Foruminlägg av Robert Rimmevik

< < < 1 2 > > >
#1
14 december 2009 kl 21:02
Gilla
Hej jag är helt ny på det här med cykling, jag har som mål att ta mig runt vätternrundan på runt 10 timmar för att jag inte ska behöva hålla på så ofantligt länge, men jag märker att jag inte klarar att hålla 30 km/h i mer än ett par mil. Så min fråga är hur mycket tjänar man på att cykla i klunga? Har hittills bara cyklat själv.
#2
16 december 2009 kl 21:04
Gilla
Tack Peter för ett riktigt bra svar. Det känns som att jag får flytta upp målet till 11 timmar då jag känner att jag ligger behagligt på dryga 25 km/h när jag cyklar själv. Sedan måste jag ju lära mig att cykla bra i klunga också men där känner jag några bra cyklister i stan som kan hjälpa mig. Men den tuffaste biten blir ju helt klart att hålla sig skadefri. Grundkonditionen ska nog vara ganska bra till våren då jag gjorde lidingö på 2.35 efter ett par månaders träning och kör skidor hårt inför vasaloppet och har i alla fall fått ihop ca 50 mil cykel nu i höst. Men det är klart en massa stakåkning hjälper väll inte cyklingen så mycket, jag får nog se till att cykla en del på gym i vinter.
#3
11 april 2010 kl 13:56
Gilla
Håller på att försöka hitta ett bra konditionstest men har inte lyckats, cykeltestet tycker jag är riktigt dåligt då jag är en dålig cyklist. Det som jag tycker borde funka någorlunda skulle vara ett joggtest där man räknar ut värdet gentemot maxpulsen, fast problemet där är också att ju mer jag tränar desto lägre maxpuls får jag. När jag började träna för 9 månader sedan hade jag 209 i max puls nu har jag 195.
#4
19 april 2010 kl 20:50
Gilla
Har jag fattat listan rätt så bör jag som väger 70 kg ha 7 bar. Jag har ett däck som har måtten 700-23c. Men på däcket står det minst 7 bar, så jag borde nog kolla mina däcktillverkare och inte michelin. Men det jag egentligen undrar över är vad som är normalt i tryckfall i däcken, nu har jag inte världens bästa pump men det verkar som att han tappar minst en bar första dagen. Är det olika kvalitet på innerslangar och ventiler vad bör man i så fall köpa, för ska man åka 30 mil så vill man ju trycket ska hålla hela vägen.
#5
21 april 2010 kl 20:13
Gilla
Jag märkte också att det far ut minst 1 bar när jag tar bort pumpen från ventilen. Är det normalt eller har jag en dåligt pumpmunstycke.
#6
3 maj 2010 kl 14:43
Gilla
Jag är ganska ny på det här med cykelträning. Jag köpte en cykel i höstas och har cyklat ca:130mil jag servade inte cykeln nånting dom första 50 milen och ingenting till vinterförvaringen och när jag tog fram den i våras lät hela cykeln hemsk. Då smörjde jag vevparti och kedja och växelreglage och drev. Efter det lät den mycket bättre men jag tycker fortfarande att den gnisslar och har sig en hel del. Jag har ganska svårt att hänga med dom 10 kg tyngre grabbarna när det går utför, är det normalt? Jag fick för mig att testa att smörja hjullagren och smorde i glipan där.Jag tyckte mig hänga med utför bättre efter det men det kanske bara var psykiskt. Jag har shimano wh-rs 10 hjul och vet ej om det gör någon skillnad att smörja lagren eller ej. Jag skulle vara tacksam för lite skötselråd över lag, visst kan man finjustera växlarna också om man har lite problem där eller bör jag lämna in cykeln på service.

Tack på förhand.
#7
4 maj 2010 kl 20:52
Gilla
Tack för tipset ska använda det imorgon när jag ska justera växlarna. Hur som helst så hänger jag med mycket bättre utför nu sedan jag smörjde vid hjullagren om det är smörjningen eller tightsen eller jag som blivit starkare det vet jag inte men det är mycket skönt i alla fall.
#8
22 maj 2010 kl 13:19 Redigerad 22 maj 2010 kl 13:21
Gilla
Jag började cykla med överdragskläder i början, Köpte sedan cykelkläder och tjänade in minst 1,5 km/h. Jag harvade på i 26 km/h i början nu har jag runt 170 mil i benen på drygt en och en halv månad, jag är ganska nertränad i benen men det som var 26 km/h då är nu 30 km/h.

Sedan måste jag nog hålla med Filip att belastningen på cykel är något helt annat än vad det är på löpning, jag har gjort ett löppass i år och fick ont i knäna efteråt satte mig sedan på cykeln efter nån dag och jag kände kände inget.

Sedan läste jag lite om mjölksyretröskeln på en annan tråd. Och jag måste säga att i cykling varierar den mycket mer än på löpning och skidor. Så är man riktigt seg i benen tycker jag inte man måste slita något nämnvärt på kroppen för att köra intervall och få lite mjölksyra. Men har jag vilat nån dag så kan jag köra på riktigt hårt utan att få mjölksyra och då blir det ju mer konditionsträning. Det kan ibland skilja 20 i puls vart mjölksyretröskeln ligger från dag till dag. och det skulle det aldrig göra i löpning och skidor. Jag skulle vilja säga att i mitt fall så är det oerhört mycket lättare att dra på sig mjölksyra i cykling.
#9
15 juni 2010 kl 22:15
Gilla
Vi är en grupp från Lycksele som också har siktet inställt på sub9 vi har tänkt att byta starttid och vi är 5 stycken. Vi har eventuellt en grupp med oss från tärnaby som också är runt 5 man men dom har redan en starttid runt fyra så vi har siktat in oss på deras tid men hittar vi en starttid med gott om plats så kan vi byta starttid allihopa.
#10
10 juli 2010 kl 07:46
Gilla
Jag håller på med klassikern och kan bara bröstsimm. Skulle vara intressant att veta vad som är en bra tid med bröstsimm i Vansbro eller en okej tid.
#11
2 september 2010 kl 20:46
Gilla
Jag skrev ett långt inlägg här nyss som av någon anledning inte kom fram, så jag försöker igen. Vi är ett gäng från lycksele som alla cyklade sub9 i år efter ett par månaders cykelträning. Vi hade verkligen sett fram emot att få starta i någon av sub9 grupperna nästa år men fick snopet se att alla starttiderna hade gått till cykelklubbar innan ens övriga starttider släppts. Vi hade siktat på sub8 med dom förutsättningarna, Vi hade gärnat startat en cykelklubb om vi bara hade fått veta det här i tid, jag vet att vi är bättre än många av dom 720 som fått dessa platser, borde det inte finnas ett seedningssystem för detta som det gör på vasaloppet, det kunde väll åtminstone gått ut ett mail till alla som gick under 9 timmar och som inte startade i dessa fördelaktiga grupper. Så nu är frågan kan vi samla ihop nog många bra cyklister på egen hand så att vi kan få samma fördelar som sub9 starterna, jag tror inte att vi är dom ända som känner sig blåsta.

Robert.
#12
3 september 2010 kl 21:23
Gilla
Det är ju inte direkt omkörningarna som är problemet utan bristen på draghjälp. Jag cyklade på 8,39 med 3 kisspauser och en vurpa, mitt mål till nästa år är sub8 men att få ihop ett sånt gäng blir nog riktigt svårt. Jag tog för givet att man hade kvalat in till en sub9 starttid och jag tror inte att jag är den enda. Denna orättvisa tror jag kommer göra att många snabba cyklister skippar vätternrundan vilket kommer resultera i att skillnaden mellan en start i sub9-grupperna och en traditionell start kommer att bli ännu större.
#13
4 september 2010 kl 18:37
Gilla
Har intresset ökat så pass för vätternrundan att man helt plötsligt fått fram 720 sub9 cyklister. Nu har jag bara cyklat VR en gång men brukar inte sub9 ligga nånstans bland plats 600 och hur många av dom är cyklister från en stor cykelklubb. Och att så många klarade sub9 i år beror väll på just sub9 starterna. Med tanke på det så borde dom kanske ha sub8.30 start istället för sub9 då tror jag att många fler skulle tveka på att starta efter kl 9:30. Men hur som helst är det någon stor cykelklubb som vill ha 5 stycken sub9 cyklister från Lycksele som distansmedlemmar så får ni gärna höra av er. Vi tränar klunga 2 ggr i veckan och snittar mellan 70-120 mil i månaden när snön försvinner. Vi var nybörjare alla utom en i år. Våra tider på VR var 8.33 , 8.33 , 8.39 , 8.46 och 8.56.
#14
6 september 2010 kl 19:16
Gilla
vad gjorde dom på på happy MTB för att få tillgång till platserna. man kunde väll tycka att detta forum borde fått en chans.
#15
11 september 2010 kl 11:44
Gilla
Låter som en bra idé Tomas. Som det ser ut nu så siktar vi på 4:40.
#16
24 mars 2011 kl 17:18
Gilla
Jag är ganska ny på cykel men har blivit hyffsat duktig ganska snabbt. Men jag har dålig koll på cykelsport och cykelträning. Jag känner mig ganska bekväm på en kadens mellan 85-90 och känner att jag personligen är effektivast där. Nu följde det med ett träningsprogram till en trainer jag köpte där inget pass utom ett står att man ska hålla 100 i pedal rate. Och det pass som inte håller minimum 100 är det endast ett par intervaller där man ska hålla 50 och trampa riktigt tungt. Men när jag håller 100 i kadens så sticker pulsen med cirka 10 slag jämfört med samma hastighet på 90 i kadens. Och då är min fråga vad har jag för nytta av att gå från 90 till 100 i kadens. Är det värt att cykla långsammare med mer kadens för att sedan bli lika snabb som innan eller blir man ännu snabbare på sikt med en högre kadens.
#17
26 mars 2011 kl 11:59
Gilla
Tack för svar. Blev faktiskt en hel del klokare på det. Jag kommer göra så att jag ligger runt 90 på normal distans och går upp mot 100 på intervallerna och ner mot 70 när jag kör mer åt styrka.
#18
8 april 2011 kl 19:28 Redigerad 8 april 2011 kl 19:30
Gilla
I april 2010 gjorde jag ett maxtest på 1,5 mil snittade precis 30 km/h och då hade jag bara cykeltränat lite på hösten innan. Två och en halv månad senare cyklade jag vättern på 8,39 med 3 pisspauser och 1 vurpa. Och då startade jag inte med någon sen sub9 start med massor av fördelar.
#19
11 april 2011 kl 13:40
Gilla
Jag var ute här om dagen och cyklade i hård byig vind. Medelvinden var 12m/s. i en brant nerförsbacke i 55 km/h och rejäl motvind började cykeln att vobbla. Det var väldigt obehagligt och jag var säker på att det skulle gå åt skogen, men jag lyckades få stopp på cykeln och vobblandet efter ett tag men det var minst sagt inte lätt. Nu är frågan är det någan annan som har upplevt detta och vad tror ni att detta beror på? Vore oerhört tacksam för svar, för just nu känns det ganska läskigt att sätta sig på cykeln igen.

Robert
#20
11 april 2011 kl 15:44
Gilla
Tack för svar. Kan en väldigt kort styrstam påverka uppkomsten av wobbling. Jag har den kortaste jag kunde hitta på marknaden. Styrlagret verkade det inte vara för det satt ganska hårt. Hjulen är inte direkt skeva men dom är inte helt exakta. Lägger jag bromsklossen nära så tar det emot lite på en 30cm långsträcka på varje varv, det gäller både bak o framdäck. vet inte om det är normalt. Testade idag igen med lite vind och då tyckte jag att det kändes ganska stabilt ändå. 55 km/h var inga problem. så det var kanske en kombination av väldigt hård vind och något annat. Jag har funderat på att köpa nya hjul, gör det någon skillnad mellan ett par 4000kr nya hjul och ett par 500 mil gamla 1000kr hjul.
< < < 1 2 > > >