Cykel Prylar 32 inlägg 19973 visningar

Funderingar kring ramstorlek (Racer)

Mikael Larsson
1985 • Malmö
#1
4 september 2014 - 22:41
Gilla
Ska försöka få med alla uppgifter annars får ni säga till om jag missar något.

Är ute efter en uppgradering till min nuvarande hoj. Min nuvarande hamnar under kategorin komfort-racer och jag är nu ute efter en aggressivare - typ modell tävlingsram.
Har misstänkt att min nuvarande kanske är en storlek för liten men enligt guider ska ju en 55 matcha min längd 181. Dock tar ju oftast dessa guider inte hänsyn till skillnader mellan över- och underkropp.

Lite siffror om mig och nuvarande utrustning.

181 cm lång, innerben 84. Antar att jag är av modellen lång överkropp och korta ben.

Har inte hittat exakta siffror på min cykel (-12) men dessa siffror är från 2014 och tror de är rätt tillförlitliga.

55cm ramstorlek
stack 557 mm - reach 384 - topprör 536 (550 effektiv)
kompletterat med 120mm styrstam, då ligger styre parallellt med framnav ungefär.

När jag införskaffade min nuvarande så fick jag rådet av handlaren att navet skulle ligga framför styret.
Idag känner jag att för att få till en aggressiv och mer liggande position så bör styret ligga parallellt t.o.m framför navet - vad anser ni?

Den nya ramen jag tittar på har följande siffror
55cm ram - stack 545 - reach 388 - topprör 535 (550)
57cm ram - stack 561 - reach 393 - topprör 546 (560)

Egna tankar över valet är att den nya 55an är lägre vilket inte spelar någon roll för mig, jag får iof styret lägre vilket skulle kunna vara positivt. Reachen är 4mm längre men enligt diagrammet är topprören lika långa(?) - hur tolkar jag det?

Det som talar för 57an är att både reachen och toppröret är märkbart längre vilket skulle innebära att jag eventuellt kan minska min styrtapp ifrån dagens 120.
Däremot så är jag osäker på om fördelarna motiverar den högre stacken. Det innebär att jag inte kan sänka styret lägre än vad jag har idag och det jag som en negativ faktor eftersom jag troligtvis kommer behöva sänka den ytterligare.

Som ni märker flyter man lätt iväg i funderingarna och det behöver jag inte forumet för att göra - Desto viktigare är Era åsikter!
< < < 1 2 > > >
1966 • Tokholm
#2
4 september 2014 kl 23:10
Gilla
Jag är 185/86 och trivs bra med min 54:a, så jag har svårt att tro att du som är några cm mindre, både här och där, skall ha en ram som är 3 cm HÖGRE än min.
1952 • Vimmerby
#3
4 september 2014 kl 23:59
Gilla
Och jag är 186 med benlängd 90 och trivs bra både med min 58:a, som jag kör mest, och min 56:a. Har dock kort styrstam på 58:an.
På en 54.a sitter styret för lågt för mig.
1967 • Mysinge
#4
5 september 2014 kl 03:13
Gilla
Benlängd är viktig i sammanhanget, men 90 låter väldigt mycket. Insidan från golv till gren är det 80 cm för mig - bara måttade med linjal här - och jag är 184.

L skulle jag rekommendera, sadelhöjd om 181 cm lång och vi antar din "grenhöjd" till 75 cm. Ramhöjd 50 cm, från framkransarnas centrum till halva ramens överrör (det mellan sadel och styre).
1967 • Mysinge
#5
5 september 2014 kl 03:17
Gilla
Det smög sig in ett sadelhöjd, där. Jag tänkte rekommendera en sadelhöjd, men ändrade mig.
1968 • Tolfta
#6
5 september 2014 kl 05:44
Gilla
Det är alltid bättre att ha en längre styrstam än en för kort dito, mest för balansens skull. Jag med mina 192 cm över havet kör på 57:or (någon 59;a också) så jag håller med Igino och ifrågasätter verkligen om du skall ha en 55:a.

Med vänlig hälsning
Fritz
Mikael Larsson
1985 • Malmö
#7
5 september 2014 kl 14:11
Gilla
@Fritz #6

En mindre ramstorlek, exempelvis 53, skulle innebära att jag skulle behöva komplettera med en ännu längre styrstam. 120 känns ju inte extremt men det börjar kännas mycket med 130-140(?).

Min tolkning av ditt val av ramstorlek är att du har långa ben och kanske normal alt. kort överkropp eller extrem styrstam?. Personligen gillar jag utseendet av högt satta sadelstolpar men det skulle vara intressant o veta hur aggressivt Du sitter? Hur ligger styret i förhållande till framnavet?
Mikael Larsson
1985 • Malmö
#8
5 september 2014 kl 14:12
1 Gilla
@Fredrik #4 #5

?
Mikael Larsson
1985 • Malmö
#9
5 september 2014 kl 14:16
Gilla
@Igino #2

Jag vill inte ha en högre ram bara en längre, tyvärr så ökar ju ramarna proportionerligt i storlek.
Har du kompletterat med en lång styrstam?
1967 • Mysinge
#10
5 september 2014 kl 14:42
Gilla
Du ska mäta insidan på benet. Egentligen det viktigaste måttet, eftersom benet är vad du driver cykeln med.

Jag spekulerade i att ditt mått är 75 cm. Då bör ramhöjden, som mäts från centrum av vevaxeln till mitten på det övre ramröret, vara ca 50 cm. Men du måste mäta själv.

Den proportionalitet du tar som självklar... Ja-jo, men den skiljer sig åt mellan tillverkare och modeller. En långfärdscykel har ett långt övre ramrör. En tempocykel har kortare sådant. Ju kortare rör desto aggressivare sittställning så att säga.
Mikael Larsson
1985 • Malmö
#11
5 september 2014 kl 14:53
Gilla
@Fredrik #10

Det måttet har jag utskrivit som innerben i första inlägget, 84cm.

Förstår inte varför ett kortare topprör skulle vara bättre?

HåkanC
2000 • -
#12
5 september 2014 kl 17:51
Gilla
Mikael:
Kan du berätta mer om vilken ram/cykel det är du har nu?
För med de måtten på stack och reach som du anger i #1:
Stack: 557 mm
reach: 384 mm
är det inte en "komfort-racer", enl den vanliga definitionen åtminstone

Men för den som har (relativt) lång överkropp och (relativt) korta ben,
blir det lite annorlunda.
Precis som du redan har skrivit, jag vet för jag är själv i samma "sits".

Vilket märke är det på den ram/cykel du funderar på?
Det skulle vara intressant att veta, åtminstone för mig.

Om det inte MÅSTE vara en av just de två modellerna så tycker jag att du skall kolla på andra ramar efter en modell som dels har den reach du vill ha, min 395mm om jag har förstått dig rätt,
Men också med en lägre stack än din nuv, dvs <557mm

Åtminstone om du vill ha styret både lägre och längre i från dig.

Dessutom tycker jag att du är helt rätt ute när du vill ha en kortare styrtapp,
en så pass lång styrtapp som 12cm på en ram med så pass låg stack kan ge "spännande" upplevelser tex när du måste bromsa hårt samtidigt som du måste svänga hårt, typ nedför branta serpentinsvängar.

Har du kollat på Canyon Aeroad CF?
http://www.canyon.com/_se/roadbikes/series/aeroad-cf.html
en sådan i M(56) borde passa dina krav.

En sak till:
Jag tycker att du bör mäta upp stack och reach för din nuvarande ram.
Eftersom det fortfarande är ganska nya mått så stämmer inte alltid tillverkarens angivna med verkligheten.

1968 • Tolfta
#13
5 september 2014 kl 18:20
Gilla
Hallå Mikael,

Jag sitter själv på 81,5cm centrum vevparti till topp sadeln. Min innerbenslängd är 86 cm, mao inte speciellt långa ben, mer lagom tror jag :D De flesta styrstammar jag har är på 120/130 mm och jag ser alltid framnavet precis framför styret med någon cm mellan navet och styret. Mao perfekt enligt min bok. Men jag vet också att jag sitter rätt så "aggressivt" samt att jag borde köra på mina 59:or men jag gillar att ha sadeln högt och styret lågt.

Du kan kolla in de flesta av mina hojar på denna länk: http://bianchicollection.blogspot.se/p/cyklar.html

Med vänlig hälsning
Fritz
HåkanC
2000 • -
#14
5 september 2014 kl 19:08
Gilla
Bild uppladdad av HåkanC
För att tydligare se skillnaden i sittställning har jag gjort ett diagram medstack och reach för din nuvarande ram,
Canyon Aeroad CF
och Bianchi i 53-59cm
Mikael Larsson
1985 • Malmö
#15
5 september 2014 kl 19:52
Gilla
Bild uppladdad av Mikael Larsson
@HåkanC

Min nuvarande är Bianchi Impulso 2012.
http://www.cykla.se/files/itemimages/512/99ba9a50-01dc-4b5c-8aae-d60b34d34c7e.jpg

Nu har jag hittat denna under 2014 års kollektion men tyckte att den var nästintill identisk med 2012 och anledningen till att jag använder denna är för att vi har utsatta stack- och reachvärden. Har inga verktyg tillgängliga för att göra en korrekt och faktisk mätning.

Siffrorna jag har presenterat är för just Sempre/Oltre som du kanske räknade ut till slut och är även de cyklar som tilltalar mig mest.
Man kan ju snabbt utläsa antingen genom din bild eller mina siffror att det är åt rätt håll vi går om jag väljer en 55. Jag får en lägre stack och något längre reach men vi når inte 395 som du föreslår.

Angående styrstamen så var det ovant första gången men sen vänjer man sig och i dagsläget känner jag inget obehag över att använda en 120a men är väl tyvärr kanske lite skeptisk till längre.

Har kikat på Canyons Ultimate cf slx men när jag jämförde med Sempre's geometri insåg jag att det inte är det jag söker. Tyvärr lockar väl inte Aeroad direkt heller, dock hellre den utgående än den nya för 2015.
Mikael Larsson
1985 • Malmö
#16
5 september 2014 kl 20:06 Redigerad 5 september 2014 kl 20:07
1 Gilla
@Fritz

Jag har sett din samling (imponerande) men tyvärr bara genom datorn ;)

Jag är som bekant 181/84 men dock bara en sadelhöjd på 74. Vilket är det rekommenderade efter flera internet bikefits.
Med tanke på det har du din sadel väldigt högt.

Jag kan tänka mig att du sitter aggressivt, inget jag betvivlar, särskilt när du använder mindre ramar(?) som tillåter höga sadlar och lågt(!) styre.
I sammanhanget spelar ju inte styrstamen en så avgörande roll mer än att man flyttar fram armar/händer från kroppen.
Det kanske bara är smaksak som bestämmer hur lång reach och styrstam jag behöver men utifrån jag har läst så ska styret vara i höjd med eller framför navet vilket jag försöker eftersträva.
Som sagt smaksak eller finns det generella riktmått?
1968 • Tolfta
#17
5 september 2014 kl 20:32
Gilla
Kul att du kollar på en Bianchi ja har man väl haft en är det svårt att byta =)
Impulson är byggt efter Coast 2 Coast geometrin d.v.s. lite bekvämare och komfortabel sittställning, Sempre, Sempre Pro och Oltre har mer race och det är skillnad promise, har och haft alla dessa modeller (har sålt min C2C Via Nirone) de senare är mer precisa och kvicka i hanteringen, där att det kan vara skönt med en lite längre styrstam kombinerat med ett kompaktstyre, några exakta regler finns inte utan du är själv inne på svaret, en smaksmak, dock är nog alla rörande överens om att ju kortare styrstam desto sämre balans om det blir tekniskt.

T.ex. Magnus Bäckstedt kör med en extremt lång styrstam, på hans sista hoj fick de specialtillverka en sådan åt honom då längden inte finns att köpa. De delade helt sonika på två styrstammar och satte sedan ihop dem. Magnus väljer även han ramar som är snäppet för små, just för att få den aggressivare sittställningen. (intervju med mig för lite mer än ett år sedan).
Michael Olsson (Sv.mästaren) på frågan hur viktigt bikefit etc är så var hans kommentar: Sitt så att det känns bra och sitt inte för högt, detta för att få en bra rundtramp. (intervju med mig under ett års tid vid olika tillfällen)

Med vänlig hälsning
Fritz
Mikael Larsson
1985 • Malmö
#18
5 september 2014 kl 22:11
1 Gilla
@Fritz

Min bedömning är du helst skulle vilja se mig på en 53? Tror du inte den blir för kort?
Mikael Larsson
1985 • Malmö
#19
5 september 2014 kl 22:14
Gilla
@HåkanC

Vet inte om du hann se, ser eller inte ser bilden på ramen. Annars finns en bild med siffror här under knappen "Geometries" om du inte redan sett det.
http://www.bianchi.com/global/bikes/bikes_list.aspx?RangeIDMaster=124356&CategoryIDMaster=124362
1954 • Arboga
#20
7 september 2014 kl 12:01 Redigerad 7 september 2014 kl 14:23
1 Gilla
Det är stor skillnad på sittställning för motionär och elit. Och även personer med exakt lika kroppsmått kan behöva olika inställningar.

Bäst att gå till en cykelhandlare som kan prova ut cykeln.

Det finns på nätet sidor där man kan räkna ut storlek på cykel. Dessa ger dock bara ungefärliga värden. Liksom rekommendationer från andra här i tråden.

Jag själv har gjort ett felköp på en cykel, där jag efter mycket eget undersökande beställde en cykel efter alla konstens regler. Bara för att efter en tids cyklande komma underfund med att ramen var för stor. Så utan egen erfarenhet i dessa frågor, finns risk för felköp.
< < < 1 2 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.