Viktor Johansson PT

Formtoppa dig till Göteborgsvarvet

 

Efter Vasaloppet är alltid motivationen på topp, det är ju då löparsäsongen drar igång. Men med erfarenhet och bättre kunskap har jag långsamt och successivt löpt igång benen. Det jag har gjort nu de senaste 4-5 veckorna har varit fokuserat på lågpulspass och bara 6-12 km. Nu känner jag att kroppen och benen vill mer, precis den känslan jag ville ha. 

image

1 april: snö och solsken, vädret bjöd upp till utestretch

image

En vecka senare - kort kort och sommarvärme!

Vill du prestera bra Varvet - här har du 3 nyckelpass

  1. Långpass mellan 14-18 km
    Variera underlaget, gärna lite kuperade stigar i skogen. Börja spring i snacktempo för att senare öka till din tänkta tävlingsfart sista 20 minuterna.
     
  2. 4st 4-8 minuters intervaller med 2 minuters vila
    Spring intervallerna på relativt platt underlag och ha ett tempo som inte är långsammare än din tänkbara tävlingsfart. Glöm ej uppvärmning och nerjogg.
     
  3. 7-10 km snabbdistans på asfalt.
    Börja lugnt i 10 minuter sen springer du i din tänkta tävlingsfart. Därefter 10 minuter nerjogg.   
image

Så här glad kan jag vara vid Götaplatsen  - ja eller i alla fall när kameran dök upp.

Varvet resultat genom åren:

2011: 01:47:36
2012:  01:47:39 
2013:  01:45:25 
2014: 
 01:41:08
2016:  01:34:55 
2017: Magsjuk

Målsättning 2018: Sub 90 min

Mental uppladdning - Börja redan idag

 

 

image

“Tänk positivt och se framåt”

Detta är en av de vanligaste klyschorna inom idrotten, men också en av de mest betydelsefulla. Tror du inte på det du ska göra, då har du redan innan start en lång uppförsbacke du ska bestiga.

Self-talk  = Prata med dig själv i korta fraser och använd tankestopp: Få fram alla positiva tankar, känslor och ta åt dig alltihop.

“Jag är bättre tränad än någonsin” “Jag har gjort detta förr” “Det här kommer bli grymt roligt” “Över 60 tusen, jag är en av dom”

När det dyker upp någon oro, rädsla eller något annat negativt, sätt igång med de positiva snacket/tänket igen.

Visualisera = Se dig själv i bilder (mentala föreställningar). Du lär dig att skapa positiva erfarenheter av en upplevelse du egentligen har framför dig.

Banprofilen = Lär dig banans terräng och hur kontrollerna är utspridda.

image

Varvsvinnaren Mats Erixon visar dig banan:

Kolla här.

https://viktorjohanssonpt.se

https://www.facebook.com/viktorjohanssonpt/

https://www.instagram.com/viktorjohanssonpt/

 

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.