla
@HåkanC

Självklart! Mest ute efter lite synpunkter på cyklarna i fråga, och om någon tycker nån är direkt olämplig för användingsområdet.

Även medveten om de stora skillnaderna, men har som sagt dålig koll på geometrier och vilken skillnad de olika "måtten" ger för verkligt utslag. Provat både GTRen och Ultimate och gillar båda, men lockad/nyfiken på den mer bekväma (teoretiskt) Endurace och hur mycket race man får offra för den mer avslappnade sittställningen.

Å är det som du säger att Ultegra ej är värt skillnaden mot 105 så lockar det onekligen att lägga 6000kr mindre....
Björn Fredriksson
1981 • Kvibille
#16
12 september 2014 kl 14:13
Gilla
Nån som kan hitta stack & reach på Wilier GTR ?
Benny Ranebjer
1956 • Ramlösa
#17
14 september 2014 kl 09:09
Gilla
Bild uppladdad av Benny Ranebjer
Angående mått på Wilier GTR. Vet inte om bilden blir läslig men testar iaf.
1963 • Trollhättan
#18
14 september 2014 kl 11:58
1 Gilla
Står också i valet och kvalet precis som Björn när det gäller att uppgradera sig på cykelfronten. Har också tittat Canyon Ultimate CF SL 9.0 och Canyon Endurance CF 9.0. Min erfarenhet när det gäller cykel är en hybrid, Nishiki Pro SLD som används dagligen som pendlarhoj.

Var såååå nära att klicka på köpknappen på en Canyon Endurance CF häromdagen när jag läste Fritz inlägg att Endurancen var som att köra på en damcykel till och med min cykelhybrid skulle kunna vara vassare och mer rejsig tolkade jag inlägget som, kan det vara så illa !!???

Jaha tänkte jag, då kan jag väl lika gärna slå till på en Canyon Ultimate CF SL 9.0. Läser Björns inlägg # 11 att det inte vara så bra hjul till Ultimaten. Är det mot Endurance som du jämför emot?

Om man köper en Ultimate för snabba och rejsiga pendlarturen samt för att köra några motionslopp, vad ska man då ha för hjul?
Eller är det ens någon idé att fundera på ett motionslopp med en Endurance?

/ En rådvill Robert
Björn Fredriksson
1981 • Kvibille
#19
14 september 2014 kl 15:51
Gilla
@robert

Du missförstod nog mitt inlägg. Jag menade att om jag väljer en Ultimate med 105-kompomenter istället för Ultegra så åker man även på sämre hjul. Alltså sämre hjul på Ultimate 9.0 än 7.0 Sen säger jag inte att de på 7.0 är dåliga för det.

Sitter ju lite i samma dilemma som du. Har haft fungret på köp-knappen hela helgen på en Endurace, för att tillslut bestämma att nej det blir Ultimate just pga att jag inte vet hur "orejsig" Enduracr är. Då är det helt plötsligt 6 veckors leveranstid på Ultimate... misär!

Blir till att åka till Cykelmagneten imorrn och se om det inte är dags för lite höst-rea på Gtr-en istället.
Karel Friedl
1954 • Göteborg
#20
14 september 2014 kl 23:09
1 Gilla
@Björn, förhandla till dig bra hjul och du blir garanterat nöjd med GTR!
< < < 1 2 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.