Foruminlägg av Mattias Reck

#1
18 november 2010 kl 18:20
Gilla
Jag var med i en intervju GP för några veckor som handlade om träning inför en Svensk Klassiker om man är nybörjare!

Då den inte lades ut på hemsidan sammanställde jag det viktigaste i min blogg om träning och livet som coach: http://balanserabloggen.blogspot.com/2010/11/artikeln-i-gp-om-en-svensk-klassiker.html

Så förhoppningsvis finns det någon här som har nytta av tipsen!

Lycka till
#2
8 december 2010 kl 20:43 Redigerad 8 december 2010 kl 20:44
Gilla
Det senaste decenniet har det lyfts fram mer och mer att äldre bör styrketräna. Resultaten av relativt tung styrketräning (minst 80% av maxstyrka, ca 50-200 % i styrkeökning), har visat sig vara mycket goda. Genom träningen ökar eller bibehålls livskvaliteten, då man klarar sin vardag på egen hand, och kan ha ett aktivt liv långt upp i åldrarna.

Själv tror jag att det var kring millenieskiftet som jag först läste lite mer ingående om styrketräning för äldre genom artikeln "Gamla muskler blir som nya" av Jan Lexell i Svensk Idrottsforskning. För dig som är intresserad av träning (både kondition och styrka) för äldre rekommenderas FYSS 2003 - äldre skriven av just prof Lexell, Lunds Universitet, som forskat mycket på äldre, styrka och rehab.

En som också gjort sig känd vad gäller styrka för äldre är...

Läs mer: http://balanserabloggen.blogspot.com/2010/12/styrketraning-for-aldre.html
#4
28 februari 2012 kl 11:16
Gilla
Kul att du tycker det ska bli bra med program!

Trots glimten i ögat :-) Jag kan ju svara ändå på din fråga, då säkert fler undrar!

Sub8 programmet (och de andra programmen också) är upplagt för att hjälpa dem som behöver göra en satsning för att kunna köra under 8 timmar. Det riktar sig alltså inte till någon som redan är kunnig eller någon "gammal räv", som kan trappa ner sin träningsdos och ändå köra på 7.45. Utan det handlar om någon som behöver "trappa upp" sin satsning, och behöver lära sig mer, för att klara det :-)

Det kommer att stå lite mer specifikt om detta snart!
#5
1 mars 2012 kl 09:37
Gilla
Jag kanske missuppfattade frågan lite också, så jag kan utvecklade det lite till.

Det finns t.o.m. proffs och elitcyklister som har "dålig" koll på träning, så även en snabbcyklande motionär kan vilja ha lite ny inspiration och struktur på sin träning :-)
#6
3 mars 2012 kl 11:44
Gilla
I mittern av mars kommer det ut sub12 och sub15 program!
#7
4 mars 2012 kl 23:28
Gilla
Det kom en fråga här innan, om det skulle bli program för Cykelvasan också?

och vad kan vara mer passande än att idag då Vasaloppet gått av stapeln då säga: Ja!, det kommer det också, så småningom :-)
#8
5 mars 2012 kl 10:24
Gilla
Njae...till stor det är det samma typ av träning, men det finns en del centrala skillnader!
#9
6 april 2012 kl 10:15
Gilla
Apropå kolhydrater. Det finns ingen tvekan om att man ökar sin prestationsförmåga om man tillför mycket kolhydrater/socker dagarna innan och under själva loppet!

Sen börjar det också bli mer och mer vetenskapligt "erkänt/säkerställt" att uthållighetsträning stimuleras bättre när man är låg/halvtom (ej heltom, då går man in i väggen :-) på kolhydrater, än när man är full på kolhydrater.
#10
6 april 2012 kl 10:19
Gilla
Därav tanken att träna low och tävla high på kolhydrater!

Kroppen kan generellt ta upp cirka 250 kcal kolhydrater i timmen, något som man bör försöka göra om man vill utnyttja sin kapacitet på bästa sätt under loppet
#11
14 april 2012 kl 16:15 Redigerad 14 april 2012 kl 16:16
Gilla
Hej!

bra fråga!

Har man inte möjlighet till gruppträning med fokus fart, så rekommenderas dels att man kör några extra motionslopp där det kan bli tal om lite extra fartträning.

Hemma själv får man försöka fixa hög fart genom att köra korta intervaller, exempelvis så här:
2 set med vardera 12-15 min med 40-20, dvs:
40 sek nästan allt vad du orkar (utan att gå helt stum)
20 sek lätt cykling
upprepa..

vila 10-15 min mellan seten

sen kan man avsluta med att "dynga i" med några 20 sek maxattacker med 2.10 min vila emellan varje :-)

Exakta sekunder behöver det inte vara, utan det viktiga är att upprätthålla mycket hög intensitet och fart! Om det sen blir 38 sek eller 41 sek, spelar ingen roll.
#12
23 april 2012 kl 09:47
Gilla
Jag har skrivit lite reflektioner kring lägret här!
http://balanserabloggen.blogspot.se/2012/04/vatternlagret.html

Än en gång tack till alla som gjorde lägret så lyckat!
#13
4 november 2012 kl 17:22
Gilla
Hej!

Huvudloppet som har visionen att gå genom alla stadsdelar är ett lopp med cirka 6 mil asfalt och 1 mil fin grusväg. Man kan köra med racer och racerdäck, mtb med slicka eller vanlig pendlarcykel.

Vill man jaga tider kör man på lättrullade däck! Det kommer säkert att vara snabba cyklister med på detta loppet, liksom på de flesta motionslopp.

Banan är visserligen bara runt 7 mil, men är ganska tuff och mkt kul och omväxlande. Grus har ju blivit lite mer populärt sista åren och det finns Gran Fondo utomlands, tävlingar och motionslopp här på hemmaplan som blandar asfalt och grus. Man får alla stadsdelar, asfalt och även skog/natur och snälla grusvägar :-)

Göteborgsgirot blir unikt genom att på bara 7 mil skapa en utmanande och varierande central bana som de allra flesta klarar av. Det är tufft och hårt och dramatiskt nog för de som vill kämpa hårt för att cykla fort, och det är utmanande nog för den som inte är så van cyklist och vill utmana sig att genomföra loppet!

Sen kommer man även att ha ett mtb-lopp. Mer om det inom några veckor. Det är fortfarande oklart exakt var det kommer att gå. Sen blir det självklart lopp för barn också!

ledordet är "för alla" och "folkfest"!
#14
4 november 2012 kl 17:32
Gilla
Tanken är att vara på cykel vad halvmaror är för löpare, och då är 7-10 mil ungefär en halvmara på cykel. Inte exakt tidsmässigt (det tar längre tid att cykla detta än att springa en halvmara) men ur tradition i cykelhänseende. Långa motionlopp brukar ligga kring 14-16 mil (VR undantaget med 30 mil), därav att det blir cirka 7 mil. Girots 7 mil är rätt kuperade och är ungefär detsamma som 10 plattare mil skulle jag säga.

OBS! Banan är preliminär och kommer med största sannolikhet att ändras för att fungera med trafik mm.
#15
6 november 2012 kl 13:15
Gilla
Det är väl lite svårt att säga vilken typ av lopp man ska jämföra detta med, men det är ju tänkt att gå genom centrala Göteborg (alla stadsdelar), start/mål Ullevi, folkfest, konserter mm så det ligger ju närmare i arrangemang till Göteborgsvarvet än ett lopp som Hisingen Runt tycker jag personligen.

Göteborgsvarvet kostar 595 kr och det är ungefär där Göteborgsgirot säger sig hamna också.
#16
6 november 2012 kl 19:12
Gilla
Absolut, det är en utmaning. Men för att det överhvududtaget ska gå att ha ett lopp av denna storlek centralt måste det stängas av vägar, det tror jag alla som arbetar kring detta är införstådda med. Trånga passanger och cykelbanor måste självklart minimeras om det ska bli säkert osv.

Det ligger ju rätt i tiden, många stora städer lyckas arrangera storlopp i sina städer, så jag tycker själv inte att ambitionen är "överdriven".
#17
7 november 2012 kl 21:46
Gilla
Jag har full förståelse för att alla inte gillar grusvägar eller kanske är skeptiska till att köra med racer på grus men...

Gruset skapar en extra dimension i loppet, för att få fler ytterligheter och få uppleva mer av Göteborg. Delsjön och Hisingsparken är vacka oaser.

Det har också blivit vanligare att man har med grusvägar på typiska landsvägslopp. Någon körde kanske Glasrikesresan som gick under några år. Det var dryga 20 mil varav 6 mil på grus. Gran Fondo Eroica körs mkt på grus osv.

Delsjön och Hisingsparken är dessutom väldigt snälla grusvägar och vållar inga problem för en racer överhuvudtaget.
#18
7 november 2012 kl 21:47
Gilla
Jag kan för övrigt lova att det inte bara blir ett cykla och fika lopp. Som i de flesta andra motionslopp kommer det garanterat att finnas cyklister och klungor som kör så fort dom bara kan för att komma först!

Sub2 kanske?
#19
8 november 2012 kl 08:08
Gilla
Intressant synpunkt! Min och andras erfarenhet är att dessa flis inte skapar några problem vad gäller punkor på gruset...likaså vet jag att man kan vara orolig för stenskott på ramen, men det brukar sällan bli kraftigt när det sker på mjukare underlag.

Men! jag ska absolut ta dessa tankar ett varv till. Vi vill absolut inte att det ska bli en massa extra slangbyten!
#20
9 november 2012 kl 13:25
Gilla
Grusvägen är så pass fin och hård att man knappt sjunker ner alls. Vi är några som kört med sommarracer vid ett par tilfällen nu under hösten och då har det ändå varit regn var och varannan dag i Göteborg sista 2 månaderna :-)

sen kan man ju ogila grus ändå såklart! det har jag full förståelse för.

I Hisingenparken finns en hel del hålor men de får traktorer jämna ut strax innan loppet om det blir så att vi får köra därigenom!