Löpning Tävlingar & Motionslopp 287 inlägg 23822 visningar

Tankar inför Göteborgsvarvet.

Joakim Larsson
1978 • SKURUP
#1
3 april 2013 - 22:46
Gilla
Förra årets tråd blev levande in till start där väder och kläder var en het potatis! Min tanke är att vi skall dela med sig av diverse tips och erfarenheter i väntan på varvet. Vidare kan vi alltid peppa varandra i uppladdningen eller bara berätta hur duktig vi varit på "dagens pass". För egen del steg pulsen något när startgrupperna släpptes tidigare idag, HÄRLIGT!
< < < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > > >
1981 • Göteborg
#41
9 april 2013 kl 21:48 Redigerad 9 april 2013 kl 21:49
Gilla
Jag kommer göra samma upplägg som föregående år träna mycket till 2 veckor innan, då jag drar ned.

Dock ett tillägg, som jag märkt att det fungerar när jag tränat.

På tisdag samma vecka kommer jag köra ett låånngsammt pass på 24- 27 km -vila 2 dagar, innan jogg på fredagen ( då jag intar ngn öl och pizza :-)
Andreas
1984 • Kävlinge
#42
9 april 2013 kl 22:27
Gilla
Jag kör samma upplägg som ifjol, fungerade bra då. Öppna stadigt, sen hänga på Chuck Norris.
Lars Bern
1973 • Göteborg (Hisings Backa)
#43
9 april 2013 kl 23:31
Gilla
Kommer Chucken???
Karibou
1976 • Sundbyberg
#44
10 april 2013 kl 02:10
Gilla
#39: Jag håller med! Den endast dag det inte regnat eller varit dåligt väder på min födelsedag (som är i maj) var då jag sprang GV...
Så det stämmer nog!
Mikael S
1960 • Sundbyberg
#45
10 april 2013 kl 04:45
Gilla
@Lars: kommer Chucken?

Nej, Chuck Norris fact 130: Chuck Norris's show is called Walker: Texas Ranger, because Chuck Norris doesn't run. http://wiki.xkcd.com/irc/Chuck_Norris_jokes
Tor
1975 • Göteborg
#46
10 april 2013 kl 10:17 Redigerad 10 april 2013 kl 10:18
Gilla
Stefan Manning:
"De enda tunga stigningarna är Säldammsbacken efter 2 km och Gångbron strax innan 20 km."

Säldammsbacken är 300 meter, gångbron är 60 meter. Då tycker jag att 1500 meter till toppen av Älvsborgsbron och 700 meter upp till Götaälvbron känns betydligt jobbigare.
1982 • U
#47
10 april 2013 kl 12:50
Gilla
Tor:
Efter 20 löpta km i tävlingsfart tycker åtminstone jag (och troligen fler med mig) att den ganska korta, men branta backen följt av en 90graders högersväng är mer utmanande mentalt än t ex älvsborgsbron.

allt är ju individuellt...
Annica Kaufeldt
1973 • Stockaryd
#48
10 april 2013 kl 12:58 Redigerad 10 april 2013 kl 12:58
Gilla
Broarna var åtminstone jag beredd på första gången jag skulle springa, alla pratar ju om broarna och hur långa de är och hur höga de är och hur jobbiga de är... Den där lilla korta eländiga bron med skarpa svängen där man förlorar all fart och är så trött att det är jobbigt att få upp farten igen i trängseln däremot var det ingen som varnat mig för. Den kom som en obehaglig överraskning.
Tony
1970 • Göteborg
#49
10 april 2013 kl 15:24
Gilla
Har någon sprungit i Team Guld?

Detta är mitt första varv och jag vet inget :-)
Jag vann en plats i Team Guld. Är "vi" bromsklossen som blir nersprungen av andra?
Tor
1975 • Göteborg
#50
10 april 2013 kl 15:25
Gilla
Ja, det är uppenbarligen väldigt individuellt. De där fyra höjdmeterna man tar för att komma över Dag Hammarskjöldsleden har jag aldrig upplevt som ett problem.
Joakim Larsson
1978 • SKURUP
#51
12 april 2013 kl 21:39
Gilla
Bromsklossarna som många pratar om har inte varit något problem för mig. Har startat i grupp 19 och upplevde att den oskrivna regeln "håll till höger" följdes av de flesta. Ett problem som jag upplever är löpare med hörlurar - totalt avskärmade, inte alla men många.
Tor
1975 • Göteborg
#52
13 april 2013 kl 11:09
Gilla
Joakim:
- den oskrivna regeln "håll till höger" -

Den är inte oskriven: http://www.goteborgsvarvet.se/Lopare/Loppen/GoteborgsVarvet-21-KM/Tavlingsinformation/
1956 • PARTILLE
#53
13 april 2013 kl 11:58
Gilla
Problemet är att även om man håller till höger kommer det stresslöpare bakifrån, som skall förbi till höger om mig. Jag vet ett par gånger då jag sprungit upp för Göta Älv bron och praktiskt taget limmat mig vid räcket på höger sida, det går inte att hålla mer höger än så. Nog fan är det nog ufo som skall försöka bända sig förbi mig ändå. Det har faktiskt hänt ett par gånger. Men i stort funkar det ganska bra :-)
Mikael
1986 • Borås
#54
13 april 2013 kl 12:25
Gilla
Stefan, problemet är att de flesta söndagsjoggarna håller till vänster vilket gör det omöjligt att springa där. ;)
1956 • PARTILLE
#55
13 april 2013 kl 13:53
Gilla
Tur att inte jag är söndagsjoggare, utan springer de flesta dagarna i veckan... :-)
Karibou
1976 • Sundbyberg
#56
13 april 2013 kl 14:47
Gilla
Vid sällsdammsbacken går det inte att passera folk på vänster sidan. Det är sin en tjock grupp, knuff och inte snabbt. Har sett många som ramlar där och många som skriker "håll höger, tack"...
Brukar springa på trottoaren till höger vid denna punkten, t.o.m. en bit efter man har lämnat Slottskogen.
Inte bra, jag vet. Men har inte kunnat hitta nåt bättre sätt. Och jag trodde att i grupp3 förra året det skulle bli bättre, men nej.

Så håll höger-regeln gäller alla och faktiskt förutom för GV, brukar jag följa den i andra lopp. Jag lovar att följa det i år i alla fall (inte så mycket val med alla snabba i gruppen jag börjar i...)
1974 • Bor
#57
13 april 2013 kl 15:24
1 Gilla
Mina tankar har varit till större del mot varvet senaste tiden.
Mycket tack vare varvet 2012 så fick jag blodad tand för löpningen och har nog för första gången i mitt liv lyckats träna så kontinuerligt och ihärdigt. Klarade det då på 2:08.33.
Mitt stora mål var att klara det 2013 på 1:40. Ganska rimligt kändes det som. I min iver att springa så var jag alltför ambitiös med mängden i en period. Tänkte att "jag springer sakta" så håller nog kroppen. I vintras så kändes det som man nästan stod på topp och jag var nästan god för att klara halvmaran då på utsatt mål. Ett löparknä kom som ett brev på posten vill jag nästan påstå och tills precis nyligt två månader senare så har jag äntligen kunna börja springa igen. Nu har man dock tappat så mycket uthållighet då jag inte hade motivationen att träna alternativt under skadeperioden. Snacka om att man har varit deprimerad när det är ett enda stort mål man har med sin träning och så grusas det..
Tänkte försöka få till ett långpass rätt snart för att se om knäet håller.
Men tiden kan man ju glömma,får försöka se detta år som ett tillfälle att försöka njuta av atmosfären och förhoppningsvis komma in under 2h iaf. Det är ganska så svårt att lägga prestation åt sidan trots allt. Så det är med blandade känslor man ser framemot varvet. Ska jag klara det, eller inte klara det. Om inte så får man väl tänka på att det kommer fler lopp.
1963 • Göteborg
#58
14 april 2013 kl 12:21
4 Gilla
Mina råd till orutinerade löpare på Göteborgsvarvet.
Före loppet

Ät fyra timmar innan, ingen konstig mat och normal portion. Var någorlunda nyskiten, när du åker mot starten. Drick rejält under dygnet innan utan att det känns besvärligt.
Ha på dig kläder som du är van. Förbered dig mot skavsår med smörjning, brukar du ha problem i så fall tejpa. Är det kallt ha med dig ett plagg att ta över som du kan kasta. Spöregnar det eller är risk för det, ta med en sopsäck i plast att ha som regnskydd.
Värm upp väl innan. Kissa strax innan du ställer dig i startfållan, toaköerna är långa, så nyttja terrängen som alla andra, det växer bra här sen, det mesta är vatten. Om du är ungefärligen lika snabb som alla andra i din startgrupp så spelar det ingen roll om du står först eller sist eller i mitten av din grupp, så du kan ställa dig strax innan. Är du mycket snabbare än din grupp kan det vara en fördel att stå först, annars inte. Försök röra på dig när du väl ställt dig i fållan för att hålla dig varm. Förbered din gps-klocka i tid, så du inte börjar göra det efter startskottet. En vanlig fråga är om man skall stå till vänster eller höger i startfållan. Svaret är att det är lättare att springa om till höger de första metrarna men några dock meter längre, så om du tänkt satsa stenhårt från start håll dig till höger, annars till vänster.

Efter startskottet
0- 2,5 km

Nästan alla springer de första 2 kilometrarna för fort, så ta det lugnt, försök bara att inte snubbla och strunta i vätskekontrollen efter 1,5 km. Ett tips är att inte försöka gena på gräset i höjd med Naturhistoriska där finns det två stenar det går att snubbla på. Vid 2,3 km börjar Säldammsbacken som egentligen är den jobbigaste backen. Nu kan du börja röra lite på benen, passa på att ta i lite för att meddela kroppen att idag gäller det att ta ut sig helt. I Säldammsbacken ser du då att du springer om en hel del löpare, det känns alltid bra.

2,5km-4,5 km

Väl på toppen på Säldammsbacken gäller det att hitta din tänkta halvmaratonfart, du lär nog inte göra det för de nästa 2 kilometrarna är småstökiga med kurvor och trånga ställen, så tänk i alla fall på rytmen och löpsteget och försök hitta den fart som du tänkt ha under stora delar av loppet. Dryck vatten vid vätskan vid minigolfen 4 km. Vid vätskekontrollerna på Göteborgsvarvet, försök ta en mugg på ett av de senare borden för att spara tid. Grabba muggen med närmaste handen. Kläm ihop toppen av muggen och fortsätt spring. Du spiller lite men det gör inget. Häll sen i dig det som är kvar i muggen. Har det regnat de senaste dagarna så är ett tips att ligga till höger efter minigolfen för att undvika Göteborgsvarvets mest ökända vattenpöl i vändzonen på Bruksgatan.

4,5 km-6 km

Nu börjar stigningen mot Älvsborgsbron du har ju inte riktigt börjat ta ut dig så passa på att med att kraftfullt och effektivt löpsteg ta dig upp för backarna mot bron. När du kommer upp mot bron så är det många som går längs räcket till vänster så håll dig en bit ut så du inte stoppas upp av dem. Älvsborgsbron blir mindre och mindre brant när du närmar dig mitten och toppen av den, sakta inte in bara för att du når toppen utan håll i farten och njut av det börjar gå neråt. Om du misslyckats med kissningen så är trädstackarna som kommer efter att du lämnat bron ett lämpligt ställe.

6 km- 14 km

Nu är det dags att hitta rytmen i löpningen. Jag brukar kalla detta Hisingsfarten, vilket innebär att du springer med din idealfart för halvmara på plan mark. Har du svårt att hålla jämn fart försök hitta en bra rygg att följa. Sköt vätskeintaget med att grabba en mugg, vid varje vätskestation. Drick om du är törstig, är det varmt häll vattnet över huvudet eller nacken. Försök undvika att hälla sportdryck över dig. Som sagt på Hisingen gäller det att hålla en jämn fin fart, så försök planera dina omspringningar lite. Särskilt sista delen av Hisingen innan Göta Älvbron är rätt tråkig, så här gäller att koncentrera dig på att hålla din Hisingsfart.

14km- 17,5 km

Nu kommer Göta Älvbron. En kul notis är att när du springer under en bro precis innan stigningen upp mot bron börjar faktiskt befinner dig under havets yta, åtminstone dina fötter gör det. Göta Älvbron är ett av de ställen du kan ta i lite grand, ta ut stegen och passa på att springa om några gångare. Håll i farten när du börjar närma dig toppen. Det kommer att kännas tungt när du kommit upp på toppen, men kämpa till och njut av utsikten lite och håll farten tills det börjar gå utför. Försök hitta Hisingsfarten igen efter bron. Ta sportdryck vid vätskestationen, så känns det bättre. Försök håll Hisingsfarten på Östra Hamngatan, känns det att det inte går, häng på en bra rygg. Nu är det många åskådare, så lyssna på hejaropen, men rikta blicken framåt. Nu är du ute på Kungsportsavenyn och benen börjar bli trötta. Avenyn är en lång lång gata, så titta inte upp mot Götaplatsen utan sätt blicken i en bra rygg framför och bara kämpa fram upp till Götaplatsen. Strunta i svamputdelningen på Götaplatsen och passa på dig att återhämta dig lite när det går nedför.

17,5km – 19,5 km

Nu kommer Göteborgsvarvet fjärde värsta backe Vasagatan, här är det många som knäcker sig, men inte du. Här tar du i lite och med spänstiga långa steg fixar du den här egentligen lätta stigningen, med vetskapen om att när du är uppe på toppen vid Vasaplatsen, så vet du att du kommer att fixa Göteborgsvarvet på en imponerande tid. När du kommit på toppen, så om det går försök hitta din Hisingsfart igen, går det inte spring ändå så fort du kan. Försök att hitta en snygg rumpa framför och håll blicken där, som hjälp med farthållningen! Den näst vätskekontrollen kommer vid slutet av Vasagatan, ta där en mun spurtdryck (avsiktlig felstavning). Med lite sött i munnen, så lurar du din hjärna, så att du kommer kunna ta ut lite mer av dina reserver, eftersom din hjärna tror att det strax kommer nya kolhydrater i magen. Det kommer sen en liten stigning på Sprängkullsgatan, men den skulle du inte ha brytt dig om på ett av dina vanliga träningspass, så strunta i den nu också.

19,5 km- 21,2 km

Nu kommer cykeltunnlarna en det är löjlig liten backe som nu känns jobbig. Efter den första cykeltunneln så är det svagt uppför till nästa cykeltunnel. Kämpa på nu. Nu är det dags för avslutningen, den består av tre delar, fartökningen, spurten och till sist sprinten.
Vid 19,8 km kommer den Kinesiska bron vid Botaniska Trädgården. Då är det dags för fartökningen,. Dina ben är trötta nu, men du höjer farten när du springer om alla som stapplar upp för bron. Om du ökar armpendlingen så kommer benen att följa med. Fortsätt med samma förhöjda fart över bron och passera 20 km-passeringen, titta till din klocka och försök få din trötta hjärna att förstå hur fort du måste springa sista kilometern. Koncentrera dig på armarna, försök att hålla upp farten förbi Villa Belparc. Strunta i den sista vätskan om du inte är överhettad eller totalt utmattad utan koncentrera dig på att hålla din förhöjda fart. Det kommer en stigning på en meter när du skall ut på Margretebergsgatan, ta den med två rejäla steg.
Nu är det dags för den allra sista backen Margretebergsgatan bara 500 meter kvar ,det är också dags för spurten! Spurten gör du med att börja veva armarna ännu fortare. Ta ut det allra sista ur dina vader och den lilla spänst du har kvar i dem då tar du dig snabbt upp för denna lilla backe. Vråla gärna till lite för dig själv för att ta ut det allra sista. Tänk på armarna, veva på även över krönet. Ta ut vad du har, koncentrera dig framåt nu, det är nedför nu och lättsprunget. Det blir mjukt grus som känns bra för dina trötta fötter. Nu skall du börja få tunnelseende, vilket stämmer eftersom som du springer under 3 gångbroar. Nu får det börja göra riktigt ont av mjölksyra.
100 meter kvar och du kommer in på Slottsskogsvallens mjuka allvädersbanor och det är dags för sprinten. Håll något till höger och spring så jädra fort som du bara kan. Så snabb armföring som du bara kan, benen kommer att följa med, det finns några småmuskler i dem som inte strejkar än. Skrik gärna till med något favoritvrål. Försök fokusera blicken på någon framför och försök sprinta i kapp. När du är i kapp, så försök sprinta ikapp en till. Försök få en hindersfri väg fram till mållinjen och håll din maxfart ända över linjen. Tryck av din klocka först efter du är över alla mattorna och börjar bromsa in efter mållinjen.

Grattis till ett väl genomfört Göteborgsvarv
2006 • Alingsås
#59
14 april 2013 kl 12:39 Redigerad 14 april 2013 kl 12:39
Gilla
Tips till förstagångsdeltagare: mobiltelefoner fungerar i princip inte alls pga folkmängden i slottskogen. Det är iaf min erfarenhet. :)

/eric
Annica Kaufeldt
1973 • Stockaryd
#60
14 april 2013 kl 12:50
Gilla
Man blir ju inte lite löpsugen av att läsa det där! Helt makalöst inspirerande skrivet, Stefan!

Varför är inte den texten en artikel istället och klistrad på ettan? Inspirationsartiklar kan man aldrig få för många av!
< < < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.