Etapp två, 22 april

Nästa lördag, 22 april, är det dags för Täby Extreme Challenge (TEC). För mig är det nummer två av de fyra loppen i The Swedish 100 Mile Challenge. Det går att springa flera andra distanser, bl a 200 Mile (320 km). Basen för TEC finns vid Ensta krog och vi som nöjer oss med 100 miles kommer springa 14 varv. Starten för oss går klockan 10.00 på lördagen medan långskubbarna på 200 startar vid samma tid men redan på fredagen.

Återhämtningen efter Arctic Ultra i Arvika för tio veckor sedan gick ganska bra. Första veckan spenderades på skidor i Åre, vädret var inte så inbjudande så det blev ganska korta dagar. Lite promenader men bara två korta löprundor. Mycket mat och sömn däremot. Veckan efter blev också mest vila, bara två löppass och det först på fredag och lördag och då blev jag ganska stel efter nån timme. Från fredag tre veckor efter Arctic har jag kört på som vanligt igen.

Träningen sedan dess har flutit på bra. Veckoransoner med 95, 70, 131, 105 och 47 km. Sista veckan fram till TEC blir det nog bara ett 30-40 km. De här volymerna är blygsamma om jag jämför med några av mina löparkompisar som har normalveckor på 16-22 mil. Jag tycker mig se att en av dem får upp sin volym genom att springa till och från jobbet varje dag. Jag jobbar inte på samma ställe varje dag så det känns inte självklart men 3-4 dagar i veckan kunde det gå. 105 km-veckan ovan bestod faktiskt till stor del av transportlöpning.

Jag har inte behövt hålla igen, varit frisk och hel. Tills idag. Men jag har hållit igen, det har inte funnits skäl, förmodligen inte heller möjlighet, att bli en bättre löpare utan det har handlat om att komma tillbaka till samma standard som jag hade i mitten av februari.

I torsdags kväll började några av mina kamrater att springa ultraintervaller. 8 x 10 km med start var tredje timme. De är urstarka och dansade igenom det fnittrandes, utom en av dem stukade en fot och därför fick kämpa en del. Jag hade sprungit mycket lite måndag till onsdag för att våga hänga med dem ett tag. Planen var fyra eller fem, kanske sex, intervaller. Vi hade supermysigt och roligt, några löpare tillkom här och där och sprang en runda med oss. Redan under första rundan kända jag mig lite öm i vänster hälsena och tänkte att andra skor ska kunna fixa det. Ett varv i Saucouny Virrata och två varv i Altra Lone Peak senare valde jag att stanna i sovsäcken, inför femte intervallen var hälsenan öm för beröring. Varken stel, kort eller smärtande vid belastning men öm när jag tryckte och klämde. Idag är hälsenan öm precis där hälkappor brukar sluta. Det enda som varit annorlunda än det brukar är att jag i två dagar haft ett par gamla sneakers som jag inte använt sedan i somras. Hm? Prinsessan på ärten?

Det är lite frustrerande med en lång helg med fyra lediga dagar när man inte kan eller bör fylla en del av dem med löpning.

Målsättning den 22 april? Kom i mål. Gör det under 17 timmar.

Målsättning för perioden fram till 22 april? Må bra, låga stressnivåer, lagom med rörelse. Äta och dricka lite extra.

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.