Löpning Träning 4 inlägg 516 visningar

Hypotyreos

Lisa
1978 • Malmö
#1
10 januari 2017 - 14:15
Gilla  
Letar efter någon med erfarenhet av att springa o ha hypotyreos. Har fått diagnosen o börjat medicinera i augusti. Innan medicinen så var det otroligt tungt att springa o det gick väldigt långsamt. Nu har jag vilat i 3 månader men har nu precis fått bra värden o dosen ska vara inställd. Gav mig ut på en runda men det gick långsamt o jag orkade inte utan fick varva med mycket gång. Undrar om det blir bättre eller om jag ska ha det så här nu.
Kinsei
1974 • Malmö
#2
10 januari 2017 - 15:07
Gilla  
Jag har hypothyreos, s.k. Hashimotos, och medicinerar med 125 mikrogram levaxin per dag sedan ca åtta år. Jag presterade OK innan dess men har haft mina absoluta toppar efter diagnosen och medicinen. Kroppen svarar helt normalt på träning och jag kan inte säga att jag påverkas negativt på något sätt. Men jag har läst om att andra har haft större problem med att få rätt doser och att symptom ändå dröjer sig kvar.

Det är ju dessutom så att formen inte kommer helt magiskt, av sig själv, särskilt inte när man är runt 40. Sjuk eller inte måste man ju träna (och vila) med siktet inställt på de resultat man vill ha. Skulle jag vila tre månader är jag rätt säker på att benen skulle vara blytunga när jag gav mig ut igen! Så om jag var du skulle jag lägga upp en långsam och långsiktig plan, och inte oroa mig för resultaten genast utan först när resultaten uteblir trots att planen följs.
Lisa
1978 • Malmö
#3
10 januari 2017 - 17:54
Gilla  
Tack för ditt svar!
Det är klart att formen försämras av 2 månaders vila. Men för mig är det inte bara det,har vilat vid graviditet under 2 år o inte haft i närheten av denna effekt. När dosen att inställd kan det ändå ta extra tid innan man kan köpa som vanligt?
Oldboy
1952 • Danderyd
#4
11 januari 2017 - 06:38
Gilla  
Jag tror det kan ta ett tag innan kroppen blir optimalt fungerande även sedan man hittat rätt dos. Dessutom är det mycket som ska byggas upp igen när du varit sänkt en tid så träna du tålmodigt på den nivå du befinner dig så tror jag det löser sig efterhand. Om inte så tror jag du ska ta ett snack med läkaren - det finns kanske en del finlir i medicineringen som man inte kan ta direkt.
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.