Foruminlägg av Kristoffer Hansson

< < < 1 2 3 4 > > >
#1
27 december 2019 kl 16:02
9 Gilla
Här kommer mina erfarenheter av Next%. De är odelat positiva och har medfört att jag på kort tid tagit min löpning till helt nya nivåer. Det gäller både sett till motivation samt prestation.

Bakgrund och förutsättningar:
Pga vadproblem har jag har jag haft svårt att springa mer än cirka två-tre mil per vecka de senaste tre åren. Snittet för samma period har varit ungefär 25 km per vecka.

Min första kontakt med Vaporflys:
Jag köpte ett par 4% i somras men de passade inte. De upplevdes alldeles för trånga i framfoten så jag returnerade dem omgående. Jag köpte Istället mitt första par Next% i september. de var fortfarande rätt trånga i passformen men jag beslöt mig för att chansa. Första passet kändes väldigt annorlunda. Som att springa på styltor. Dessutom var det en svampig känsla att promenera med dem. Därutöver höll de tårna på plats väldigt omilt. Det stod dock omgående klart att dämpningen var helt fantastisk. Oavsett om jag landar på hälen, mittfoten eller framfoten. Framförallt är det den magiskt fina dämpningen i mittfoten som jag uppskattar mest. Många skor har ok dämpning i bakre delen men dålig mitt i. Next% har grym dämpning över hela skon varför jag tror den passar alla löpsteg bra. Kolfiberplattan fördelar dessutom dämpningen över en större yta och stötar från vassa stenar etc når inte fram till fotsulan, något som varit ett stort problem med mina tidigare skomodeller. I min storlek, 45, väger varje sko ca 208 gram. De känns fjäderlätta på fötterna.

Dämpningen medförde att mina vader inte blev lika belastade varför jag omgående kunde öka volymen. Framför allt på grund av detta, men även med hjälp av regelbunden massage, stretching, foamrolling etc har jag lyckats öka veckovolymen från 25 km / vecka till ca 80 km per vecka med flera toppar på 100km+ per sjudagarsperiod. Och denna ökning på blott tre månader!

Resultaten kom omgående. Efter fyra veckor med över 50km / vecka i snitt (fördubbling av tidigare mängd) sänktes mitt gamla PB över 5km från 18:27 till 17:53. Efter ytterligare ett par veckor med en höjning till 75 km per vecka krossades mitt fem år gamla PB på milen från 38:24 till 36:57, trots tuffare bansträckning.

Jag springer nu mer än 90% av all min löpträning med Next%. Det först införskaffade paret är nu uppe i 894km. De håller fortfarande ihop. Jag har inte märkt av någon försämring av dämpningen. Det är möjligt att försämring finns där men det är inget jag märkt av. Om jag alternerar med mina helt nya Pegasus turbo 2 så känns pegasusen som en träsko i jämförelse med mina nästan 90 mil gamla Next%.

Skorna håller väl för löpning på ”ren” asfalt men slits snabbare på grus. Framförallt tävling på grus i nedförsbackar sliter riktigt hårt på sulan.
Tyvärr har det blivit ett stort ”sår” i skummet i bakre delen av ena skon, men det uppstod redan efter ca 20km, och det under tävling på asfaltsunderlag. Därefter har det blivit värre och det finns en risk att detta blir det som begränsar skoparets livslängd. Det är skummet i den bakre delen som är mest känsligt. Gummit i framfoten håller ihop väl men efter närmare 100 mil så börjar grus sätta sig i gummit och göra märken i skummet.

Jag tror att skorna har en potential att hålla uppåt 200 mil om bara springer asfalt. Möjligtvis att de håller sämre om man väger mer eller har ett annat löpsteg. Mina erfarenheter baseras på landning på mittfot eller häl men jag kör en del backe också med hög belastning på skons främre del. Min vikt är ca 76 kg.

Övriga reflektioner:
Vid minusgrader måste jag springa direkt när jag kommer utanför dörren, annars blir jag kall om tårna och det är svårt att få upp värmen. Ovandelen är väldigt lätt och tunn men det innebär att det snabbt blir kallt om man inte håller sig löpande i kallt väder. Det har gått bra att springa trots lätt halka men jag har undvikit att springa vid riktigt halt underlag.

Pga att de är så höga i konstruktionen och mjuka i dämpningen går det inte att ta kurvor snabbt. Jag måste ta ut kurvorna så mycket det går på tävlingar. Detta är inget problem på träning men på tävling måste jag planera linjen inför kurvan.

Jag har inte upplevt att det är lätt att ”stuka” fotleder pga den höga och relativt ostabila konstruktionen. Det var en farhåga jag hade men av någon anledning känns det som att det tar så pass lång tid för skon att vika sig i sida att man hinner parera för ojämnheterna på andra sätt innan man ”tänjer” ut leder. Eller så har jag bara haft tur hittills.

Skorna sitter som jag nämnde inledningsvis väldigt tight och ovandelen sitter direkt mot sulan utan någon ”uppbyggnad” mot kanterna. För mig som har långa tår innebär det ett högt tryck mot tår och tånaglar. Efter varje längre tävling har jag tappat en tånagel...

Skorna torkar väldigt snabbt. Även om jag spolat de under vatten på kvällen för att göra rent dem har de hunnit torka över natten.

Skosnörena håller ihop bra och med dubbelknut har de aldrig gått upp under ett löppass. Plösen är väldigt lätt och lite fladdrig och det kräver lite pill varje gång jag sätter på skorna för att inte plösen ska vika sig dubbelt någonstans. Det finns en mjuk kant i hälkappan som håller fast hälen och för mig har detta fungerat utmärkt, även om jag antar att en sådan kant kan bli problematisk för vissa löpare.

Skorna är väldigt dyra men så är de också smått revolutionerande. Jag förstår att Nike tar ett premiumpris. Trots att jag sprungit 90 mil blir milkostnaden i skoslitage högre för mig att springa till jobbet än vad det kostar mig att köpa engångsbiljetter med SL (jag har 12km till jobbet enkel väg).

Slutsats:
Dessa skor är fantastiska. Jag har aldrig upplevt något liknande tidigare och har på kort tid kunnat tredubbla löpvolymen samtidigt som mitt löparintresse nått nya höjder. Därmed har också resultaten på tävlingar kommit per automatik. Trots att de är väldigt dyra i inköp har de för mig varit värda varenda krona. De nackdelar jag beskrivit i inlägget övervägs tiofalt av skornas fördelar!
#2
27 december 2019 kl 17:40
2 Gilla
1. Min plan är att all min träning ska kunna rymmas inom pendlingsträningen. Jag tycker det är oerhört svårt att få in träning på övrig tid när man har små barn och jobbar heltid etc. Jag har börjat springa till och eller från arbetet och har 12 km enkel väg. De senaste veckorna har det blivit ca 6-7 sträckor per vecka. På ett år sikt är planen att kunna springa 8-9 sträckor per vecka samt köra ett pass på lunchen för totalt ca 120 km per vecka.
2. Jag springer oftast samma väg då det är svårt att få tid att förlänga distansen. Gör mindre ändringar ibland för att slippa springa samma väg varje gång. Jag har kört ett intervallpass på lunchen varje vecka och en 5km tävling varannan lördag, dvs kvaliten utanför pendlingsträningen. Men planen på något års sikt är att köra tröskelpass 2-4 gånger per vecka som del av pendlingslöpningen.
3. Jag springer med ryggsäck varje dag med arbetsdator, matlåda och ombyteskläder. Jag har ett par-tre kostymer på jobbet som alltid hänger där. Äter frukost på morgonen hemma vilket innebär att det inte finns något behov att äta mer direkt efter passet.
4. Absolut. En snabb ökning av mängd har föranlett en lika snabb förbättring av tider. På ca två månader med en gradvis ökning från 25 km till 75 km per vecka förbättrade jag mig på milen från 39:10 till 36:57! Trots samma eller mindre mängd kvalitétslöpning.

Ett tips är också att transportträna även till andra ställen än jobbet. Förra helgen sprang jag exempelvis till en familjemiddag tur och retur istället för att åka kollektivt, blev 22km och det gick dessutom ett par minuter snabbare per väg än att åka med SL!
#3
27 december 2019 kl 18:17
1 Gilla
#14 Tack.
Det tar mig ca 45-50 min att åka kollektivt i rusningstid. Och ca 60 min att springa. Så det tar drygt 10 min längre tid att springa per sträcka jämfört med att åka kollektivt samt därutöver 15-20 min för dusch och ombyte väl på jobbet.
#4
28 december 2019 kl 12:20
Gilla
#1031: Jag överpronerar själv (måttligt) och har haft skor med pronationskil de senaste 10 åren. Övergången till Next% (helt neutral) samt min stora samtidiga mängdökning gav mig massiv värk och mycket smärta i fotleder och insidor av underbenen. Det tog runt 8 veckor innan det började kännas bättre. Jag körde en hel del alternativträning med fotledsstyrka och vattenlöpning de första veckorna för att främja övergången till neutrala skor. En mer långsam tillvänjning av nya skor är givetvis att rekommendera. Om man kan anta att den extrema dämpningen exempelvis möjliggör längre tid till stötrelaterad utmattning i muskulatur torde de vara extra lämpliga för ironman. Kanske finns det någon långdistanstriathlet här på forumet som kan bidra till diskussionen?
#5
9 januari 2020 kl 22:23
1 Gilla
Även om jag har runt tio par löparskor så roterar jag enbart mellan två par för distanslöpningen: Mina gröna VF Next% och mina rosa VF Next%.
#6
9 februari 2020 kl 19:17
Gilla
Jag har alltid varit en ganska extrem kvällsmänniska.

Samtidigt gör jag konsekvent mina absolut starkaste tävlingar på morgonen, utan frukost, på ”tom” mage. Jag får mycket sällan till ett bra tävlingslopp på eftermiddag eller kväll. Det slutar nästan alltid i att jag stumnar i ”förtid”.

Så det går inte att dra slutsatsen att bara för att man är ”nattaktiv” springer man långsammare på morgonen. Men däremot springer jag ofta dubbla distanspass och intressant nog känns dagens andra pass nästan alltid lättare än morgonpasset. Även mina obligatoriska skadekänningar brukar vara mildare på dagens andra pass, vilket är intressant.

Det som Janne Bengtsson nämnt angående Kalle Berglunds skilda laktatnivåer på förmiddag respektive eftermiddag är givetvis väldigt intressant i sammanhanget. Hmm, jag kanske behöver investera i en egen laktatmätare :)
#7
15 februari 2020 kl 14:10
1 Gilla
Det finns forskningsstudier som påvisar skillnader i dygnsrytm mellan olika individer, troligen genetiskt betingat. Utifrån ett evolutionärt perspektiv är det tämligen självklart att en grupp av individer har en fördel av att några är kvälls/nattaktiva, medan andra är aktiva på morgonen. En sådan grupp har större möjlighet att värja sig mot angrepp under större delen av dygnet. De grupper som inte hade det hade mindre sannolikhet att överleva varpå individerna inte i samma utsträckning kunde föra sina gener vidare. Då dagens människor har samma genuppsättning som våra förfäder är det inte konstigt att vissa av oss har svårt att sova före kl 01.00 på natten medan andra lätt somnar redan vid 20.00, oavsett omfattning på aktivitet under dagen. Att dagens samhälle är uppbyggt enligt en viss tidsram är troligen missgynnsamt för en icke oansenlig andel av befolkningen. Oavsett om det gäller att skriva en tenta på morgonen eller att springa en löptävling på kvällen.
#8
18 februari 2020 kl 18:35
Gilla
Intressant diskussion. Såklart helt omöjligt för alla att komma överens. Bara en sådan sak som att definiera rättvisa i en genetiskt extremt orättvis värld. Eller komma överens vad det är vi jämför mot när vi pratar procentuella förbättringar. Eller vad som redan funnits och vad som egentligen är nytt. Och vad är det egentligen man vill förbjuda, och vilka blir de negativa effekterna av just de gränser man för stunden valt?

Jag tycker mig dessutom observera flera direkt felaktiga, tvivelaktiga eller snedvridna påståenden i den artikel som det tidigare länkades till i denna tråd.

Jag funderar på om jag ska lägga tre timmar på att skriva ett längre och seriöst inlägg i denna diskussion eller om jag ska lägga den tiden på att springa istället...

Jag sticker nog ut och springer istället (i mina Vaporflys). Ciao.
#9
18 februari 2020 kl 18:37
2 Gilla
(och varför bry sig om hur man ser ut när man springer - vi borde väl vara glada åt att i vart fall en liten andel av våra medmänniskor springer överhuvudtaget)
#10
25 februari 2020 kl 20:11
Gilla
#1129: Vart då någonstans?
#11
25 februari 2020 kl 21:01
Gilla
#1131: Ok, tack. Jag undrar hur stort (eller rättare sagt litet) antal skor Nike Sverige får in varje vända. De tar ju ofta slut på någon eller några få timmar. Det är troligt att Nike skulle kunna sälja flera gånger fler par om de bara kunde leverera tillräckligt. Tidigare undrade jag om det var en medveten strategi för att kunna hålla uppe priset. Men det känns mer tveksamt eftersom de snart ett halvår senare, trots att konkurrenter börjar sälja sina ”motsvarigheter”, fortfarande släpper så litet antal. Tar det så lång tid att ställa om produktionen? Jag menar, det måste vara väldigt ineffektivt att tillverka och saluföra mängder av modeller med begränsad efterfrågan samtidigt som en specifik modell säljer som smör.

Kan det vara så att de lägger allt krut sedan en tid tillbaka på AlphaFly? Och denna gång ser till att kunna tillverka tillräckliga mängder från start. Det finns väl goda möjligheter att det blir ett hysteriskt tryck på AlphaFlys hela 2020?
#12
28 februari 2020 kl 12:17
Gilla
#1133: Jag tänkte snarare på att de i detta nu kanske tillverkar upp ett lager inför lansering.

En annan aspekt är om skoproduktionen hos Nike blir lidande med avseende på Covid-19? Mina Pegasus är inte tillverkade i Kina men på Next% framgår Kina som tillverkningsland.
#13
28 februari 2020 kl 12:25
Gilla
Flopp tror och hoppas jag verkligen inte det blir. Men det kan konstateras att för två av tre AlphaFly-modeller har en stor andel av ZoomX i hälen bytts mot React.

De har samma upplägg på Pegasus turbo 2 (som jag har ett par av) och de skorna upplevs stenhårda i jämförelse med Next%. Pegasus har å andra sidan klart lägre stack-height. Om Alpha Fly har sämre studs i mittfot och bakre del än Next pga react-skummet får man väl springa distanspassen i Next och fartpassen i AlphaFly.
#14
28 februari 2020 kl 18:15
Gilla
#74: Du har helt rätt, jag var slarvig med benämningen. Det var Tempo Next% och Tempo Next% FlyEase jag syftade på, men de ser ut att vara väldigt lika AlphaFlys i konstruktionen (syskonmodeller). Den ultimata skon för mig är en Next% som också klarar av lite sämre underlag, och där har de uppenbarligen tagit ett kliv framåt med tempoversionerna. Det olyckliga är då att de inte även har ZoomX i hela sulan, poängen med den grövre slitdelen (yttersulan), går förlorad för mig om dämpningen blir sämre pga React.
#15
29 februari 2020 kl 19:21
Gilla
Alltid svårt att ge feed-back på någon annans upplägg. Något att fundera över:
- Backträning kan du få in i den vanliga transportlöpningen. Kör inte för hårt bara, det ska inte slita. Du kan också lägga in några stegringslopp i transportlöpningen.
- Kanske kan du lägga in något eller några fartavsnitt på långpassen, och minska på veckans övriga kvalitétspass.
- Var försiktig så att du inte kör för många av, eller för hårt på, intervallerna. Samma med löpningen i måltempo, kör inte för mycket mängd i hög fart om du inte är van.

Kontinuitet och försiktig progression är nyckeln. Om du började springa regelbundet så sent som i december får du vara väldigt lyhörd på kroppen. Var inte för fixerad vid att uppnå veckans alla pass om du är för sliten.
#16
29 februari 2020 kl 19:35
1 Gilla
Är lite orolig för att Berlin halvmarathon i början av april ligger i farozonen.

Allt sammantaget undrar jag om det inte finns fog att tro att alla de många åtgärder som iscensätts världen över riskerar att få större skadeverkningar än själva viruset.
#17
29 februari 2020 kl 22:56
2 Gilla
Laddade just ned Folkhälsomyndighetens rapport för Influensastatistiken 2017/2018. Över 1000 svenskar dog på en säsong. 5% av laboratoriefallen avled (de flesta inte testade).

Pröva att byt ut ”Corona” mot ”Influensa” i all nyhetsrapportering - fundera sedan på om det är rimligt att 1000 miljarder går upp i rök bara på stockholmsbörsen.

Tycker sjukt synd om de som hade planerat att springa Tokyo marathon som nu blev inställt. Och tänk om OS blir inställt?
#18
3 mars 2020 kl 21:32
1 Gilla
#1152 / 1153: Även om man bör vara väldigt försiktig med andras anekdoter (inklusive mina!) kan jag personligen stämma in i vad David Nilsson säger. Jag har gått från att inte kunna springa mer än ca 2,5-3 mil per vecka i snitt i vanliga* skor till 10-12 mil per vecka i Next%. Och denna stegring är gjord på bara några få månader. Trots en fyrdubbling av volym har jag mindre besvär med ben/vader samt fotleder nu än innan.

Det känns rimligt att tro att för motionären som kan dubbla eller fyrdubbla sin distans genom att börja springa i Vaporflys så ger mängdökningen bättre effekt än skornas bidrag till bättre löpekonomi. En elitlöpare kan givetvis inte dubbla sin redan höga distans, men de kan istället köra hårdare på träningen utan att skada sig, vilket ger samma effekt.

*Typ Pegasus Turbo 2 och andra i relation till Next% ”stumma” skor.
#19
5 mars 2020 kl 00:13
2 Gilla
#1159: Jag har skrivit en recension efter ca 1000km med mina första Next% för ett antal sidor sedan. Kort sagt så håller skorna bra i ovandelen men slitstyrkan i Pebax-skummet är kass. Den främre slitsulan håller ok men stenar börjar ta sig igenom även den efter 50-75 mil. Om man håller sig till rena asfaltsunderlag utan grus tror jag att de kan hålla 150mil. Nästan alla skador på mina 1100km+ Next% har skett på grusunderlag, men även när jag sprungit på kanter av brunnslock etc. Ett par gånger har jag tagit fram limmet och limmat ihop delar av skummet som börjat lossna (lagningarna har hållit ihop). Egentligen skulle man limma på en mer slitstark yttersula efter 500km.

Jag har även börjat skönja nötningar i ovandelen (vaporweave). Går det hål där vete tusan om inte skorna måste pensioneras.

Jag kanske lägger ut lite bilder på hur mina 110mils respektive 60 mils Next% har slitits.
#20
5 mars 2020 kl 21:06
Gilla
#1161: Inte helt lätt att svara på. Man skulle behöva testa med något mätverktyg. Jag tyckte absolut att det fanns en liten skillnad när jag började använda mitt andra par. Då hade det första gått över 90 mil. Men jag vet inte hur mycket som är placebo och hur mycket som är faktisk försämring av materialet?

Vid direkt jämförelse med mina andra löparskor blir skillnaden mycket uppenbar. Mina ca 110 mil gamla Next känns mycket spänstiga och väldämpade jämfört med mina nästan helt nya (5mil) Pegasus Turbo 2 (mittfotslandning). Pegasusen känns stum (till och med hård!) i jämförelse. Så utifrån denna aspekt håller Next sin karaktär väl över 100 mil.
< < < 1 2 3 4 > > >