Viktor Johansson PT

Löparsäsongen är igång - fram med foam rollen

Igår startade jag igång löparsäsongen 2018, detta med ett lugnare pass på löpbandet. 30 minuter lugnt + 10 minuter tröskel. Bra känsla då, men idag stelt i höftböjare och framsida lår…. Precis som det brukar vara i början….

image

Bild från förra året - 3 timmar och sista långpasset innan Hallands Ultra 50 km. 

För några år sedan hade jag alltid känningar runt knäna. Jag stretchade varje dag, mycket “löparknä-stretch” vilket innebär att man lägger stort fokus på höft och sätesmuskeln samt yttre delen av låren (TBT-senan). Dessutom införskaffade jag mig den här rullen och genast hittade jag mina stela knutar.

Nu är denna rulle en del i träningen

image

När muskeln blir överansträngd blir den också stel. Detta leder till muskelvärk, dålig hållning och dålig rörlighet samt försämrad prestation. Lösningen är att öka blodcirkulationen vilket släpper muskelns spänningar vilket leder till att du kan arbeta mer effektivt igen. Detta kan behandlas hemma hos dig med hjälp av en Foam roller.

image

Kör varje övning 60 sekunder. Det är inte det skönaste i början men ha tålamod. Jag lovar er att det blir bättre. Bara efter tre dagar hade det gått från smärta till en skön (hård) massage.

Planerade lopp i vår: 

  1. Lxaloppet 10 km 
  2. Göteborgsvarvet 21 km 
  3. Hallands Ultra 50 km 
  4. Ultravasan 45 km (?)
  5. Lidingölloppet 30 km (?)

https://viktorjohanssonpt.se

https://www.facebook.com/viktorjohanssonpt/

 

2 kommentarer till inlägget

1963 • Lund
#1
16 mars 2018 - 17:15
Tack för tipset! Har aldrig haft problem med mina knä innan, men nu har jag haft små känningar efter de sista två passen. Ska genast börja med dessa övningar.
1975 • Växjö
#2
18 mars 2018 - 16:10
Obs, fantastisk för kutig rygg. Om man gör det på rätt sätt. Då ska man inte rulla enbart utan mer spänna ryggen bakåt med rumpan i backan. Är bara hölften så krokig som för ett år sedan tack vare den. Det har inte hjälpt mig få in mer luft i lungorna men det är ett riktigt bra redskap att använda!
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.