Foruminlägg av Alexander Björk

#1
19 mars 2024 kl 08:43 Redigerad 19 mars 2024 kl 08:46
2 Gilla
Jag köper maltodextrin och fruktos i storpack. Blandar de med en ratio på 1:0,8 i en stor burk som jag sen kan skopa ur. Då får man samma kolhydratsblandning som t.ex. Umara U Sport. Lägger till en tablett vätskeersättning per flaska för salt, smak och ev. koffein.


- Malto: https://www.bulk.com/se/maltodextrin-se.html
- Fruktos: https://www.delitea.se/dansukker-fruktsocker-370g?gad_source=1 alt. vissa ICA
- Vätskeersättning: https://www.proteinbolaget.se/6-x-pro-brands-rehydrate-20-tabs?dv_adwords_campaign=20330198290&dv_adwords_network=g&dv_adwords_target=pla-2109445756295&gad_source=1

Inkl. frakt så landa det på ca 5.80:-/flaska med 90g kolhydrater, att jämföra med U Hydrate som kostar över 20:-/90g flaska exl. frakt.

Edit: Jag har inte testat detta själv, men jag har en tanke om att man kan göra egen gel med samma recept, men man får nog koka det som en sockerlag. Uppenbarligen vill man inte stå och koka sockerlag varje gång man ska ut och springa med energi, men om man är noga med hygien bör det funka att göra en större mängd och hälla upp på flaska, så kan man sedan portionera ut det i lämplig mindre flaska (finns till och med små soft flasks som är gjorda för gel).


#2
19 mars 2024 kl 13:16 Redigerad 19 mars 2024 kl 13:42
1 Gilla
Maltodextrin är längre kedjor av glukos. Om jag har förstått det hela rätt så är malto/fruktos 1:0.8 där man har sett maximal upptagning, men skillnaden mot strösocker är nog inte så jättestor egentligen. Den största fördelen för mig är att maltodextrin inte smakar sött. 90g kolhydrater i en 500 ml-flaska med min egna blandning tycker jag smakar helt OK, medans samma mängd strösocker blir för sött och lite kladdigt i munnen.

På tal om hur sött det smakar, vissa sportdrycker (t.ex. SIS Go) innehåller sötningsmedel. Nu har jag inga problem med sötningsmedel generellt, men sportdryckerna är i min mening redan söta nog.
#3
19 mars 2024 kl 14:55
3 Gilla
Plommongel och aprikossylt. Din mage är helt klart gjort av annat virke än min :)
#4
20 mars 2024 kl 15:48
1 Gilla
Jag löppendlar några gånger per vecka med en I am run box pro (https://iamrunbox.com/products/backpack-pro?variant=47334850888019). Konceptet är väldigt bra med hård väska, vilket gör att kläderna håller sig fräscha förutsatt att man viker/rullar de lite varsamt vid packning. Inga problem att springa med laptop, lunch, frukost, jeans, skjorta och underkläder. Utförandet på väska är dock lite sisådär - passformen i axelremmarna lämnar en del att önska, det finns lite för mycket lösa remmar för min smak och dragkedjorna känns onödigt tröga. Jag var dock version 1 och den har ändå gjort sitt jobb i 4 år nu.

Skulle jag behöva ersätta min väska så skulle jag nog titta lite närmre på Stolt Running (https://stoltrunning.com/). Verkar vara liknande koncept men förhoppningsvis lite bättre utförande.
#5
20 mars 2024 kl 16:00
Gilla
Jag kör med en Salomon löparväst samt softflasks. Två där fram som jag kan dricka ur och fler där bak i ruggen vid behov. Fram för allt betydligt enklare att göra rent dem än en blåsa på ryggen då locken enkelt demonteras och allt åker i diskmaskinen.
#6
10 april 2024 kl 07:33
2 Gilla
Detta är ju bara en form av marknadsföring. Det blir lite naivt att tänka att du får betala mer för din startplats för att någon annan får springa loppet gratis. Viss är det så, men för den stora majoriteten av alla produkter och tjänster så behöver företaget bakom det marknadsföra sig själv. Och självklart påverkar det kostanden mot kund i slutet.

Nu så tror jag inte att jag direkt tänket att jag vill springa vissa lopp för att någon person jag följer på sociala medier har sprungit det loppet. Men att jag ser inlägget/klippet/artikeln om loppet kan helt klart göra att jag blir medveten om att det existerar, bli nyfiken på det, eventuellt se hur det ser ut och då blir sugen på loppet.
#7
10 april 2024 kl 10:25
Gilla
Jag håller helt klart med dig om att denna typ av marknadsföring används på ett dåligt sätt ibland, när det blir som du säger. Ofta tycker jag att det kan vara svårt om det då är företaget eller den sponsrade individen som har gjort fel. Det jag ville få fram var att jag inte klandrar företag/lopparrangörer för att de använder sig av ambassadörer. Som arrangör behöver man marknadsföra ett lopp om man vill att det ska växa och det här är helt enkelt ett av de verktygen de har. Vissa använder det på ett bra sätt, andra inte.

Ursäkta om jag lät lite väl hård i mitt första inlägg.