Siffror, kommentarer och nya mål - Arctic Ultra

Äntligen har jag hunnit bryta ner loppet i Arvika till varvtider, pit stop-tider och lite kommentarer. Inför säsongen tänkte jag att ca 20 timmar borde kunna vara normaltid för mig på de fyra 100 miles-loppen som ingår i ”västutmaningen”. Kanske att jag skulle kunna komma ner mot 18 timmar någon gång (möjligen TEC man förmodligen först på BRR). Nu blev det ju sub-18 direkt. Nedbrutet ser loppet ut så här:

 

VARV

LÖPTID

STILLATID

KOMMENTAR

1

65

2

Löpningen varv 1-8 flyter bra med ganska jämn fart.

2

65

3

Varvningarna efter varv 1-4 var bra, endast lite komplettering. Men blev ändå frustrerad. Jag var ofta först in, men inte ut.

3

61

4

 

4

60

3

 

5

59

10

Sprang nog på lite extra för att jag visste att pausen skulle bli längre. Åt extra mycket, fyllde fickorna så jag skulle kunna stanna kortare tider några varv. Toabesök.

6

60

0

 

7

62

2

 

8

63

6

Nu hade aptiten försvunnit. Mina välfyllda fickor tömdes inte och jag behövde dricka mer än vad som var lätt.

9

67

11

Lite långsammare löpning nu. Visst energitapp. Vårdpaus för att trycka vätska och salt. Snabbt toabesök.

10

68

7

Aptiten bättre nu. Käkade bra och tog med mackor ut.

11

70

13

Åt igen under löpning. Skobyte och tröjbyte, justering av innehållet i fickorna.

12

66

6

Viktor springer med och vi springer med Sandra. Toabesök och sedan kom jag aldrig ikapp.

13

80

10

Vet inte vad jag gjorde här, men löpningen tog emot. Energipåfyllning tror jag som gav viss effekt främst på varv 15.

14

77

8

Lättare igen.

15

75

 

Behagligt sista varv.

Total

 

85

 

 

Jag tycker att jag skulle kunna ligga under 70 minuter även sista tre varven. Det skulle ge 22 minuter. Att våga ta ut sig och inte bara ta hand om sig själv, att tagga igång tävlingsskallen är naturligtvis en risk. Men spricker det under de sista 50 km så hinner jag gå i mål.

 

Om pauser över 5 minuter betraktas som långa så är 8 av 14 pit stops långa. Någon paus kanske behöver vara lite längre. Men om jag halverar alla dem så har jag likväl två pauser på 6-7 minuter och två på 5 minuter. Det ska räcka. Det ska gå. Tillsammans uppgick mina långa vilor till 71 minuter, om jag halverar dem har jag 35 minuter sparade.

 

I Täby i april kommer det inte vara så kallt att jag behöver ha min dryck och mina kläder inomhus. De kommer vara snabbare tillgängliga. Energi och mat kan förberedas bättre så det går fortare att hitta och plocka på sig. Att springa med lite mindre kläder och förhoppningsvis kunna hoppa över skobyte så ska stillatiden kunna minska med 35 minuter utan problem. I Täby tror jag att vi springer 14 varv så det är ungefär samma upplägg. Men det är också fler löpare, fler att hålla fart med under de sista varven.

 

Min vara trogen häller jag ut mina målsättningar på bordet. Om kroppen mår bra och uppladdningen inför Täby fungerar bra så kommer jag sikta på att springa under 17 timmar. Delmålen blir: 1. Håll farten efter 12 timmar. 2. Mindre tid i depå. 3. Våga tävla efter 14 timmar.

Så här ser kalkylen ut. 20-25 minuter snabbare löpning genom att hålla farten bättre sista tre-fyra varven. Mindre kläder, sällskap i spåret, högre prioriterat tidsmål ska lösa det. 35-45 minuter mindre tid stillastående genom att justera kläder i farten, undvika skobyte, bättre förberedd vätske- och energipaket och fokus på snabbt in, snabbt ut tänker jag ska fixa det delmålet. Alltså har jag 55-70 minuter bättre resultat i april. Sub-17. Förhoppningsvis kommer vi få vänligt väder och banprofilen är en hel del snällare i Täby. Att banan är mindre teknisk än i Arvika är jag inte säker på är till min fördel. Jag är relativt sett snabb och avslappnad när det är tekniskt.

Viktigast är fortfarande att komma i mål!

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.