Foruminlägg av Peter Rydhagen

< < < 1 2 > > >
#1
12 november 2014 kl 10:20
Gilla
Ska också cykla min första VR och jag fick starttid 22:28.
Jag är anmäld själv och kommer antagligen cykla rätt mycket solo,
men jag antar att man kommer att komma in i lite klungkörning ändå. Jag har aldrig tränat med klubb eller kört klunga i några andra sammanhang, så nu funderar jag på hur mycket man behöver träna detta för att inte vara en allmän fara runt vättern?
#2
12 november 2014 kl 10:42
Gilla
Jag har tagit kontakt med en klubb i närheten om VR-träning till våren, så det blir förhoppningsvis några rundor med dem och klungträning.

Det känns ju som om det finns en risk att huvudet inte är helt på topp framåt morgonen/förmiddag, så säkerheten bör nog prioriteras...
#3
12 november 2014 kl 20:33
Gilla
Om fyra minuter efter räknas som samtidigt så startar jag då. :)
#4
13 november 2014 kl 10:59
Gilla
Har inga tidskrav på mig själv i nuläget, bara ta mig runt och förhoppningsvis ha en positiv upplevelse med mig i mål.

Tänkte mer att en liten klunga kan vara räddningen när man är nere i en svacka, det är långt till nästa stopp och man behöver lite peppning/hjälp att ta sig upp igen.
#5
13 november 2014 kl 13:07
1 Gilla
Tackar för infon!

Det är med lite skräckblandad förtjusning man ser fram emot VR, men det ska bli roligt!
#6
19 februari 2015 kl 13:48
Gilla
Jag är ny i sammanhanget, men i höstas gjorde jag precis som du. Skaffade en Rose pro sl i höstas och behöll min gamla cykel till vardags. Hade funderingar på att skaffa en CX men ångrade mig till slut. Fungerar hur bra som helst. Ska jag lämna barnen med cykelkärran eller bara ta den vanliga cyklingen till jobbet, 1,3 mil enkel, tar jag min sjösala och det känns ok. Men när racern åker fram till träning eller lite längre turer så känns det mycket bättre!
Nu är jag ju då ny i detta sammanhanget, men racer känns väldigt prisvärd och jag har absolut inget att klaga på. Var lite av en aha-upplevelse första rundan, kan det kännas såhär att cykla?!
#7
3 mars 2015 kl 23:48
Gilla
Hej
Jag har en Rose pro sl-2000 med 5800-komponenter. Jag är rätt ny i denna sport, men jag har fastnat rätt rejält. Jag är väldigt nöjd med cykeln som helhet, men känner att hjulen är den mest svaga punkten för tillfället. Jag har xtreme airline4 hjul idag, och det känns som om det är Rose's enklaste hjul som ska tåla mycket belastning (vägde 115 vid beställning - 105 idag).
Har ni några tips om man lägger en budget på 4-5000?
Om man dubblar, är det att kasta pärlor för svin? (Om man ser till vilken cykel de ska sitta på och vem som cyklar på den) Såg tex att Erland "reade" ut Spinergy, eller det är ny cykel som gäller då för att höja allt ett eller två snäpp?
#8
4 mars 2015 kl 12:53
Gilla
Jodå, att det är träning som ger mest effekt är jag fullt medveten om, men funderingarna gäller mer om och hur mycket kan man vidareutveckla denna cykeln/ramen. Chansen är nog rätt stor att jag fortsätter utan att ändra något, men om jag skulle ändra, vad ger mest effekt ut? Och där tror jag att det är hjul/däck som är svaret. Frågan är ju då vad känns rimligt och vilka alternativ finns där?

Idag cyklar jag på 25 mm conti GP4000s och de känns väldigt bra. Men jag ska definitivt kolla om jag får plats med 28or.
#9
4 mars 2015 kl 14:24
1 Gilla
Började i måndags och fick första punkteringen för året i måndags :)
#10
4 mars 2015 kl 21:32
Gilla
Det är inte cyklingen som skulle upp ett snäpp utan cykeln. Cyklingen får man ju stå för själv :)
Frågan gäller nog mer, förutom handfasta tips på hjul, hur mycket kan man lägga på att förbättra vissa komponenter innan man borde lagt dem på en ny cykel? Är det försvarbart att lägga 4-5000 på hjul till en cykel som kostade 11000?
Tack för alla länkar!
#11
4 mars 2015 kl 21:35
Gilla
Men du har nog rätt att det är känslan jag letar efter. Jag har fått en känsla av att hjulen inte är 100 procentiga idag, kan dock inte sätta fingret på varför.
#12
5 mars 2015 kl 14:41
Gilla
Såg att Spinergy Xaero lite bladed var testade för cyklister upp till 180 kg, så det hade ju fungerat. Lite dyra dock....
#13
5 mars 2015 kl 16:04 Redigerad 5 mars 2015 kl 16:06
Gilla
@Håkan
Så tex detta är ett bra val om man vill lägga lite mer men inte ruinera sig helt? (bara nästan...)
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=2;product=70921

Hittar inte så många färdiga hjulset med ztr alpha 400-fälgar.

Frågan är om n+1 är tillräckligt :-)
#14
7 mars 2015 kl 23:31
Gilla
Låter väldigt bra tycker jag! Plånboken är lite mer skeptisk, men jag tror att jag vinner :-)
#15
8 mars 2015 kl 21:15
Gilla
Fulcrum ser riktigt fina ut, men de har tyvärr en maxvikt på 108 kg så jag ligger lite för nära för att det ska kännas bra.
Någon som har bra erfarenhet av några tungviktarhjul?
#16
12 mars 2015 kl 14:46
1 Gilla
Såg att man kan få fulcrum racing zero 2-way fit, ultegrakasett, schwalbe one tubless och en flaska punkaskydd för 890 eurpå starbike. Inte så illa faktiskt.
Byter man ut hjulen till fulcrum racing 3 2-wayfit så är det 620 eur.
#17
22 mars 2015 kl 12:56
Gilla
Om man får räkna med cykelpendlingen till jobbet (oftast med racern) är jag nu uppe i 53 mil.
#18
14 april 2015 kl 19:14
Gilla
Nu är 100 mil passerat. Hoppas jag kan få till minst 100 till innan VR.
#19
11 maj 2015 kl 10:52
Gilla
Jag var ute igår/inatt och testade mitt lyse inför min första vättern, har starttid 22:28. Gick över förväntan faktiskt, såg bättre än jag trodde att jag skulle göra, även om utförskörningarna i skogspartierna för lite respekt med sig.
Har en B&M ixon lampa. http://www.bike-discount.de/en/buy/busch-mueller-ixon-iq-premium-led-accumulator-headlamp-139355
#20
1 juni 2015 kl 08:39
Gilla
236 mil, så det känns rätt OK för vättern. Blir nog en lite lugnare träningsvecka framöver så jag landar nog runt de där 250 jag siktade på i förväg. :)
< < < 1 2 > > >