Foruminlägg av Jimmy Karlsson

#1
25 september 2013 kl 13:13 Redigerad 25 september 2013 kl 13:15
Gilla
Köpte min första cykel 18 juli och uppe i 380 mil, där planen har varit att försöka cykla så mycket som bara är möjligt tills hösten blir för tuff för min Scott CR1 comp med 4-seasondäcken jag satt på.

Cyklar till och från jobbet så ofta jag kan (har jourbil var 5:e vecka) så bara där blir det 54km/dag när jag nu tar cykeln! :)

Långsiktigt mål framöver är att ställa upp på så många långlopp som bara är möjligt under 2014 för får anse mig väl inkörd på denna trevliga träningsform!
#2
2 oktober 2013 kl 11:01
Gilla
Hej!

Köpte ett par Asics gt-2000 i våras och dom har nu gjort sitt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1595753

Tanken är att jag i höst kommer löpa en hel del, främst långdistans (vilket för mig innebär 15km+) på asfalt men hade även tänkt mig att försöka mig på lite terränglöpning...

Finns det någon bra sko som kan tänkas passa?

Med tanke på hur bra Gt-2000 kännts så verkar min löpstil gå under "lätt till medium pronation".
#3
5 augusti 2014 kl 09:13
Gilla
Min har rullat över 1000 mil och har inget att klaga på den, för möjligheterna till att få se precis allt som kan tänkas önska på displayen är klockrent och att dessutom kunna förprogrammera olika profiler (transport/intervall/träning/tävling osv) är klockrent!

Jag har aldrig upplevt det svårt att se displayen och tempen visar oftast "feels like" snarare än skuggtemp i mitt fall, men har nog väldigt mycket med placering av den på styret att göra och sen såklart hur mycket det blåser/hur fort man cyklar ;)
#4
6 augusti 2014 kl 09:49 Redigerad 6 augusti 2014 kl 09:50
1 Gilla
I skrivande stund 690 mil.

Cyklar enbart räser, så mina första tramptag togs i slutet på mars. Siktar på minst 1000 mil innan den tas av vägen och denna vinter blir det en trainer införskaffad! :)
#5
30 oktober 2014 kl 18:11 Redigerad 30 oktober 2014 kl 18:16
Gilla
Vet ej om det kan ha betydlese till eventuella teorier...

Men jag låg på ca 75% av maxpuls för att uppnå 250 watt (är jag som är kompisen), medans TS (emil) hade ungefär 80-85% (uppskattat till 185-190 bpm) för sina 272 watt.

Antar det kan tänkas blir mer effektförlust ju högre belastning på hjärtat/kroppen är?

Rundan jag cyklade var även nästan 3 ggr så lång.

Edit: Jag höjde upp sadeln cirka 2-3 cm vs Emils sitthöjd
#6
30 oktober 2014 kl 19:49
Gilla
Haha, nu var det jag som tänkte lite för mycket inser jag... för såklart pulsen är exkluderad i denna "ekvation".
#7
31 oktober 2014 kl 11:14
Gilla
Mycket intressanta teorier och jag vågar nog sätta en slant på att det faktum att Emils cykel bara mäter kraften på vänster vev har större betydelse än vi trott, för skulle Emils vänsterben tex vara 10% starkare (eller trampteknik bättre) än höger skulle det ju faktiskt kunna innebära att det är 270/245 vilket då skulle betyda nästan 15 watt lägre i snitt än siffran som den visar.

Min runda var ~62 km lång och ungefär 1/3 låg jag i tempopinnarna (den delen jag hade vinden i ryggen) sen var det ungefär jämnt fördelat på i/ur bocken på resten av distansen. Blev 365 höjdmeter, medans Emils runda är ~20km med 130 höjdmeter så troligen är det för många variabler som spelar in.

Turligt nog har vi det perfekta verktyget, för jag har en trainer. Så där kan vi ta reda på exakt hur det ser ut med vad effekten x ger för fart :)
#8
11 november 2014 kl 11:01
Gilla
Hej,

Är på jakt efter en ny hoj till 2015 års säsong, då min komforträser ska få agera som enbart transportcykel i förmån för en ren tränings/tävlingshoj.

Har en ganska högt satt ribba på vad jag vill ha för hoj, men blev lite nyfiken på detta märke när jag hittade denna annons: http://www.blocket.se/stockholm/Orbea_Orca_2014_56881491.htm?ca=12&w=3

Någon som har några erfarenheter av tillverkaren av denna ram?

Specs'en i övrigt är inte helt off, mot vad jag hade tänkt mig på den hoj jag vill ha. Är dock inne på en scott foil alt. specialized s-works venge och dessa prislappar blir ju betydligt saftigare även om dom har 1-2 år extra på nacken så inser att dessa troligen har en bättre ram (både kvalité och aerodynamik) och denna Ocra kanske är motsvarande det jag har nu (Scott CR1).
#9
11 november 2014 kl 12:36
Gilla
@Kristoffer Johansson: Jag cyklade mitt första VR (i år) helt solo och det handlar nog bara om hur tjockt pannben man har.

Det största "problemet" jag märkte var just tiden i sadeln och då kom jag in sub 10, så är djupt imponerad över dom som maler på i 12-15h. För var inte speciellt slut i benen (energimässigt) när jag kom i mål, utan träsmaken var inte att leka med och sen kommer den psykiska biten in.

Viggen ger bra tips och jag skulle nog rekommendera dig att ha betydligt mycket mer än 100 mil i benen 2015, om du vill vara säker på att det inte ska bli för jobbigt när det blir tungt.

Hade själv endast 2-3st långrundor (á ~15 mil) i benen, men hade däremot avverkat 300 mil under mars-juni.
#10
11 november 2014 kl 22:01
Gilla
@HåkanC: Misstänker nästan att du kan ha svarat på min liknande tråd på happymtb? Oavsett, tackar för input och just denna typ av hoj är precis vad jag hade i åtanke så vi verkar ha samma typ av tanke bakom om vad jag vill ha för typ av hoj :)

@Igino: Det är det inga tveksamheter om, men i det här fallet är jag helt klart villig att lägga utseendet lite på sidan om ifall jag kan få mer "cykel för pengarna" genom att välja en bra hoj och blunda för märket/designen.
#11
12 november 2014 kl 10:31
Gilla
@peter rydhagen

du bör nog ha cykla i klunga om minst 5-10 pers ett par ggr, så du tex vet vad som gäller och hur en belgisk kedja funkar (inte för att jag tror så många "hemmabyggda" klungor skulle köra det). Men det viktigast är nästan att veta "reglerna" som gäller vi klungkörning, snarare än att ha cyklat i en x mil.

För man kan vara en fara på vägen för samtliga om man inte vet vad man gör.

Första gången jag cyklade i klunga var jag livrädd för att "slicka" bakhjulet framför mig, men efter ett par ggr blev jag säkrare och säkrare och detta sparade mig mycket på VR då jag faktiskt visste hur jag skulle göra för att utnyttja de klungor jag passerade/passerade mig.
#12
12 november 2014 kl 12:29
1 Gilla
Låter som ett klokt beslut, för dessvärre är det faktiskt dom snabba klungorna som gör det osäkert för de övriga, snarare än det omvända.

För det är ju trots allt ett motionslopp, så man får ju ha med i beräkningarna att många ute på vägarna har ganska dålig koll på förhållningsreglerna.

Vet inte hur många gånger man fick höra "håll höger" på HVR i år när RoH-grupperna blåste förbi, trots att jag/vi låg maximalt höger...

Så är glad att jag ska cykla HVR och VR med starttid så jag slipper hinder på vägen :)

#13
31 december 2014 kl 14:06
Gilla
1292 mil på ~9 månader varav 32 mil av dess är MTB och således resten på min Scott CR1.

Har hunnit med 207 mil på trainern denna höst/vinter, så finns potential till att 2015 kommer landa på >1500 mil för har inga planer på att minska antalet cykeltimmar per vecka och kan nu cykla både inomhus och utomhus innan våren är här :)
#14
16 februari 2015 kl 21:14
Gilla
Nu verkar de flesta tänka som mig, alltså inte låsa hojen i depåerna.

I Motala kan man med fördel lämna in cykeln på VRs parkering, för även om cykeln ej är låst behövs en nummerlapp för att få ut cykeln. Så man klarar sig där med om man orkar gå ett par 100m mellan cylelparkeringen (som ligger nära starten) och uthämtning av chip :)