Proppmätt – jag äter oftare än ett spädbarn

BildTömma och ladda. Det är vad veckan gått ut på. Det handlar om kolhydrater.

Jag har tidigare försökt att tänka på vad jag stoppar i mig men den största enskilda anledningen till att jag springer så mycket som jag gör – förutom att jag tycker att det är barnsligt kul – är just att jag får stoppa i mig vad jag vill. Men nu testar jag att optimera mina glykogendepåer. De som tror sig veta lite mer om kolhydrater säger att för just sådana som mig – d.v.s. motionärer – är det grymt bra att tömma kolhydrater för att sedan fylla på.

Tömningen går optimalt till så att man minst fyra dagar innan maran – i mitt fall tisdag – försöker att undvika kolhydrater i största möjliga mån för att sedan springa på så tom mage som möjligt (gärna ett morgonpass innan frukost) och sedan fylla på med snabba kolhydrater resten av veckan.

I mitt fall försökte jag att dra ned på kolhydraterna på tisdagen och tömde sedan genom att spela en fotbollsmatch på tisdag kväll på tom mage. När jag kom hem så var det pasta i massor som gällde. Och därefter har det fortsatt.

Glädjen var total när jag kom till jobbet igår och upptäckte att det låg Panini-wraps i kylen som hade blivit över från ett lunch-möte. Mina mellanmål är därmed räddade. Wrapsen innehåller nämligen bulgur. Sjukt mycket kolhydrater – typ dubbelt så mycket som pasta. Däremellan dricker jag vatten och käkar banan.

Frukosten är som vanligt knäckebröd (denna vecka en ljusare variant med fler kolhydrater), apelsinjuice och yoghurt med müsli och linfrön. Middag och lunch har sedan blivit pastabaserad. Idag syndade jag dock lite på lunchen och åt dillkött, men det serverades med potatis.

Med andra ord är veckan innan maran rena rama festen – utan alkohol. Allt jag tycker om proppar jag i mig med korta intervaller. Jag käkar nog oftare än ett spädbarn och känner mig som en gödkalv.

Ikväll ska jag känna på formen genom att delta i Urban Mile tillsammans med min svåger Joel. Vi får se om jag är för mätt för att springa fort!

 


Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.