Kroatien, sommaren 2019

I slutet av juli åkte jag och min familj till den kroatiska halvön Istrien på semester. TUI Family Life Bellevue Resort ligger fantastiskt fint precis vid Adriatiska havet utanför den lilla byn Rabac. Det var en all inclusive-resa vilket innebar en mängd aktiviteter att välja på, barnklubbar, härliga frukost- lunch- och middagsbufféer och utöver det obegränsat med annan god mat och dryck mellan måltiderna för den som vill.

Vi åkte dit för att njuta, umgås, bada, leka och ”bara vara”. Men nuförtiden i mitt ”bara varande” ingår träning. Jag packade med mig löparskorna och hade bestämt mig för att vara aktiv även på semestern, vilket hade varit otänkbart för mig för ett par år sedan. Träningspassen, vattengympan och den fantastiska miljön för löpning hade tidigare gått mig obemärkt förbi. Men nu är det andra tider!

Ett par av dagarna startade jag med ett Bodybalance–pass som var en blandning av yoga, pilates och tai chi och avslutades med avslappning. En mysig start på en ny dag. Träningspassen hölls utomhus på denna fridfulla och vackra plats.

Morgonen efter ett poolparty kan det vara skönt att komma i balans med ett Bodybalance-pass.

Det är något speciellt med kaffe och croissant. Jag äter nästan aldrig croissant hemma i Sverige, men alltid utomlands.

En morgon smög jag ut innan de andra hade vaknat och joggade 5 kilometer längs den fina strandpromenaden som går från hotellet till den lilla byn Rabac. Det var en otroligt vacker morgon. Före klockan 8.00 var vägen skuggig och jag njöt av att vara ganska ensam på vägen. Utan lurar i öronen såg och hörde jag den lilla byn vakna. Det blev några fotostopp för att försöka återge och föreviga det magiska ljuset och alla vackra intryck.

Soluppgång i Rabac, Kroatien

När vi promenerade samma väg på kvällen kändes den som ett litet trevligt myller av hotell, välbesökta restauranger, glassförsäljning, små butiker som säljer olivolja och honung samt lite andra souveniraffärer.

Jag är så glad att min dotter följde med mig på några promenader, power walk med inslag av jogg. Kvalitetstid tillsammans med fina samtal, tjejsnack. Här har hon fotat mig, joggandes i en helt fantastisk miljö.

Vattengympan kallades för Aqua fitness. Skonsam träning med rolig och härlig stämning i äkta sällskapsresan-anda. Tjohoo!

Vi njöt av många varma och soliga dagar men upplevde också massivt regn och åska. Den fantastiskt vackra miljön är lummig och grön och det krävs förstås regn för att det ska växa som det gör. Visst såg man en och annan liten palm här, men framför allt var vi omgivna av lövträd, barrträd och gräs.

Oturligt nog var det vår första dag som det öste ner regn i stort sett hela dagen. Vi hade gjort oss redo för en promenad i omgivningarna. Först tänkte vi trotsa regnet och gå ut ändå, men när åskan började mullra så avstod vi. Det blev ett besök på hotellets fina gym istället. Det var mitt enda besök på gymmet, övriga familjen var där flera gånger. Jag sprang 5 kilometer på löpbandet.

Stränderna i Rabac är så fantastiskt vackra. Trappor leder ner till små vikar med stenstränder och klippor där det är så behagligt att vara. För att bada behövs badskor, annars är det inte behagligt alls för fötterna. Vi badade, simmade, snorklade och såg lite fiskar i det klara varma ljuvliga vattnet. Vi tittade efter stenar som såg ut som hjärtan och njöt av att inte få sand precis överallt.

På hotellet var det ofta full fart och mycket ljud och aktivitet. Det fanns flera pooler med olika karaktär. Vi kunde välja en pool med mycket aktivitet och hög musik och rutschkanor, eller en lugnare relaxpool med lugn musik i en lugnare miljö.

Eftersom hotellet rymmer nästan 1400 gäster var jag förvånad över att det alltid fanns en solstol till oss när vi kom sent till poolen. Det fanns alltid en plats på de små stränderna att sitta. Det var aldrig köer i restaurangen. Området är stort med flera olika tillhörande byggnader vilket innebar att jag lätt kom upp i 10 000 steg per dag. Dessutom ligger allt i en sluttning, så många av stegen var uppför i backar och trappor. Bra extraträning ??

Väl hemma igen kan jag konstatera att det var en intensiv vecka med många intryck. Alla i familjen är mer än nöjda! Vi har vilat, bara varit, haft väldigt roligt tillsammans, ätit gott och mitt i allt detta fick min träning följa med. Den har blivit en del av mig och det är jag glad och tacksam för.

En sak som överträffade mina förväntningar var hur vackert det var i Rabac. Stenstränderna och omgivningarna skapade en sådan fantastiskt vacker miljö och vi sa flera gånger att detta var en av de vackraste och mysigaste platser vi semestrat på.

Det är definitivt en av de vackraste platser jag sprungit på.

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.